alvast begonnen met de winter bescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: alvast begonnen met de winter bescherming

Berichtdoor mjkorhorn op 24 sep 2012 11:56

Ik ben het volledig met je eens dennis nergens vóór nodig zeker niet bij een trachy de chamerops staat bij mij al wel met pot onder het afdak om zo veel mogelijk vocht uit de pot te verdampen deze was nog zeiknat mijn bescherming is even vóór de duidelijkheid ook nog niet helemaal dicht ook het dak niet grts Mendelt
mjkorhorn

3 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 sep 2012 20:52

Mijn dakje voor de Jubea plaatste ik vroeger ook super vroeg.

Wat heb ik geleerd: zeker als je daarna nog wat serreplastiek gebruikt en dus een "tentje" maakt dan kun je zeker wachten tot November of nog later.

Door de "golfjes" in de golfplaat heb je immers luchtgaten. Met de zon op het tentje kan het in November nog 20 graden worden in de "tent", dus dan droogt alles nog mooi op voor de vorst.

Geen zorgen dus!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 30 sep 2012 23:33

Ook ik ben me aan het voorbereiden op de winter....en dat deed ik anders nooit! De afgelopen winter heeft bij de ogen flink geopend. Niet allen bij mij blijkt, want de commercie duikt er flink bovenop. Ik kwam vorige week de Welkoop binnen en ik struikelde bijna over vorstbeschermingsmiddelen!

Ik ga dit jaar dus wel beschermen, ik wil dit gaan doen met cropnet (zie recent topic in deze rubriek). Ik wil het beschermingsdoek bevestigen aan een regenpijp en dit oprollen tot de lengte van mijn border met "winterharde" exoten. Pas bij een verwachte vorstperiode leg ik het doek over de planten en zet het vast met tentharingen. Zo hoop ik gevriesdroogde bladeren te voorkomen.

Groet, Wim
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor hexina op 02 okt 2012 11:07

Ik heb alleen mijn Brahea binnen gezet op de zolder.
Die heeft in de zomer bladschade gehad omdat ie niet tegen de felle zon kon.
Al het blad verdord en van de opengaande speer ook dorre punten. Aangezien het flink heeft geregent heb ik de palm op de zolder voor het raam gezet. Hij moet echt even herstellen nu en volgend jaar mag ie lekker lang buiten blijven staan met een afdak er boven getimmerd.

Verder heb ik nog ruim 60 zaailingen van de robusta staan.
Deze zijn afgelopen maand gaan kiemen. Had niet verwacht op zoveel opkomst.
Ook deze staan op de koele zolder voor het raam en ze dan het echt prima.

Verder bescherm ik ook nog niks hoor.
Hie hebben ze al -15 gehad en had 2 waggy's met speerrot maar deze groeien nu weer prima. Ga pas beschermen bij langere periodes van vorst.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor ick op 02 okt 2012 14:06

Op het moment moet ik zo af en toe mijn Chamaeropsen en zelfs de Jubaea en Brahea armata nog water geven, anders staan ze te droog. Een teken dat de planten nog aan het groeien zijn en voldoende verdampen.
Ik vind het daarom echt nog heel vroeg om te gaan beschermen. Hoewel, de echt tropische planten staan natuurlijk al wel binnen...
Afhankelijk van het weer, wacht ik zeker nog een maand met het bouwen van mijn 'vluchtelingenkamp' en dan alleen om droogteminnende planten droog de winter in te helpen.
Pas als het overdag gaat vriezen gaat de boel dicht.

Maar voorbereiding kan natuurlijk geen kwaad. Je kunt maar beter je spullen klaar hebben liggen als het gaat vriezen. Ik heb al wel eens misgegrepen toen ik nog noppenfolie nodig had na het zien van de weersvoorspellingen.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor mjkorhorn op 06 okt 2012 15:32

hier de foto's bij deze een foto vaan mijn bescherming het frame dan in iedergeval

Afbeelding

mendelt
mjkorhorn

3 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 06 okt 2012 16:30

Ik ben ook van het zo laat mogelijk beschermen maar met de overvloedige regen van dit moment heb ik drie van mijn favoriete palmen al wel een dakje gegeven. Brahea armata, Jubaea chilensis en Trithrinax campestris staan lekker droog.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 12 okt 2012 22:09

Wowww . . . bizar!

Je woont ook nog bijna in de zee, gaat best meevallen in Hellevoetsluis meen ik.

Maar respect voor je inzet.

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor mjkorhorn op 13 okt 2012 00:07

Hey John
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk over mijn woonplaats enz. ik heb dit ook niet gedaan voor de tracht en de dicksonia maar meer om te kijken of ik zo de stammen van de bananen kan overhouden en alles is dit jaar aan geplant dus op deze manier geef ik ze dus even wat meer kans om te settelen.
heb vandaag de termostaat en de kachel er in gehangen maar tot nu toe staat de tent nog gewoon open heb de temperatuur in gesteld op 0 graden en hij slaat uit bij 1 graad dus ik ga he wel zien wat het word ook heb ik een verbruiks meter er tussen gezet zodat ik kan zien wat het uiteindelijk kost en dan kan ik kijken wat ik volgend jaar doe.
wel heb ik de wat meer vorst gevoelige planten op de zolder gezet vandaag omdat deze er steeds slecht uit gingen zien dit zijn de kleine maurelli en de aloë vera ook heb ik de gembers er staan om op te laten drogen mocht het weer tog nog zacht blijven staan deze zo weer buiten maar voor nu staan ze zeik nat met dit weer.

Grts mendelt
mjkorhorn

3 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 23 okt 2012 21:29

:D

Voel het aub niet als commentaar, heb er gewoon DIEP respect voor.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming