Zichtbare gevolgen winterprik week nachtvorst, laagste t° -8

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Zichtbare gevolgen winterprik week nachtvorst, laagste t

Berichtdoor luc op 28 jan 2016 19:08

Hier hetzelfde Michael. , beide acacias die ik hier staan heb (subalpinas) bladeren grauw en dichtgeknepen
Eentje vertoont zelfs barsten in de stam, dat vind ik minder
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 28 jan 2016 19:12

Hitch schreef:Acacia dealbata subalpina is volgens mij dan toch niet de echte want hij heeft duidelijk een flinke klap gehad van die week nachtvorst met -8 als koudste. Alle blaadjes hangen treurig en dof neerwaarts en hij heeft effenaf een grauwe kleur. Bij de echte zou dit op die minimumt° zeker niet mogen te zien zijn. :?

Ik heb de 'gewone' Acacia dealbata in een pot staan en die heeft na twee nachten -6 en een ijsdag nergens last van en bloeit rustig door. Zelfs de niet-geopende knoppen vertonen geen schade.

Afbeelding
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 jan 2016 19:41

luc schreef:Hier hetzelfde Michael. , beide acacias die ik hier staan heb (subalpinas) bladeren grauw en dichtgeknepen
Eentje vertoont zelfs barsten in de stam, dat vind ik minder

Wellicht zijn het vorstscheuren ontstaan als gevolg van zon op de bevroren stam. Dat kan herstellen, zoals in 2012 toen dit Cercidiphyllum japonicum was overkomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor shusui op 28 jan 2016 23:50

Ben echt verwonderd dat jullie subalpina's ook schade hebben !
Michael, kwam die van u ook oorspronkelijk van mij, of heb je hem van een andere bron ?

En Luc, is het die van mij, of die van James die de scheuren in de stam heeft ?

Mijn eigen plant heeft deze keer geen schade, alleen wat kleine (nog gesloten) bloemknopjes zijn bruin geworden. Blad is nog altijd mooi grijs en hij staat nog even mooi te bloeien en te ruiken als er voor.

Enkele jaren geleden is mijn eigen plant in een van zijn eerste winters ook wel eens gelijk de grond afgevroren. (had toen ook scheuren in de stam, idem voor bijna al mn eucalyptussen toen). Toen had het -15°C gevroren, maar duurde de "vorstprik" wel langer dan die we nu gehad hebben.

Sindsdien heeft hij nog eens -12 gehad zonder schade, en vorige week kortstondig -9°C en 2 ijsdagen.

Nog mensen hier met subalpina's (al dan niet via mij) in de tuin ?
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor shusui op 29 jan 2016 00:06

Zo staat de grote subalpina er nu bij (bladeren zijn in slaapstand omdat het nogal donker is momenteel ;) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Acacia melanoxylon heeft wat bladschade maar veel minder dan verwacht.
Normaal vriest deze hier in de tuin gelijk de grond af als we iets of wat vorst krijgen.
Afbeelding
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2016 10:03

Weet het niet meer juist maar mijn boom kwam ofwel van bij James (Europalms indertijd) ofwel van bij Exotica. Het rare is dat de boom eerder al -12 heeft gehad en toen geen schade heeft vertoond. Nu bij -8 dan weer wel. Ben zo juist de boom nog eens gaan bekijken en hij ziet er echt verschrikkelijk uit zeg. Dat word compleet bladverlies op zijn minst en dan maar hopen dat hij hersteld. De boom is 6 m hoog.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor shusui op 29 jan 2016 11:16

Exotica heeft bij mijn weten nooit de echte gehad.
Was veel groter en groener van blad dan mijn subalpina.
En is hier gesneuveld in een -7 winter...

Die van James waren zaailingen van subalpina, daar durft ook al eens wat variatie in zitten.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2016 15:21

Tja, als het niet de echte is kan hij er net zo goed uit want hij word wel erg groot en zal vroeg of laat (mocht dat nu het geval nog niet zijn) het loodje leggen waarbij de kans groot is dat hij m'n serre beschadigt bij het verwijderen of omvallen aangezien hij er vlak tegenaan staat. Hij was dan ook geplant met de intentie om schaduw aan de serre te geven in de zomer.
Kan er eigenlijk best wel pissed van worden want het was een prachtige boom en ik was dit maal overtuigd de echte te hebben. Het is al mijn 4 de namelijk. Al de andere waren ook geen echte subalpina's.

Nu zit ik al te denken wat ik daar in de plaats ga zetten. Het moet een boom zijn die voldoende schaduw levert aan de serre, die winterhard moet zijn en liefst iets moois/speciaals. Oh ja, niet onbelangrijk... hij moet goed tegen veel bewatering kunnen of beter nog, er een liefhebber van zijn want mijn afvoerpijp van één van de filterbakken van de vijver komt daar uit.
Zit zelf aan één of andere Eucalyptus te denken of zo. Moesten jullie een andere plant of boom in gedachten hebben, laat maar weten. Ik ben voor alles in, als het maar een mooie exoot is.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor luc op 29 jan 2016 17:46

Sven het is die van jou die het meeste afgezien heeft , maar staat ook op een andere plaats en meer open enz
We zien wel wat het wordt , dat die (hopelijk) terug opschiet vindt ik al een voordeel
Deze heeft een veel mooiere kleur als die dat ik van bij James had
Zo zie je maar dat alle tuinen verschillend zijn

shusui schreef:Ben echt verwonderd dat jullie subalpina's ook schade hebben !
Michael, kwam die van u ook oorspronkelijk van mij, of heb je hem van een andere bron ?

En Luc, is het die van mij, of die van James die de scheuren in de stam heeft ?

Mijn eigen plant heeft deze keer geen schade, alleen wat kleine (nog gesloten) bloemknopjes zijn bruin geworden. Blad is nog altijd mooi grijs en hij staat nog even mooi te bloeien en te ruiken als er voor.

Enkele jaren geleden is mijn eigen plant in een van zijn eerste winters ook wel eens gelijk de grond afgevroren. (had toen ook scheuren in de stam, idem voor bijna al mn eucalyptussen toen). Toen had het -15°C gevroren, maar duurde de "vorstprik" wel langer dan die we nu gehad hebben.

Sindsdien heeft hij nog eens -12 gehad zonder schade, en vorige week kortstondig -9°C en 2 ijsdagen.

Nog mensen hier met subalpina's (al dan niet via mij) in de tuin ?
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 29 jan 2016 23:51

Mijn subalpina is onbeschermd de -7° zonder schade doorgekomen.
de gewone dealbata was ingepakt met vliesdoek en een heidemat errond en de bovenste
30 cm van de langste tak zien bruin en blaadjes hingen slap. De overige 1,5 m zijn er ongeschonden uitgekomen.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming