Winter 2011

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winter 2011

Berichtdoor shorty op 09 okt 2011 19:57

segers301 schreef:Tabak op de aarde strooien, werkt hier perfect tegen de vliegjes :thumb_up:

welke tabak?
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 okt 2011 19:58

Maakt niet uit de goedkoopste ;)
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor The Flying Dutchman op 09 okt 2011 21:20

segers301 schreef:Tabak op de aarde strooien, werkt hier perfect tegen de vliegjes :thumb_up:

Een echte tabaksplant ook, had er een paar staan dit jaar en die kleine vliegjes blijven allemaal
op het kleverige blad vastzitten. Bij honderden zaten ze erop vastgelijmd!

Ron
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 09 okt 2011 22:14

Ik heb een deel van de planten al naar binnen gehaald. Het is vrij vroeg vind ik zelf. Dioon, Zamia, Jubaea, Butia, Flamboyiant, W.robusta en P.roebelinii staan op een warme slaapkamer. De planten waren drijfnat door de regen en groei zit er niet meer in. Jubaea haal ik binnen omdat ik bang ben voor uitval. Vorig jaar ook 3 verloren door schimmel.

Alle opuntia's, agave, T.Fortunei, takagii wagnerianus maal fortunei ook maar binnen in tuinhuisje gezet. Redenen is dat de kluit al kan uitdrogen voordat de vorstperiode begint. Als ik dit niet doe heb ik straks veel last van schimmel en wortel problemen.

bananen gaan half november de zolder op, Canna's worden rond die tijd afgesneden en de rest van de planten naar binnen.

Groeten,
Sylvan
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 09 okt 2011 22:22

Hier minimum temp 5.7°C.

Voorlopig heb ik gisteren alle zaailingen binnen gehaald, m.u.v. de trachys, een bak Washingtonia and nog wat ander spul dat de vochtigheid en regen wel kan hebben.
Alle meer tropische jongens als Ravanela en Bismarkia zijn inmiddels ook naar iets warmer oorden, inclusief de standaard admire behandeling net voor de winterstalling.

Ondanks dat de stallingen voor het grootste deel op orde zijn om te ontvangen, wacht ik ook zo lang mogelijk. Met nachten tussen 0 en 5 (dag rond 10-12) mag je aannemen dat de groei uit je bananen wel weg is, en word het tijd ze langzaamaan te ruimen. Hoe korter die donkere droge periode hoe beter!
Ik wil zelfs volgende week zelfs nog de licht/warm overwinterende bananen stekken. Vorig jaar deed ik dit bij een dwarf cavendish, nu heb ik er 4. Dit jaar zal ook de musella eraan geloven :lol:

Komende weekeinden ga ik langzaamaan dakjes opbouwen, alle lege potten en schotels schoonspuiten en opruimen, niet winterharde knollen en bollen opgraven of naar binnen brengen, de strelitzia en nog resterende zachtere Palmsoorten naar binnen brengen.
Het echte container werk duurt nog weken (met permissie van meneertje winter natuurlijk).
Voorlopig zijn de vooruitzichten nog okee.

- Tijd voor winter, tijd om te zaaien -

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 09 okt 2011 22:36

Ga morgen beginnen met het aanbrengen van de noppenfolie in de kas heb tot nu toe alleen een bromelia en vanda orchidee naar binnen gehaald de rest blijft buiten tot aan de eerste serieuze nachtvorst.
Nog wel even een plan maken hoe ik dit jaar weer alles fatsoenlijk de stalling in krijg zonder dat ik halsbrekende toeren moet uithalen om in de kas te komen.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor hexina op 13 okt 2011 07:56

Ik heb een kleine d.antartica staan wanneer haal ik die naar binnen?
Verder heb ik zelf de washingtonia robusta's naar binnen gehaald want die waren bij mij ook te nat hier door al die regen. Ze staan voor het zolder raam. Daar is het redelijk koel en lekker licht. Ik heb ook nog yucca rostrata zaailingen staan die ik binnenkort ook maar naar boven ga verkassen. Ik heb ook nog verschillende trachy zaailingen maar die blijven zolang mogelijk buiten en gaan alleen bij te lange en te strenge vorst zolang naar de garage zodat ze vorstvrij staan. Verders staan de grote trachy's door de storm reeds tegen gevel aan. En ik weet uit ervaring dat de cordyline australis prima tegen de vorst kan mits je hem goed beschermd.
De potten word met noppenfolie ingepakt en de kruin bind ik op bij strenge vorst en ook deze staan tegen de gevel aan. Ze staan hier dan redelijk beschut.
De musa laat ik de komende dagen eens goed uitdrogen en dan snijd ik de bladeren eraf en zet ik hem droog op de zolder te overwinteren of in de koele garage.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 okt 2011 21:32

Ik haal mijn dicksonia's pas naar binnen als het serieus begint te vriezen.
Even weer in de gaten houden anders haal ik ze die nacht binnen.

Ik overwinter ze op koele lichte zolder met. Dit is vorige winter goed gedaan.
Licht vochtig houden, 1x in 3 weken stam besproeid.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor ExoRobin op 18 nov 2011 13:27

Bij mij staan op het moment alleen de vol tropische soorten en de jonge zaailingen binnen.
Alhoewel ik al mijn Trachycarpus Fortunei Darjeeling zaailingen en een paar Washingtonia's waar binnen geen ruimte meer voor was buiten laat in een tomaten kasje.

Verder laat ik zo veel mogelijk buiten.
De Dicksonia Antartica blijft ook onbeschermd buiten en wordt alleen beschermd als het extreem koud wordt.
Het is een gok maar ik durf het wel aan omdat ik zelfs de Chamadorea Elegans in het verleden levend door de winter heb gekregen met als enige bescherming de grotere planten er omheen.
We zitten hier ook heel beschut dus er zal wel sprake zijn van een micro-klimaat.

De Musa Basjoo laat ik ook staan samen met de Chamaerops Humilis en de overige planten die wel voor redelijk winterhard door gaan.

Want ik vindt dat zwakke planten worden gemaakt.

Vriendelijke groet Robin!
ExoRobin

5 bedankjes

Berichtdoor hexina op 19 nov 2011 21:45

hier hebben de washingtonia's een klap gehad van het ompotten (twee keer omdat de potten omwaaide) Een washingtonia met speerrot en de andere beetje door en alleen nog ver dorre speren. Meer naar het hart toe zijn ze groen en voelen ze stevig aan dus er zit nog leven in.
Ach aangezien ik 333 zaden besteld heb. :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming