Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Ruudcactus op 18 jan 2013 23:23

Die heb ik ook onbeschermd staan, vorig jaar zwaar beschadigt maar nog wel levend. Ben idd benieuwd hoe ie er dit jaar uit komt, m'n Trachy's staan er al zeer lang onbeschermd en dat zal ook nu wel weer goed komen.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 19 jan 2013 01:54

hier in het dorp om de hoek staan er ook 3 op een rij van zeker 3.5 tot 4 meter stam onbeschermd, ze worden er echter niet mooier op ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 19 jan 2013 11:24

Daar ligt ook vaak de discussie. Er zijn mensen die niets beschermen en genoegen nemen met gehavende planten na de winter, en dan dus moeten wachten tot de nazomer eer er weer een beetje eer aan te behalen valt. Of mensen die tot het uiterste beschermen en dan nog een toonbare plant hebben in het voorjaar. Diegenen die ook dit bestrijden tot voor een paar jaar terug zijn daar na de afgelopen vier winters ook wel aardig op teruggekomen of zijn gestopt met de hobby. En de mensen die daar tussenin zitten of niet op de juiste manier beschermen zijn opgeleverd aan de weergoden en een portie geluk.

Het blijft lastig. ik heb ook wel verliezen gehad de afgelopen winters. Soms gek gemaakt door anderen omdat die niet beschermen, maar door niet te beschermen vervolgens de doodklap is voor een bepaalde plant.Het is vooral belangrijk te kijken naar je eigen planten en je eigen situatie. maar wees voorzichtig, want ook nu en vorig jaar is gebleken dat de vorst en sneeuw ook gewoon in tropisch Belgie en (west) Nederland kunnen toeslaan.

Het is een lastige periode nu. Lange perioden onder 0, maar niet al te koud en gelukkig bewolkt en niet al te veel wind. Vorig jaar februari was kouder, met zon en veel wind. Maar toen duurde het maar tien dagenen en ook nog niets eens overal in Belgie en Nederland. Nu duurt het allemaal veel langer dat de temps onder 0 blijven. Het zal wel een ander effect hebben en wat zullen we straks wel weer zien.

Sommige planten staan in huisjes of verpakkingen. Het weer zal me dan worst wezen, want ze zijn goed beschermd. Maar andere planten staan min of meer onbeschermd en blootgesteld aan deze langdurige minima. Ik heb het over princeps, rhapidophyllum, wagenrianus, fortunei, pinus pinea, cupressus, lagerstroemeria en ik vergeet vast nog wel wat. hoe dan ook wordt het spannen dit voorjaar. Want we hebben februari ook nog voor de boeg. En een aantal jaar geleden hebben we kortstondig, twee nachten, temps van -20 gehad halverwege maart. nu ja, hopenlijk in februari alleen maar kwakkelweer.

Succes nog maar weer es met de nieuwste voorspellingen....
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Rico op 19 jan 2013 17:00

Hier valt het gelukkig nog mee.
Op de rand van in het hokje en buiten het hokje is de grond nog dooi! :D

Afbeelding
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Rico op 19 jan 2013 17:02

Gek ook trouwens dat er geen sneeuw ligt op het smalle strookje grind voor de border. Op het gras voor de border en op het zand in de border ligt wel sneeuw... :onzeker:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor robke op 20 jan 2013 11:22

Gisteren eens de Musa Basjoo gecontroleerd en duwt de isimo tot tegen de folie bovenaan,zal er de zaag nog maar eens mogen izetten,temperatuur is 1 x beneden de 0 geweest (-1,5) ik schat 1 uur 30,de timer dan maar wat langer gezet en voorlopig altijd tussen de 1 a 5 graden,werkt goed,hopelijk blijft het zo :)

DSC_0009.jpg
Musa Basjoo
DSC_0009.jpg (228.71 KiB) 5346 keer bekeken
robke

10 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 20 jan 2013 12:06

Hier in de verpakking hetzelfde. groei die tegen het dak drukt, maar die groei is nog van de zachte periode hiervoor. in mijn verpakkig staan 8 dikke stammen en een thermostaatkacheltje. Eergisteren heb ik een sensor er in gehangen om te meten of het niet te warm was in de tent. het koelt steeds af tot 1,4 graden, dan slaat de kachel aan en warmt ehet op tot 2,0 graden. het opwarmen is echt minutenwerk. Het afkoelen duurt steeds ongeveer een uur bij deze temperaturen. Ik hoop maar dat de kachel het volhoudt, want de marge is blijkbaar dun. Maar wel ideaal: koud, maar vorstvrij.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 20 jan 2013 12:11

Het is nu toch al wel koud geweest met minima rond -12 snachts.
Voorlopig houd de basjoo bescherming nog altijd stand.
Enkel natuurlijke materialen zonder extra elektrische verwarming .
De minimum temperatuur deze winter zit op zie onder .
Groeten
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (79.41 KiB) 5331 keer bekeken
yakuza

14 bedankjes

Berichtdoor hexina op 25 jan 2013 09:36

Ik had vorig jaar speerrot in mijn palmen omdat ik te laat opmerkte dat de pot was dichtgevroren. Ik heb toen ook verschillende planten verloren.

Dit jaar hebben ze tot januari buiten gestaan.
Voor de vorst en sneeuw kwam heb ik alles in de garage gezet waar het vorstvrij is.
Alles ziet er echt super goed uit en de waggies groeien zelfs heel langzaam door.
Er zijn twee speren heel langzaam open aan het gaan. Dadelijk na de vorstperiode komen de tempraturen weer lekker omhoog en dan ga ik lekker alles weer buiten zetten.
Echt een goed gevoel als je eens een keer geen planten verliest of planten hebt dus dusdanig gehavend zijn zoals vorig jaar. Ik heb de kroon mooi kunnen behouden nu dus dit jaar moet ik toch een prachtige kroon krijgen. :mrgreen:

Misschien dit jaar een waggie in de volle grond zetten....eens kijken waar ie moet moet komen te staan dan......
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 25 jan 2013 10:44

Let op:

Maart roert zijn staart!! ;)

Hou er altijd rekening mee, niet te vroeg juichen!
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming