junglegarden schreef:Er is inderdaad een verschil tussen de officiële weerstations en je achtertuin, bijv. de minimumtemp. gemeten bij vliegveld Rotterdam in de polder is lager dan in de stad zelf, ik heb het meegemaakt dat er een verschil van 5 graden was tussen de officiële meting en de temp. in mijn achtertuin op maar 2 km. afstand dus het verschil tussen het open veld achter de duinen wat een koudeput is en een beschutte tuin met microklimaat tussen de bebouwing kan soms groot zijn.
Rotterdam/Schiedam en omgeving is natuurlijk wel een situatie apart waar nog enkele andere zijeffecten een rol spelen. Oorspronkelijk kom ik daar vandaan en de familie daar had sinds vele jaren afgelopen winter pas voor de eerste keer last van bevroren buitenkranen. Er zijn vele onderzoeken vanuit Rotterdam bekend, verschillen kunnen oplopen tot 8-9C! Hitte eilanden kunnen voor exotenliefhebbers toch ook positieve kanten hebben. Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn ook 2 steden die hier flink "last" van hebben.