Verlies tot nu toe...

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Verlies tot nu toe...

Berichtdoor ick op 23 apr 2011 21:38

De R. hystrix was/is nog maar een kleintje, een inmiddels 4-jarige zaailing. Niet zo'n enorme schadepost dus, maar ik vond het wel vreemd, aangezien deze soort wordt verondersteld één van de meest winterharde palmen te zijn. Hij stond onder een afdak dat bij aanhoudende vorst dichtgemaakt werd, naast een Jubaea chilensis (ook nog klein, zo'n 5 jaar oud) en een flinke Phoenix canariensis (17 jaar oud). Van de laatste zou ik dan nog eerde schade hebben verwacht. Maar misschien was de R. hystrix gewoon nog te klein voor de kou in december...

Da's lekker, zo'n verwarmde kas! wat een luxe! Een plantenkamer is op zich ook leuk, maar daar past wel erg weinig in...

Maar verder had je niets beschermd?

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 24 apr 2011 00:04

Neem aan dat je je Canariënsis wel beschermd had? Kan zijn dat je Hystrix een wat zwakkere is geweest en hierdoor gevoeliger is geweest en het niet heeft gered deze winter.

Het enige dat ik beschermd heb zijn Cordyline's en bananen. 1 Cordyline heeft het opgegeven maar mijn bananen zijn er doorgekomen. Ingepakt met stro en verwarmd.

Verder geen palmen beschermd en wat deze zomer de grond in gaat eerst in de kas gezet.
Er staan inmiddels ook 3 Butia Eriospatha's in de volle grond dus aankomende winter zal er al meer beschermd moeten gaan worden.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor ick op 24 apr 2011 20:06

Nou, de Phoenix c. had dezelfde bescherming als de Rhapidophyllum hystrix, nl. een afdak (om ze droog te houden) dat dichtgemaakt werd bij aanhoudende vorst. Het is daar op zijn laagst ongeveer –3/–4ºC geweest. Maar dat vond ik nu juist zo gek. De Phoenix doet dit al jaren zo en datr gaat iedere keer goed. Van de R. hystrix had ik juist verwacht dat die er al helemaal geen probleem mee zou hebben. Ach wsl. gewoon een zwak exemplaar gekocht.

Wat je Butia's betreft, die zou ik zeker beschermen. Als ik de horror-winterverhalen zo her en der lees, zul je daar goed aan doen...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor cedric013 op 24 apr 2011 20:13

Wat ben ik blij dat ik dit jaar niks heb verloren, de mijne zet ik altijd binnen in de voorplaats van m'n pépé, voor niks, en ze kunnen er lekker overwinteren.
:)
Tropische plantengek :D
cedric013

3 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 24 apr 2011 22:45

Het is inderdaad handig om alles binnen te zetten, de kans om wat te verliezen wordt dan een stuk kleiner. Ik heb alles in de volle grond om een zo natuurlijk mogelijke sfeer te krijgen, alleen mijn Citroenboom, Butyagrus en tropische planten in vazen en potten op het terras gaan de kas in.

@ Rick,

Dat is inderdaad wel vreemd. Maar waar woon je? Deze winter heb je met alleen het afdak dicht maken het op -3/-4 kunnen houden? Mooi dat je je Canariënsis in leven weet te houden, des te groter ze worden des te mooier.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor ick op 25 apr 2011 19:43

Hoi Klaas-Jan,

Ik woon aan de rand van het centrum van Utrecht. Mijn tuintje -en de plaats waar de Phoenix staat- is naast mijn keuken. Deze is slecht geïsoleerd (19-e eeuws pand) en er komt een uitlaat van een gaskacheltje op uit. Vandaar dat als ik de tent dichtmaak met noppenfolie het in ieder geval in de buurt daarvan niet erg koud wordt. De tent is 3 x 3 x 3m, dus op andere plekken wordt het wsl. wel kouder, maar toch zal dat ook niet veel zijn. Mijn tuintje is een patio-tuintje, met aan 3 zijden muren. Dat scheelt alles bij elkaar natuurlijk best wat, wat kou betreft.
De Phoenix staat helaas alleen een groot deel van het jaar niet volledig in de zon. Dat resulteert in niet al te harde groei -iets meer zou leuk zijn- en de stam is na al die jaren nog niet veel meer dan een cm of 25. Op een zonniger plek, in de volle grond was deze palm inmiddels al wel uitgegroeid tot een redelijke boom met een dikke stam. Maar het is misschien maar goed ook dat -ie niet zo hard groeit, ik wil zelf ook nog in de tuin kunnen...

Hert liefst zou ik net als jij alles in de volle grond willen zetten, maar dan moet daar eerst nog een flinke verbouwing aan vooraf gaan. Nu is mijn tuin grotendeels een betonnen terras. Op termijn ga ik dat wel doen, want planten groeien op de lange termijn nu eenmaal een stuk beter in de volle grond.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 25 apr 2011 23:23

Dat scheelt inderdaad veel wind en kou. Zal mooi lijken je Canariënsis in de volle grond.
Gelukkig komt de zomer eraan, is het met dit weer in principe al, en kunnen we ze weer flink laten groeien en genieten in onze tuinen. :thumb_up:
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor cedric013 op 18 feb 2012 11:35

Verlies:
1 zaailing van de Washingtonia

En hoop dat mijn Trachycarpus het overleefd, de bladeren zijn smal, doordat ze wat te weinig water hebben gehad.
Tropische plantengek :D
cedric013

3 bedankjes

Berichtdoor Toni op 18 feb 2012 13:23

4 Washingtonia's van een jaartje of 6. Die hadden Speerrot.. en dat terwijl ze binnen stonden... :shock:
Die heb ik vandaag de GFT in gegooid... hierdoor heb ik weer wat meer ruimte in huis! (Vrouw ook weer blij :mrgreen: )

Bruine bladeren aan mijn Waggie ;) , En de cactussen in de tuin zien er niet helemaal jovel meer uit... hopelijk is dit natuurlijk... maar dat betwijfel ik, dit omdat ze dit andere jarenniet vertoonden :oops: .

Gr Toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor luc op 18 feb 2012 19:34

[quote="Toni"]4 Washingtonia's van een jaartje of 6. Die hadden Speerrot.. en dat terwijl ze binnen stonden... :shock:
Die heb ik vandaag de GFT in gegooid...

Het is niet omdat een palm speerrot heeft dat ie daarom niet meer kan herstellen , en zeker palmen die binnen gestaan hebben waarvan je dus al zeker kunt zijn dat ze niet doodgevroren zijn
Zonde van de planten
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10