door prutser 2 op 17 okt 2013 20:51
hallo wanneer alles naar binnen ? dat is de vraag, zoals er al vermeld is in het forum het weer in de gaten houden, en natuurlijk ook waar je woont, hier aan de kust gaan de planten pas naar binnen als er werkelijk vorst komt, maar doorgaans is dat hier wat later dan verder in het binnenland, maar nogmaals hangt van het weer af, dus goed het weer volgen , en dat verschild van jaar op jaar,nu staat ook bij mij alles nog gewoon buiten, de komende dagen toch wat warmer weer, dus voorlopig blijven ze buiten, helaas is de musa basjoo door de harde wind wel beschadigd , er zijn 3 bladeren afgeknakt, maar hij blijft ook gewoon buiten, eigelijk blijft hij altijd al buiten maar die pak ik ook pas in bij naderende vorst, dus een echte richtlijn is er niet te geven, gewoon afwachten, ganna`s laat ik eerst een korte vorst overkomen dat de bladeren verkleuren, dan pas haal ik ze uit de grond, gewoon met grond en al in dikke emmers laat ik ze op donkere ruimte rusten, meteen na de vorst de grond weer in, dus ja,, voorheen waren hier aan de kust bijna geen echte winter geweest dus weinig naar binnen, er was zelf een jaar geweest dat ik de basjoo helemaal niet in hoefde te pakken en groeide in de lente gewoon weer verder, maar helaas zijn de laatste winters weer als die van vroeger , dus inpakken geblazen, wie weet met de opwarming dat er ook weer wat milde winters komen, m,v,g, paul