Schade winter 2012

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Schade winter 2012

Berichtdoor nielsjansen op 04 apr 2012 20:37

dank dank :thai:
ik wacht nog even geduldig af :fluiten:
en mocht er toch hier en daar iets gestorven blijken te zijn dan komen er weer kostbare potten vrij voor andere mooie planten :P
nielsjansen

0 bedankjes

Berichtdoor nielsjansen op 16 apr 2012 23:49

De Passiflora Caerulea heb ik inmiddels opgegeven, onderste deel van de hoofdstengel is inmiddels zwart geworden. Gisteren meteen maar even een nieuwe geplant met aan de voet wat Ajuga reptans 'Atropurpurea'.
De bladeren van de Rhaphiolepis Umbellata worden met de dag grauwer en grijzer, dat zie ik ook niet meer goedkomen.
Ficus Carica en Punica Granatum lijken hele kleine nieuwe knopjes aan te maken maar ik kan me vergissen, nog even aankijken.
Voor de Eucalyptus Gunnii was de overgang naar binnen aan het begin van de winter en de overgang terug naar buiten toch iets teveel van het goede maar hoewel 80% van het blad daardoor verdord is ontstaan inmiddels allemaal nieuwe scheutjes in de oksels. Dat komt dus wel weer goed.
Voor de rest nog geen ontwikkelingen.
nielsjansen

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 05 mei 2012 16:21

wat betreft de ficus carica is hier ook nog niets te zien, ik heb de donkere delen gesnoeit, dat is echt dood, de rest van de stam en takken zien er nog grijs uit, dus ik wacht het nog af. Phyllostachys nigra (alles staat hier overigens in de volle grond) hebben wel bladschade, maar ze zijn zich aan het herstellen op het moment, maar het gaat erg langzaam. Gooi niet alles gelijk weg, soms kunnen planten je nog verrassen!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor nielsjansen op 04 jun 2012 00:31

Zo, afgelopen weekend definitief korte metten gemaakt met een flink aantal planten die ondanks de afgelopen warme twee weken nog steeds geen tekenen van leven vertoonden. Helaas heb ik afscheid moeten nemen van;

Albizia Julibrissin
Punica granatum
Ficus Carica
Passiflora Caerulea
Rhaphiolepis Umbellata
Arbutus Unedo
Tulbaghia Violacea
Arundo donax "Variegata"
Pennisetum "Fireworks"

De Trachelospermum “Star Of Toscane” is al haar oude blad langzaam aan het verliezen maar maakt ontzettend veel nieuwe scheuten aan dus die heeft het goed gered.

Van de Pseudosasa Japonica “tsutsumiana” leeft boven de grond niks meer maar sinds een week komen er weer gezonde nieuwe scheuten uit de grond. Om die reden heb ik de Fargesia jiuzhaigou ook nog maar even laten staan, wellicht komt daar ook nog leven in.

Bij een aantal planten dat in april fanatiek nieuwe knoppen begon te maken is de groei niet doorgezet, de nieuw aangemaakt knoppen zijn inmiddels uitgedroogd en vallen eraf. De planten lijken alsnog te zijn gestorven. Dat is gebeurd bij de Actinidia deliciosa 'Jenny', Vitis Vinifera en de Argyrocytisus Battandieri. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
nielsjansen

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 04 jun 2012 09:41

hier is de ficus nu aan de groei, maar wel helemaal onderaan de stam en ik wil een boompje geen struik, ik zie het nog wel aan. Verder hebben nu zo zachtjes aan toch wel een stuk of 5 van de 8 gevallen trachycarpussen met speerrot opgegeven, ze staan nog in de grond, maar het is niet veel meer......

Verder ook overleden: passiflora, 3 chamaeropsen, 3 toscaanse jasmijn, 3 dicksonia antartica, 3 fatsia japonica, 4 fatsia japonica variegata... Ik geloof dat dat het wel is
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 04 jun 2012 21:20

Holy..., dat is een serieuze hoop slachtoffers corrine wat jammer voor je!
Hier ook: 2 fortunei's, 1 waggy vandaag met speerrot, 2 chamaerops, 2 olijfstruiken en nog enkele kleine plantjes.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor nielsjansen op 05 jun 2012 09:12

Zo te lezen is dit voor velen een zware winter geweest, zonde van alle schade. Met goede moed maar weer verder met nieuwe plantjes. Ik heb de lege potten inmiddels weer allemaal gevuld met grotendeels winterharde(re) planten.
nielsjansen

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming