In plaats van vaseline kun je beter glycerine gebruiken als antivriesmiddel

Glycerine (een polyalcohol) beschermd de gevoelige celstructuren tegen schade door bevriezing. Je moet het wel in de cellen zien te krijgen en dat lukt waarschijnlijk niet bij plantencellen. Een alternatief dat bij weefselkweek wordt gebruik bij het invriezen en bewaren van cellen DMSO (dimethylsulfoxide), dringt waarschijnlijk makkelijker in de plantencel door, maar is toxisch bij normale temperatuur. Er is echter niets nieuws onder de zon, want tijdens het afharden in het najaar maken overblijvende wintergroene planten antivriesachtige stoffen aan (suikers, polyalcoholen). Dit is bijvoorbeeld het geval bij winterharde succulenten zoals Agaves die veel vocht in de vlezige bladeren opslaan.
Tenslotte vraag ik mij hierbij af of kuipplanten die uitsluitend 's zomers in de volle grond worden gezet, het per se beter zouden hebben dan in een container, waar de groeicondities met voeding en water makkelijker te controleren zijn? Palmen hebben over het algemeen ook niet zo'n grote behoefte aan een overdadige voeding afhankelijk van het karakteristieke groeitempo. Bij subtropische warmteminnende soorten is de temperatuur eerder doorslaggevend voor de groeisnelheid.
Bijgaande foto van een Phoenix canariensis toont aan dat met de nodige zorg en geduld, je ook in een container een imposante kuipplant kunt opkweken. Deze exemplaren bij Hortus VU (2 stuks) zijn nog afkomstig van de Utrechtse Hortus botanicus en staan volgens mijn weten al zeker 20 jaar in dezelfde kuip.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"