winter in aantocht ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winter in aantocht ?

Berichtdoor palmguy op 23 jan 2013 15:02

Hallo,

Hitch schreef:Heb jij die kleikluit eraan gelaten? Als dat het geval is is je palm er zeer waarschijnlijk aan voor de moeite.

Bij het verwjderen van de klei braken de wortels die er een weinig uitstaken mee af, laat me zeggen dat ik ongeveer de helft van de klei en dus ook de te beperkte wortels eraf heb gehaald.
Na aanplant heb ik mijn plant gedurende de eerste 4 maanden een erg fosfaatrijke - guano, beendermeel - voeding gegeven met als doel de wortelvorming te stimuleren. ook heb ik de plant de eerste maanden veel water gegeven. ( vorig jaar was sowieso al redelijk vochtig )
Ik moet zeggen dat de plant zich wel stevig heeft vastgezet in de zanderige bodem die ik heb. Ik kan er een ladder tegen zetten, ttz ik krijg geen beweging meer in de stam

Toch ga ik dit voorjaar extra erop letten dat ze me niet meer zo hebben liggen met hun klei.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 23 jan 2013 15:35

Ik denk het binnen een paar dagen tijd, tijd zal zijn voor een rubriek "slachtoffers". Bij mij is er al 1 jubae rot en 1 strelitzia rot. Stonden beiden nochtans binnen. Maar blijkbaar waren de natte herfstmaanden er teveel aan. Ik ben benieuwd wat het gaat geven als al de sneeuw gesmolten zal zijn, en het daarop zal regenen. Overstromingen? Mijn beschermde phoenix c. ziet er nog deftig uit, alhoewel je ondanks alles nu al bladschade ziet.
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 15:50

Net de bescherming geopend van de Phoenix theophrastii en de lampen erin vervangen door 2 gewone gloeilampen (1 van 25 en 1 van 75 Watt) en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door wat ik te zien kreeg. De palm is nog steeds mooi frisgroen en de speren zien er schitterend uit.
Of dat zo gaat blijven zal de toekomst natuurlijk moeten uitwijzen naar het voorjaar toe maar ik heb er alleszins wel een goed gevoel bij. Kan toch blijkbaar wel tegen een stootje alhoewel -8°C droog toch niet overdreven is natuurlijk en overdag warmt die al snel op naar 0 tot 2° door de noppenfolie als het zonnetje schijnt.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor pevano op 23 jan 2013 18:19

Michael,
Ik werk ook met een lamp (100 watt) als bescherming voor mijn Washingtonia in de volle grond. Daar staat een hokje omheen met noppenfolie en die is hartstikke lek. Bewust, zodat de warmte weg kan! Verleden jaar met -12 bleef het binnen in het hokje rond de 0 graden op die manier. En geen geschakel, die lamp brand nu al 1,5 week. Werkt voor mij prima zo.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 18:42

Mja maar ik poog het toch wat kalm aan te doen met de elektriciteitsrekening :D
Bedoeling is om zo volgend jaar na uitplant 8 van die beschermingen vorstvrij te gaan houden en dan loopt het wattage al wel aardig op he als ik daar dan ook nog de lichtslangen en warmtekabels die ik op mijn andere planten momenteel heb hangen bijreken dan kom ik momenteel al op iets meer dan 1500 Watt.
Ik moet er in ieder geval iets op vinden want dat constante aan/uit gaan van die lampen beperkt de levensduur duidelijk aanzienlijk. Ik denk dat ik beter kan werken met lampen van lichtere wattage zodat zij het geheel trager opwarmen en aldus veel langer moeten branden ofwel moet ik de thermostaat buiten de bescherming hangen maar dan heb ik geen zicht op wat er binnenin de bescherming gebeurt van t° en het is nu ook weer niet de bedoeling dat de palm wil gaan groeien in de winter. Dit jaar ga ik het alleszins zo laten want het werkt dus duidelijk wel (zolang de lampen weer niet stukgaan tenminste).
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 jan 2013 19:23

Hallo Hitch,
De lampen kunnen ook springen van een druppeltje water dat van een plant valt. Hier hadden we dat regelmatig voor, Rudi heeft dat nu opgelost door boven sommige lampen een dun plaatje te bevestigen.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor pevano op 23 jan 2013 19:42

Ik heb in het hokje een min/max termometer aan de plant hangen. Zo weet ik precies wat er gebeurt. Maar na verloop van tijd weet je gewoon dat het klopt en kijk je niet meer zo veel.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor luc op 23 jan 2013 21:40

@hitch
Waarom stel je je thermostaat niet wat breder in , bv aan op -1 en uit op +2 of +3
Gaat niet zoveel meer verbruik opgeven en zal de thermostaat ook wat sparen
Altijd aan --uit schakelen zal ook niet bevorderlijk werken
Alé zo doe ik het hier bij mij een 3 gr verschil tussen aan en uit
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2013 00:46

Net gekeken en beide lampen die ik vandaag vervangen heb zijn al stuk. Ik ga het toch moeten zoeken in de uitleg van Erna dat er misschien condens oid op terechtkomt want dit klopt toch niet. Momenteel is het -9°C in de bescherming. Niet goed. Zal wel meteen einde oefening zijn voor de palm vrees ik.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 24 jan 2013 01:05

Hitch schreef: Zal wel meteen einde oefening zijn voor de palm vrees ik.

Dat zit je niet mee zeg :shock: Ik hoop voor je dat er nog wat van over blijft.
Hier is het vannacht in tegenstelling tot gisterennacht niet helder maar bewolkt. Meteen merkbaar in de temperatuur... zat ik gisteren rond dit tijdstip op iets van -7,5 nu slechts -3,5 :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming