Hierbij een deel van mijn winterbescherming:
Een van m'n Butia Eriospatha's, foliehokje met aan de binnenkant vliesdoek, de palm zelf is ook luchtig ingepakt en daaromheen zit een lichtslang, aan de voet ligt een flinke laag bladafval. De onderkant en aan de bovenkant van het hokje (onder de flap) zitten openingen voor wat ventilatie. Dit gaat al 2 winters goed dus heb hier vertrouwen in.

De Chamaeropsen, hokje, vooral bedoeld om droog te houden, de palmen zelf zijn nauwelijks ingepakt, er ligt wel voor de zekerheide een lichtslang in. Ook dit gaat al een paar winters goed zo!

Tetrapanax, flinke lagen met klimaatdoek en op de bodem zijn eigen blad om de wortels wat droger te houden. Daarnaast, op de voorgrond staat nog een Musa Basjoo, de enige die ik niet uit ga graven, deze is met stro en plastic bubbeltjesfolie ingepakt. Ik ga hem niet verwarmen, ik gok een beetje dat de beschutte standplaats voldoende is.

Dicksonia, het wordt de eerste keer dat ik een boomvaren ga overwinteren. Hij is luchtig ingepakt met jute en vliesdoek, daaromheen zit een kleine lichtslang en het geheel is ingepakt met plastic. Ik gok er op dat het op deze manier niet te warm wordt, er zit behoorlijk wat ruimte tussen lichtslang en plant. Ook hou ik de bovenkant open om eventueel bevochtigen of er een prop in te doen, mocht dat nodig zijn.

De lichtslangen gaan pas aan als het echt serieus wordt en als de komende vorstperiode weer voorbij is, laat ik alles weer luchten.