Afdekmateriaal

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Afdekmateriaal

Berichtdoor alloo op 05 dec 2014 22:12

Ik gebruik al jaren hakselhout ,kan hier gratis worden afgehaald op het containerpark,moet wel zorgen dat het een beetje bol ligt ,zodat het water eraf loopt.
groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 05 dec 2014 22:48

Hoi Fons,
In het voorjaar ben ik hier op het plaatselijke containerpark enkele remorken van gaan halen om als bodembedekker te gebruiken, maar het was voor de helft fijn gruis, en ook veel onkruid, ik heb er ondertussen enkele prachtige onkruidsoorten bij :)
Ook vind ik er veel rotzooi (brokjes plastik, glas enz) tussen.
Nee ik heb het er niet zo op.
Ik ben aan het denken om een hakselaar te kopen zodat ik mijn eigen "hakselspul" kan maken, die bossen siergras die ik nu op de grond gesmeten heb ogen niet zo mooi, als dat fijn was gehakseld dan kon ik dat in het voorjaar gewoon mooi uiteenharken en ik heb meteen weer een mooie mulchlaag.
gr. Kim
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 05 dec 2014 23:01

toevallig iemand onlangs een goede prijs/kwaliteit hakselaar gekocht waar hij tevreden van is? :)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 05 dec 2014 23:45

En wie weet kan je na kerst de kerstbomen van de weg plukken en de takken gebruiken als bescherming ? Ik gebruik veel blad wat ik al heb liggen te denken aan canna blad of bananenbladeren. Verder woon ik zeer dicht bij een groot bos en blad dat is dan ook zo gehaald. Zorgen maken om een eventuele boete? Welnee, ik haal wel meer uit het bos, van blad tot boomkluiten voor het terrarium. Heel officieel mag het niet ;)

Voor de bescherming van de bananen maak ik gebruik van goed droog stro wat ik heb gekocht bij een boer, ben je stuk goedkoper uit ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor roellus op 06 dec 2014 19:32

Ik bescherm mijn planten ook met blad en stalmest.

Stalmest leg ik om de plant heen en daar op een 20 centimeter blad.

Als het echt hard gaat vriezen gaat er nog een laag stro overheen.

( stalmest en stro kost mij niets bij mijn opa staan een aantal paarden)

gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor alloo op 06 dec 2014 19:57

Sub T schreef:Hoi Fons,
In het voorjaar ben ik hier op het plaatselijke containerpark enkele remorken van gaan halen om als bodembedekker te gebruiken, maar het was voor de helft fijn gruis, en ook veel onkruid, ik heb er ondertussen enkele prachtige onkruidsoorten bij :)
Ook vind ik er veel rotzooi (brokjes plastik, glas enz) tussen.
Nee ik heb het er niet zo op.
Ik ben aan het denken om een hakselaar te kopen zodat ik mijn eigen "hakselspul" kan maken, die bossen siergras die ik nu op de grond gesmeten heb ogen niet zo mooi, als dat fijn was gehakseld dan kon ik dat in het voorjaar gewoon mooi uiteenharken en ik heb meteen weer een mooie mulchlaag.
gr. Kim

Die rotzooi, dat valt hier nogal mee ,af en toe eens een stukje plastiek,papier,steen,dat zal nu éénmaal niet te vermijden zijn.Wat erger is zijn zieke planten ,en die zullen er waarschijnlijk ook wel tussen zitten.
groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 07 dec 2014 22:27

Bananenbladeren en cannas zou ik afraden,na eerste vorst wordt dat pap....is grotendeels vocht. grtz
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 dec 2014 11:55

Sub T schreef:toevallig iemand onlangs een goede prijs/kwaliteit hakselaar gekocht waar hij tevreden van is? :)

Ik heb ook al met dat idee gezeten om een hakselaar te kopen om alles mooi te kunnen hakselen zodat het afval nuttiger & bruikbaar word. Helaas is het meeste zacht materiaal en hier hebben hakselaars moeite mee. Toch heb ik toen een goede gevonden die goed zou moeten werken met zacht materiaal. Echter tot aanschaf ben ik nog niet gekomen wegens het prijskaartje van zo'n ding :roll:
Had er ook een topic over lopen Kim --> viewtopic.php?f=67&t=14789
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 08 dec 2014 15:45

Bedankt Dimi! Ga het straks eens lezen, en eventueel daar verdergaan over de hakselaar. :thumb_up:
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 10 dec 2014 14:40

Ik las dat iemand het had over dennen takken van de kerstboom als bescherming? Maar ik vraag mij ten zeerste af of dit werkt. Aangezien die bladeren / Naalden niet echt het gewenste "broei" effect hebben.

Ik heb hier een overdaad aan dennen materiaal, dus kan iemand mij vertellen of dit klopt? dat dennen takken de boel beschermen?

thanks
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming