Winterstalling bouwen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winterstalling bouwen

Berichtdoor p e t e r op 17 mei 2010 22:12

Het zwaarste werk is gebeurd. Enkel de Polycarbonaat platen (3M60) op het dak, de deur en de afwerking nog.

Afbeelding

Afbeelding
En nog opruimen :?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 mei 2010 22:16

Hoi Peter goed doorgewerkt! Petje af, maak je een puntdak, of laat je het schuin aflopen?
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 mei 2010 22:38

EDUARD schreef:Hoi Peter goed doorgewerkt! Petje af, maak je een puntdak, of laat je het schuin aflopen?
Gr. Eduard.

Dank je Eduard.

Het is op de foto niet goed te zien maar het loopt zo'n 10% schuin af van 3m naar 2m70.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 15 sep 2010 21:59

Ondertussen is mijn winterstalling helemaal af. De naden zijn afgespoten met PUR-schuim en siliconen om goed te isoleren in de winter.

Heeft er nog iemand tips om te ventileren? Ik zoek te verwarmen met zo'n elektrisch kacheltje met een ventilater.

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 15 sep 2010 22:35

Ik heb een halogeen kachel. is veel goedkoper en verbruikt minder. Gekocht bij de camping winkel.
Ik heb altijd een ventilator 2x per dag een uur draaien en als het boven 0 is zet ik de boel open.

kachel is wel een noodoplossing. Ik probeer alles met warmtekabel te verwarmen en eventueel met lichtslangen
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 sep 2010 22:23

Nu het topic "winter" weer HOT wordt wil ik nog eens informeren hoe jullie in jullie winterstalling ventileren. Heeft er nog iemand goede tips zonder teveel warmteverlies?

Alvast bedankt.

PEter
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 24 sep 2010 09:04

p e t e r schreef:
Heeft er nog iemand tips om te ventileren? Ik zoek te verwarmen met zo'n elektrisch kacheltje met een ventilater.

Afbeelding

Klinkt misschien flauw, maar hoe minder isolatie hoe meer ventilatie. Kijk maar eens naar een huis dat té veel wordt geïsoleerd: er treed schimmelvorming op en mensen krijgen zelfs gezondheidsklachten doordat hun huis te goed geïsoleerd is.
Als je goed wilt ventileren dan heeft dat extreme isoleren ook geen zin. Het is gerust niet erg dat er wat naden en kieren open zijn, zo blijft de luchtcirculatie ook nog gewaarborgd.Ik zeg dit omdat al ruim 25 jaar in de bouwwereld werk.
Dat kacheltje-met-thermosstaat werkt overigens prima, ik heb hem zelf ook in de schuur ( 40m2) staan, en de temperatuur blijft in de winter boven het vriespunt. Ondanks dat het ietwat tochtig is in de schuur...
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 24 sep 2010 20:13

Als je goed wilt ventileren dan heeft dat extreme isoleren ook geen zin. Het is gerust niet erg dat er wat naden en kieren open zijn, zo blijft de luchtcirculatie ook nog gewaarborgd.

Ik heb net alle naden en kieren met siliconen en expanieschuim gedicht :?

Zou het niet mogelijk zijn om bv aan de achterzijde een aanzuiging te maken voor zo'n kachelje via een buis met lucht van buiten?
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 25 sep 2010 09:50

In dat geval, peter, kan je ook een uitzetraampje even openzetten. Of een deur zo nu en dan. Uiteraard bij zonnig, droog weer. Ik zeg nu zomaar wat zonder dat ik weet hoe jouw winterstalling eruit ziet en wat er in staat. Misschien planten/bomen die veel vocht/warmte mogen hebben...? En... het hangt er natuurlijk ook vanaf van wat voor materiaal de winterstalling gemaakt is (hout, kunststof, steen). :P

* Edit. Ik zie het al. Is van Polycarbonaat. Misschien kan je ergens aan de zijkant een klein schoorsteentje maken. Je ziet die dingen vaak als afvoer van HR-ketels. Je kan zoiets kopen bij de bouwmarkt of vragen bij een loodgietersbedrijf. Mocht het te koud worden dan kan je er altijd een stuk krant in het gat proppen, bij droog zonnig weer kan je die prop er weer uithalen natuurlijk.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 sep 2010 17:21

Bedankt voor de info.

De winterstalling/tuinhuis is grotendeels gemaakt uit Polyurethaan (PU) van 8cm Sandwich Panelen met een aluminium laag tegen.
Afbeelding

Op het dak liggen 3 polycarbonaat platen.

Afbeelding

Hoogte: 3m -> 2m70
Afmetingen: 7m op 3m
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 26 sep 2010 11:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming