Ik heb dit weekend uiteindelijk mijn Agave americana's de serre ingereden, zeiknat helaas maar vond het eerder gewoon nog niet koud genoeg om ze binnen te halen. Vorig jaar had ik ze wel eerder onder een dakje dek ik. We hadden al een paar losse nachten met min 2 gehad eind november, maar toch. Nu hangt er wel veel (bevriezend en weer dooiend dus druipend) condens aan het dak, dat ben ik maar gaan wegvegen met een trekker voor het nog meer in die agaves valt

Musa dwarf cavendish had ik tijdens die eerdere vriesnachten ook nog buiten staan, een keer een in de sneeuw zelfs eind november (die hadden we niet zien aankomen). De kleintjes had ik al binnengehaald toen (warm gezet) waarvan een met bladschade, die zien er beide prima uit. De drie grote gaven tot mijn verrassing geen krimp en bleven nog even buiten. Mijn enthousiasme was helaas te groot oftewel ze bleven te lang, want na weken begonnen die grote dan toch lelijk te worden hoewel ze intussen toch maar geleidelijk naar binnen (eerst koel) gehaald waren.... Mijn Dracaena marginata die ik al bijna 20 jaar heb is toen ook eindelijk naar binnen gegaan, de sneeuw op zijn kop vond hij toch niet zo leuk maar na afgelopen winter heb ik alle vertrouwen dat die er weer bovenop komt.
Roebelleni, Livistona rotundifolia en Blechnums waren al wel binnen, sinds gisteren ook Callistemons. In pot staan nu nog buiten Ph. canariensis en theophrasti, Washingtonia, kleinere Chamaerops en Trachycarpus ssp en de Jubutia. Fascicularia en avocado ook nog ik pot buiten. In de grond staan o.a. Albizia julibrissin, Jubaea, Butia capitata, Ph. theophrasti, Chamaerops en Trachycarpus ssp. waar ik nog niks mee heb gedaan. O en Musa basjoo en red tiger. Een twee weken geleden wel eens begonnen de nieuwe constructie voor de Butia uit te proberen, ik heb delen van een partytent op het oog waarvan ik met stangen ben gaan knutselen. Als het nodig is kan ik die dan nog bekleden is het idee. Ik heb droog blad klaarliggen, alsook een bigbag met bemest stro uit het caviaverblijf dus dekentjes voor de voeten zijn er straks snel. Vanaf woensdag wordt hier voor 's nachts weer een graad of 4-5 verwacht.