Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Dennis_S op 22 nov 2014 20:29

Das inderdaad balen...Het is overigens de kunst om met zo min mogelijk lichtslang te werken, maar dan moet je zo goed mogelijk isoleren. Ik heb hier een lichtslang van 6 m die voldoet om mijn phoenix, een dicksonia en musa basjoo van voldoende warmte te voorzien. Die lichtslang is 80 Watt. En zet ik ook alleen aan bij dagtemps onder 0. nou ja, is eigenlijk niet echt een pijl op te trekken, maar ik hou het weer gewoon heel goed in de gaten. volgende keer maar even investeren in een thermostaat.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 nov 2014 21:43

Wat Dennis zegt klopt, het gaat niet om het aantal meters of hoog wattage maar om goede isolatie en de bron op een goede hoogte te plaatsen, veel mensen lijken niet na te denken, warmte stijgt dus tot bovenaan iets te verwarmen is niet nodig!
Ik heb mijn tent het laatste verwarmd met de zelfde warmte kabel die ik voor het doel heb gekocht n.l een 120 watt kabel 8 m lang die gekoppeld wordt aan een thermostaat, de tent was de laatste keer dat het nodig was 4.5 m hoog en 0.80 b x 0.80 m diep en alles werkte perfect tot ik een stroomstoring kreeg en nog alle blad wat de hele winter goed gebleven was in 4 uur tijd bevroor!
Ik hoop voor de Belgen dat jullie daar geen last van gaan krijgen komende periode :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 23 nov 2014 03:18

Waterboyke schreef:
Ivan schreef:24 meter warmtekabel in mn hutje door de krammen geregen, dacht even testen; kabel stuk... foei balen anderzijds goed even getest...

Oei, dat is inderdaad wel heel k*t voor je Ivan. 24 meter kabel kost toch een fortuin ? :?
Gaan ze makkelijk/snel kapot die warmtekabels ? Ik heb er nog geen ervaring mee maar heb net een bestelling bij Herbert lopen waarbij een warmtekabel zit om hier ervaring mee op te doen en het verbruik te drukken, me'n lichtslangen zijn al gauw 300 Watt en meer... :roll:

duur is subjectief maar ik vind ze wel erg duur ja.

heb die slechts 2 jaar mogen gebruiken, 24 meter/300 watt á 76 euro :shock:

vorig jaar een tweede gekocht van 12 meter en 150 watt, die was 60 euro.

de vervanger wordt ook 12 meter en 150 watt maar die kapotte was mn eerste en voor de zekerheid op safe gespeeld. heb de planten voor dermate weinig gekocht dat ik er heel zuinig op moet zijn want als ze dood zouden gaan, voor de normale prijzen schaf ik geen vervangers aan dan. dacht daarom destijds 24 meter dat zijn veel omwikkelingen met genoeg vermogen om een strenge winter aan te kunnen. achteraf is 12 meter ook genoeg en dan gewoon de slang dichter om de stam heen. inderdaad stijgt de warmte en verwarm ik bij cycas en boomvaren alleen de stammen en komt bovenin de rest vanzelf wel goed :thumb_up:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 nov 2014 17:16

Ik was eens creatief, hokkie is bestemd voor de Washingtonia die in grond staat (ik heb er nog eentje vanuit Ronse...)
Afbeelding

Afbeelding
Het rieten dakje is puur cosmetisch, daaronder zit een dubbele laag bubbeltjes plastic.
Het hok is op de groei gebouwd, ik schat dat de plant net over de helft komt.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 23 nov 2014 17:30

Ziet er mooi uit
Wat voor verwarmings element gaat erin
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 nov 2014 17:46

Bedankt Ruud, voor een eerste poging ben ik best tevreden. :fluiten:

Ik heb een warmtekabel van meer dan twintig meter, die wil ik zo effectief mogelijk inzetten.

Ook heb ik een los kacheltje, zo eentje met een ventilator, sowieso heb ik een vraag aan jullie of ik deze aan een thermostaat kan koppelen zodat bij vorst deze alleen aangaat om de vorst uit het hokje te houden.

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 23 nov 2014 18:49

ik heb ook ongeveer zon hok dubbele noppenfolie
Er komt een elek blaaskacheltje in die op 1000w gaat
Met een aparte temp thermostaat die ik instel aan bij min twee en uit bij plus 4
ook komt er een sensor in die ik binnen kan aflezen of de temp goed is
Het moet lukken zo allemaal
het is voor mij eerste jaar volle grond voor de robusta
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 nov 2014 19:31

Voor mij ook het eerste jaar Ruud, blijft toch spannend..voorheen wel trachycarpussen door de winter geloodst maar dat was niet zo'n kunst..hoewel anderen daar wel nare ervaringen mee hebben.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 nov 2014 18:37

Bedankt voor info omtrent de warmtekabels mannen :thai:

@Jozef, Mooi hokje hoor :thumb_up:
Wel een Tip van mij, als ik het goed zie is de noppenfolie enkel vast gemaakt met nietjes, heb ik het juist ? Ik zou daar toch nog een latje over schroeven ofzo, op die manier is het bij de eerste storm helemaal los gescheurd. Ook omdat je in het kader geen dwarslatjes hebt gebruikt, zo heeft de folie weinig steun en kan veel gaan flapperen door de wind. Wind en sneeuw zijn de grootste brokken makers tijdens de winter bij onze winterbeschermingen en zijn echt niet te onderschatten. Heb je ook nagedacht over het verankeren van het hokje ? Als het niet vast staat kan je het ook bij de eerste windvlaag oprapen bij de buren...

Ik begrijp hoe jullie zich voelen, eerste winter is altijd spannend ja. Ik herinner me dat ook nog goed :) Je kan hier veel leren en opsteken maar ervaring is ook nog steeds de beste leerschool dus goed opletten in de tuin komende winter. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 24 nov 2014 18:42

Hier wat winterbescherming bij mij ;)

Jubaea Chilensis
Afbeelding

Trachycarpus Fortunei
Afbeelding

Trachycarpus sp Kuamon