Alternatief voor winterbescherming: de boel uitgraven!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Alternatief voor winterbescherming: de boel uitgraven!

Berichtdoor palmgek op 11 jan 2014 22:42

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit nog nooit geprobeerd heb.
Maar dit laat ik met alle liefde aan jou over. Mijn gevoel zegt, NIET DOEN! Alhoewel je het natuurlijk altijd mag proberen he :roll:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 jan 2014 22:51

Ok, ik zal verslag uitbrengen van beide experimenten, zowel het uitgraven van ingegroeide potpalmen als het in de grond laten staan van gestripte palmen met vaseline bescherming.

Mislukkingen zal ik ruiterlijk toegeven.

Maar mijn gevoel zegt me dat ik aan mijn gevoel weinig heb. Experimenteren, daar gaat het om. :roll:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 jan 2014 23:13

Experimenteren binnen het redelijke is niets mis mee, misschien omdat ik al een methode heb die voor hier redelijk lijkt te werken. Ik verwacht dat het optimum te vinden is in getimde bescherming. Dwz anticiperen op temperattur, luchtvochtigheid, neerslag en omstandigheden. Niet te veel verpakking voor de verluchting maar ook niet te weinig. Niet te lang laten zitten maar ook weer tijdig wegnemen. En dat allemaal variabel aan te passen aan de omstandigheden.
Ikgeef toe, misschien niet de gemakkelijkste weg, maar voor optimale groei van je palm wel de beste weg.

Ieder najaar je palm ontdoen van al het blad gaat op den duur sowieso ten koste van de stamvorming
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jan 2014 01:54

In plaats van vaseline kun je beter glycerine gebruiken als antivriesmiddel ;) Glycerine (een polyalcohol) beschermd de gevoelige celstructuren tegen schade door bevriezing. Je moet het wel in de cellen zien te krijgen en dat lukt waarschijnlijk niet bij plantencellen. Een alternatief dat bij weefselkweek wordt gebruik bij het invriezen en bewaren van cellen DMSO (dimethylsulfoxide), dringt waarschijnlijk makkelijker in de plantencel door, maar is toxisch bij normale temperatuur. Er is echter niets nieuws onder de zon, want tijdens het afharden in het najaar maken overblijvende wintergroene planten antivriesachtige stoffen aan (suikers, polyalcoholen). Dit is bijvoorbeeld het geval bij winterharde succulenten zoals Agaves die veel vocht in de vlezige bladeren opslaan.
Tenslotte vraag ik mij hierbij af of kuipplanten die uitsluitend 's zomers in de volle grond worden gezet, het per se beter zouden hebben dan in een container, waar de groeicondities met voeding en water makkelijker te controleren zijn? Palmen hebben over het algemeen ook niet zo'n grote behoefte aan een overdadige voeding afhankelijk van het karakteristieke groeitempo. Bij subtropische warmteminnende soorten is de temperatuur eerder doorslaggevend voor de groeisnelheid.
Bijgaande foto van een Phoenix canariensis toont aan dat met de nodige zorg en geduld, je ook in een container een imposante kuipplant kunt opkweken. Deze exemplaren bij Hortus VU (2 stuks) zijn nog afkomstig van de Utrechtse Hortus botanicus en staan volgens mijn weten al zeker 20 jaar in dezelfde kuip.
Bijlagen
Hortus_VU.jpg
Hortus_VU.jpg (130.15 KiB) 4717 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 jan 2014 09:11

Thanks voor je suggestie, Draco. In de cosmetica wordt vaseline gebruikt om de huidbarriere te vergroten en zo invloeden van buiten (zoals vocht en vorst) tegen te gaan. Vaseline dringt daarvoor niet door in de cellen, maar legt een ondoordringbare coating aan op het oppervlakte, waardoor schadelijke invloeden zoals ook bacterien en virussen niet kunnen doordringen (daardoor genezen bv, brandwonden sneller met vaseline erop). Heeft glycerine ook een dergelijk coating effect? Of werkt dat alleen als het doordringt in de cel? Laten we op zoek gaan naar de beste antivriesbescherming voor palmen. Tof dat je hierover wil meedenken.

Ik ken die palmen van de VU goed. Ik ga er in de zomer vaak langs met de fiets. Het zijn echt geweldenaren. Probleem is alleen om een dergelijke kuip in je tuin in de winterstalling te krijgen. Dan zit je schuurtje meteen vol en lig jij met een hernia in het ziekenhuis. Vandaar mijn suggestie om de palm (desnoods) te strippen voor de opslag of voor de winterbescherming. Niet echt fraai, maar als je ze in het nieuwe jaar gewoon weer uitloopt dan is ze in ieder geval gered van de vorst.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 12 jan 2014 10:45

wat betreft de vaseline : volgens mij ga je voorbij aan het feit dat voor de elfstedentochtschaatsers bezig zijn aan een zware inspanning waardoor hun lichaamtemperatuur hoger word van binnen uit.

De vaseline doet daar gewoon zijn nut door ervoor te zorgen dat de warmte "binnen" blijft en de snerpende koude wind het lichaam niet teveel afkoelt langs buiten.

Een palm ingesmeerd met een dikke laag vaseline staat daar niets te doen, geen inspanning, produceert ook geen warmte van 'binnenuit'.

De enige manier om een palm vorstvrij te houden is om ervoor te zorgen dat de palm niet in een omgeving staat kouder dan 0°, en aangezien de palm zelf geen warmte maakt moet iemand anders daar voor zorgen(wij dus), door de palm te verhuizen naar een vorstvrije omgeving of door een vorstvrije omgeving te creëren rond de palm. En dit zal je enkel kunnen doen door bijverwarming.

Ik heb geen benul over de isolatiewaarde van vaseline, maar volgens mij zal je hetzelfde effect bereiken met eender welk dik vet. Alleen is vaseline iets properder om ergens op te smeren dan bvb kogellagervet.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 12 jan 2014 12:12

Experimenteren is OK maar wat je beschrijft is eigenlijk een beetje palmenmishandeling. ;)
Een palm is een geen boom, verre van. In ieder blad en steel zit energie dat de palm nodig heeft om te groeien en zonlicht op te vangen. Je gaat het immuniteir systeem van de palm volledig beschadigen.

Maar dan, wortels zijn zo essentieel. Het is het gedeelte van de ijsberg onder water. Een gewone trachycarpus heeft tot 4 jaar nodig in volle grond om zijn wortelstel degelijk te ontwikkelen. Stel je voor als je iedere herst er nog is een stuk afknipt?

Als ik dan lees om de palm in te smeren met vaseline dan kom je er toch beter van af en in minder tijd met een passieve winterbescherming. Ik ben met deze hobby (exoten in volle grond) nu al vier jaar aan de gang en heb geen enkele palm of exotische soort verloren buiten 2 cypresbomen (mijn fout bij het planten) en dit alles zonder actieve winterbescherming.
Je moet wel de planten vertroetelen en veel aandacht geven maar vooral de juiste soorten kiezen in een aagepaste grond.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 jan 2014 12:26

Was het ook niet van plan te doen bij Trachy's. Heb takils en latisecti staan die het prima doen zonder winterbescherming.

Het experiment betreft zone 9 (en 10) palmen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jan 2014 12:33

In Noord Limburg was indertijd een park waarvan de naam me is ontschoten, waar de palmen (Washingtonia, Chamaerops en Phoenix) 's zomers in de volle grond stonden. In het najaar werden ze opgedolven en in kuipen geplaatst om binnen te overwinteren. Dat leverde wel wat schade op aan uitgelopen wortels, maar minder dan bij de voorgestelde wortelsnoei. Bovendien werden de palmen in het voorjaar teruggeplaatst in een goed voorbereid plantgat. Probleem bij wortelsnoei is dat beschadigde wortels volledig kunnen afsterven of in ieder geval niet regeneren met uitlopervorming. De palm moet dus eerst nieuwe adventiefwortels ontwikkelen om de groei te kunnen hervatten. Bij grote kuipplanten ontkom je er soms niet aan om wortelsnoei toe te passen. Bepaalde palmsoorten ontwikkelen uitbundig veel adventiefwortels in hun jeugdstadium, Phoenix canariensis, Chamaerops humilis en Livistona australis bijvoorbeeld. Zowel de Livistona als de Phoenix heb ik aanvankelijk een aantal keren zo behandeld. Bij de voorlaatste Phoenix ging dat fout en raakte de palm in 'coma'. Toen deze toestand ook na enkele seizoenen onveranderd bleef, heb ik palm buiten aan z 'n lot overgelaten. Bij botanische tuinen worden kuipplanten op vergelijkbare wijze behandeld. Je kunt tenslotte niet eindeloos grotere containers toepassen. Deze 'mishandeling' wordt echter pas uitgevoerd als de planten (palmen) aan vitaliteit dreigen in te boeten. Ik verkuip oudere palmen in kuip nog maar zelden en dan is het vaak omdat de kuipen stuk gaan of door worteldruk uitscheuren. In de vrije natuur (volle grond) gaat een plant op zoek naar voedsel met een zich uitbreidend wortelstelsel. In de kuip kan dat niet maar ontbreekt ook de noodzaak daartoe omdat de voeding direct beschikbaar is. Daar komt bij dat palmen o.a., tijdens hun ontwikkeling ongeveer dezelfde hoeveelheid vitale biomassa (bladerkroon) aanhouden waarbij alleen de stamlengte toeneemt. Vergelijk het ook met de ruimtebehoefte van een (roof)dier in het wild en in de dierentuin.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 jan 2014 12:50

Het beste is dus om methode 2 toe te passen: met kuip en al ingraven en de palm laten inwortelen in de vaste grond. Je zou de gaten onderin voor dat doel kunnen vergroten. In november steek je de wortels aan de onderkant, onder de kuip, af. Dan neem je palm en pot mee naar binnen.

Zo hoef je dus niet echt wortelsnoei toe te passen op de hele kluit.

Misschien is dit nog wel een veiligere (in ieder geval een minder zware!) methode dan je palm in steeds grotere kuipen te plaatsen of bij behoud van dezelfde kuip iedere keer wortelsnoei toe te passen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming