Tip gevraagd over lichtslangen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Tip gevraagd over lichtslangen

Berichtdoor Jozef op 26 jan 2014 08:49

Klaas-Jan, Dennis, de palm staat in een winddichte ruimte, de pot afgesloten met noppenfolie en desondanks voel ik nauwelijks warmte van de slang afkomen, ik geloof dan ook niet dat ik met deze lichtslang de vorst bij de palm weg kan houden. Ik dank jullie voor het meedenken.

Vandaag breng ik 3 lichtslangen retour. Ik weet nu wel waar ik op moet letten in mijn zoektocht. :thumb_up:
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor rduijn op 27 jan 2014 12:10

Jozef schreef:Klaas-Jan ik ben absoluut geen techneut, ik zal precies opschrijven wat er op de doos staat:
230V
50 Hz
24 lampen/meter
6,5V/70mA
10,9 W meter
Classe ll
IP 44

Wat mij betreft kan men dit ook in het chinees erop zetten.. :fluiten:

Beste Jozef

Wat betreft de specificaties.

Het is eigenlijk niet zo moeilijk: Vermogen = Spanning x Stroom
Vermogen per lamp = 6,5V x 0,07A = 0,455W/lampje
24 lampjes per meter = 24 x 0,455W = 10,92W/meter.

Als de specs kloppen zou dit voldoende moeten zijn voor je palm.

Kies echter nu gewoon voor warmte-kabel(s). Deze worden ook voor terrariums gebruikt. Deze zijn dun en gemakkelijk mee te werken. En wat mij betreft sowieso veel betrouwbaarder dan lichtslang.
Vertrouw je het nog niet dan schakel je met een aparte thermostaat eventueel nog een ventilatorkacheltje bij op lage stand.

mvrgr,
Robert
rduijn

9 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 27 jan 2014 12:33

Heb eens even gekeken naar mijn lichtslangen. Deze hebben 36 lampjes per meter. Wat het vermogen 36 x 0,455 = 16,38 per meter geeft. Mijn lichtslangen worden toch wel warm en voelbaar met de hand.

Maar koop enkele warmte kabels, beter betrouwbaar (gaan zelden stuk). Ik heb de mijn bij barteljo gekocht, enkele leden hier op het forum ook. Deze zijn nog betaalbaar als je vergelijkt met conrad ofzo.

De lichtslangen gebruik ik als reserve (dus eigenlijk nooit) of enkele keren als zelfgebouwde propagator met een aquarium.

Grtn
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor rduijn op 27 jan 2014 14:21

Beetje :off_topic: ,

Je kan ipv een extra ventilator kacheltje ook kiezen voor een (warmte) lichtbron.
Zo'n lamp, als extra warmtebron, meeschakelen met je thermostaat geeft je weer extra zekerheid.
Tenslotte kan deze ook net zoals een lichtslang bijdrage om te zien of je verwarming in- of uitgeschakeld is.

mvrgr,
Robert
rduijn

9 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 27 jan 2014 18:43

Allemaal bedankt voor de uitleg en het meedenken, de Butia staat tijdelijk in de tuinkamer, en ik zocht ook een tijdelijke en snelle oplossing, in de lente gaat de Butia in de volle grond en dan ga ik vast een bescherm hok bouwen en een fatsoenlijke warmtekabel aanschaffen.
Hoewel eenieder steeds uitlegt dat de lichtslang zou moeten voldoen is dat echt niet zo, het voelde daarnet niet eens lauw? Ik kan me dan ook niet voorstellen dat deze lichtslang enige nut heeft.

Nu staat de palm wel droog, de tuinkamer heb ik afgesloten met twee lagen bubbeltjes plastic
en daarvoor heb ik zeil gehangen. Hopelijk gaat dit voldoen en bij strengere vorst heb ik nog wel een kacheltje achter de hand.
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 27 jan 2014 20:55

Ik gebruik een warmte kabel in combinatie met een lichtsnoer.

Zo heb je het betere rendement van een warmtekabel samen met de visuele controle en de beperkte warmte van een lichtsnoer.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor plasta op 27 jan 2014 23:55

Ik zie dat het gaat om een butia, qua winterbescherming een lastige klant.
Zover ik weet, is voldoende ventilatie een noodzaak voor deze soort, dus niet te lang in een klein afgesloten hokje houden. Hij kan best wel wat kortstondige vorst verdragen, maar zeker geen langdurige vorst waarbij wortelschade optreedt. De resultaten van de winterbescherming komen vaak pas laat in het voorjaar tevoorschijn als de butia weer wil gaan groeien. Tot dat moment ziet hij er meestal prachtig uit. Daarna kan het heel vlug gaan met achteruitgang.
Ik heb nu 4 jaar een butia in de volle grond staan en heb altijd zoveel mogelijk gelucht in de winter.
Deze "winter" staat ie tot op dit moment volledig onbeschermd, zelfs geen afdak, maar of dat zo slim is, weet ik pas in mei/juni.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 28 jan 2014 06:48

Bedankt Peter voor de zicht tip, en Raymond voor de ventilatietip, tot nu toe had ik alleen trachy's in de volle grond dus voor mij zijn dit waardevolle tips. :thumb_up: Het plan wat ik heb is nabij de Butia andere soorten te planten die bescherming nodig hebben en dus wilde ik een groter hok bouwen, wellicht ook weer positief voor ventilatie?
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 28 jan 2014 08:40

Raymond, jij durft met een Butia! Is het een groot exemplaar? Maar als het zo blijft zal het denk ik wel goed gaan. Hoewel mijn ervaring is dat veel lelijke vlekken op het blad ontstaan bij veel nattigheid. Maar dat kan ook aan de gevoeligheid van de plant liggen wellicht. Ik ben heel benieuwd. Die van mij staat sinds november in een groot hok. Waarin voldoende ventilatie mogelijk is. Verwarming heb ik nog niet aangehad, maar het heeft ook nog niet gevroren hier. Ik ga nu het vijfde jaar in en al die tijd geen schade aan de vitale delen. Wel eens wat bladschade omdat het toch echt iets te koud werd in de bescherming, maar de plant komt er toch ieder jaar goed door.

ik heb de ruimte rondom de plant volgezet met Lirioe muscari. Dat is na vijf jaar zo'n dikke dichte mat geworden dat ik me geen zorgen meer hoef te maken dat er nog vorst in de grond komt. De plant zelf wikkel ik helemaal in met jute en daar wikkel ik weer een lichtslang omheen. Daaromheen dus een ruim hok van folie en golfplaat, puur om de wind er weg te houden en droog te houden.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor plasta op 28 jan 2014 12:39

Nee Dennis, zo groot is mijn butia niet. Ik twijfel ook sterk of het zo verstandig is, maar ik hou wel van een gokje ;)
Foto van 13 april 2013 dus nu is die een ietsie pietsie groter, zo'n snelle groeier is het niet.
butia-K290.jpg
butia-K290.jpg (293.14 KiB) 4515 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming