Schaderapport Januari 2013

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Schaderapport Januari 2013

Berichtdoor Nody op 27 jan 2013 10:43

Nu de dooi is ingezet en alles wordt uitgepakt lijkt het me een interessant idee om een topic te starten waar iedereen zijn of haar schade kan rapporteren na deze lange vriesperiode.

Dit is leerzaam om te ontdekken wat verschillende soorten kunnen hebben met of zonder bepaalde bescherming.

Als voorbeeld zal ik mijn schaderapport van mijn exoten geven na het een en ander uitgepakt te hebben.

Soorten die alleen als knol of wortels overleven in de volle grond zoals Colocasia en in mijn geval ook Canna en Musa zullen in het voorjaar pas aan bod kunnen komen. Dat geldt ook voor de bladverliezende soorten zoals Ficus en Albizia.

Mij lijkt het een goed idee om de soort plant, dan de soort bescherming en daarna de schade te noteren. Ik zet ook een uitroepteken bij opvallende waarnemingen.

Volle grond:

- Chamaerops humilis (zaailing) - niets - geen schade :!:
- Chamaerops humilis (zaailing) - stro met plastic pot - waarschijnlijk lichte bladschade :!:
- 2 x Cordyline australis 'Red Star' - stro met plastic pot - bladeren iets donkerder aan uiteinden, groeikern normaal :!:
- Dicksonia antarctica - kern bedekt met bladeren - bladschade aan onbedekte bladeren
- Eucalyptus debeuzevillei - niets - geen schade
- Eucalyptus gunnii 'Azura'- niets - geen schade
- Eucalyptus neglecta - niets - zeer lichte bladschade aan onderste blaadjes
- Eucalyptus perriniana - niets - geen schade :!:
- Fatsia japonica (bonte vorm) - stro met plastic pot - geen schade
- Fatsia japonica (december geplant) - niets - alleen bovenste 10 cm kapot
- Jubaea chilensis - stro met omgedraaide boodschappentas - lichte bladschade aan gedeelte met alleen tas
- Olea europaea (olijf) - stro met plastic pot - zeer lichte bladschade
- Trachycarpus fortunei - alleen stro rond speer - fijngeknepen bladeren, zeer lichte bladschade
- Trachycarpus 'Nova' - niets - geen schade :!:
- Trachycaprus princeps - stro met plastic pot - geen schade, niet eens fijngeknepen blad :!:
- Trachycarpus wagnerianus (zaailing) - stro met plastic pot - lichte bladschade
- Quercus ilex (steeneik) - niets - geen schade
- Quercus rhysophylla 'Maya' - niets - lichte bladschade
- Quercus suber (kurkeik) - niets - geen schade :!:

In pot:

- Olea europaea (olijf) - in koude berging - geen schade
- 2 x Jubaea chilensis - in koude berging - geen schade
- Chamaerops humilis - in koude berging - geen schade
- Zaailingen Washingtonia filifera - in koude berging - helft dood, andere helft ernstige bladschade
Nody

23 bedankjes

Re: Schaderapport Januari 2013

Berichtdoor Rico op 27 jan 2013 11:27

Tot nu toe is er bij geen schade waar te nemen aan de planten die buiten (min temp. -3 ) of in de garage (min. temp. +5 ) stonden. Niet zo gek natuurlijk met die temperaturen.

Binnen ben ik twee M. velutina's en een lasiocarpa verloren. Dit waren ook de enigste exemplaren die ik er van had... :cry:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 11:34

Voor zo'n lijst is het me nog wat te vroeg. Mei/juni geeft veel meer duidelijkheid. Je hebt planten die nu beschadigt zijn maar zich zullen herstellen en anderzijds heb je planten die er vooralsnog goed uit zien maar die het in de loop van de lente/zomer zullen opgeven door eventuele wortelschade of bij palmen speerrot e.d.
De winter is heus nog niet voorbij ook niet.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 27 jan 2013 11:46

Sluit ik me bij aan. Ieder jaar zijn er wel leden die een dergelijk initiatief nemen, maar het geeft een onwerkelijk beeld van de situatie. Net wat Hitch schrijft moet veel schade zich nog openbaren, zeker als je de wortels niet goed hebt beschermd. En ik herrinner me nog 20 graden vorst gedurende enkele nachten in maart ergens in 2002 of 2003. En februari is doorgaans ook de maand waarin de grootste kans op koude. Maar deze dooiperiode pakken we maar mooi mee. ALs het vanmiddag droog wordt ga ik ook een en ander uitpakken. En hopen dat het niet meer nodig is. Maar alleszins zeker is dat niet.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 jan 2013 14:04

Elk jaar zijn er ook weer leden die menen te moeten uitleggen dat het werkelijke verdict pas in mei komt, als er een topic word geopend dat 'waarnemingen na de vorst' beschrijft.
All true, maar er is niets op tegen om nu al zichtbare schade te rapporteren. Sterker nog: Het is buitengewoon interessant om waarnemingen te vergelijken met wat anderen zien zien, zeker voor mensen met minder ervaring (ik reken mezelf ook nog altijd tot die newbies-groep, al doet de postcount mogelijk anders vermoeden :lol: ).
Wel zou ik de min temp toevoegen.

Min temp -7.9°C.

- Cordies - passief beschermd met doek/zak - donkerder blad, maar eea voelt 'normaal' aan in de kop (veel beter dan vorig jaar!).
- Yucca sp. - onbeschermd - gekapseist. Hij is niet gebroken, maar zeg maar omgevallen. Ik ga volgende week, als ik weer thuisben, de zaak proberen rechtop te 'spalken'.

Verder nog geen andere zichtbare ellende. Inmiddels is het droog en zijn de beschermingen tegen de vorst verwijderd.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 27 jan 2013 14:41

wat opuntia's die minder winterhard bleken dan verwacht, verder is het te vroeg om er wat zinnigs over te zeggen hier
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Remy op 27 jan 2013 14:58

De schade in de tuin valt op het eerste gezicht zeer mee. Het valt me op dat de trachy's nu al tekenen van herstel tonen. Nu de bladeren weer opengevouwen zijn ziet het er niet meer zo dramatisch uit ;) . 1 Trachy heeft het wel slecht gehad en gaat zeker zijn complete kroon verliezen, bladeren zijn al geel en bruin. Mijn Chamerops in een tentje, waarvan ik alleen de speer met een 15W warmte steen heb bijverwarmd, is nog compleet groen :thumb_up: Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen maar tot nu toe ben ik zeer tevreden!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 27 jan 2013 16:30

Vroeg is het zeker maar heel wat trachy's zitten hier vol van vorstscheurtjes en deze bladeren beginnen nu al bruin te worden. :cry: Het is hier dan ook 3 nachten -11 geweest. Rare winterprik wel daar het hier tegen de kust vele nachten kouder was dan het binnenland. Zal wel aan al die sneeuw gelegen hebben denk ik. De beschermde palmen met lichtslang en hokje zien er dan wel weer goed uit. (Brahea's en Jubaea's vooral) Nu voorlopig +8° :thumb_up:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Nody op 27 jan 2013 17:22

Palm Section schreef:Vroeg is het zeker maar heel wat trachy's zitten hier vol van vorstscheurtjes en deze bladeren beginnen nu al bruin te worden. :cry: Het is hier dan ook 3 nachten -11 geweest. Rare winterprik wel daar het hier tegen de kust vele nachten kouder was dan het binnenland.

Hier is het misschien 3 nachten -8 geweest. Nooit kouder. Was ook altijd net bewolkt 's nachts toen die sneeuw er lag. Het oosten had dit keer de beste kaarten. Ik dus ook! :mrgreen:

Heeft ook te maken met het feit dat het westen veel lager gelegen ligt waardoor de koude (zwaardere lucht) erin wordt geblazen met die oostenwind. De duinen en dijken hielden die koude bel dan weer vast.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 27 jan 2013 17:47

hier bij mij is er tot op heden nog geen schade te zien,de palm staat zoals altijd ombeschermt,heb zo nu en dan gekontroleerd maar de bladeren waren gelukkig niet aangetast zoals het jaar terug wel het geval was,maar het was natuurlijk ook niet zo erg koud geweest,wel lang onder nul dat wel,de musa basjoo heb ik vandaag een jasje uitgetrokken,maar laat zeker nog beschermt staan,wandt ja we zijn er nog niet,,maar tot nu deze periode achter ons latend gelukkig goed door gekomen,m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming