wsnbm schreef:Dit jaar gaat ik ze meer vorst geven en ben ik tegen de " Winterbescherming- Zelfregelende warmtekabel" gelopen.
Wat houdt dat precies in zelfregelende warmtekabel?
Wanneer geeft hij warmte af en hoeveel?
Welke temperatuur is gegarandeerd?
Ik wil de Washi in pot (wijnvat) ook buiten houden, dus het moet wel met zekerheid warmte afgeven die in de gaten te houden is en ik wil er ook geen 60 euro aan stroom aan besteden, anders kan ik net zo goed een nieuwe kopen in het voorjaar, wat klinkt dit vervelend van mezelf

Het woord zegt het eigenlijk al aardig. Zelfregelend houdt in dat de warmtekabel zich aan hun omgeving aanpassen. Is de omgevingstemperatuur bijv. zeer koud, dan zal de kabel automatisch meer warmte afgeven. Omgevingstemperatuur iets warmer, dan zal de kabel iets minder warmte afgeven. Oververhitting tussen je stam/bladeren is hiermee dus uitgesloten.
Voor een zelfregelende warmtekabel heb je nog steeds een thermostaat nodig om te bepalen wanneer deze moet inschakelen. Gebruik je deze niet dan zullen ze gewoon al iets warm aanvoelen wanneer je ze spanning geeft. Je hebt trouwens ook zogenaamde vorstvrij warmtekabel waar dus al een ingebouwde thermostaat inzit die, geloof ik, bij zo’n 5°C inschakelt.
De specificaties bij de kabel geven de hoeveelheid warmte in Watt per meter aan. Meestal zo’n 10W/m.
Voordelen:
• Zelfregeld en dus zuiniger in gebruik.
• Meestal ook complete waterdicht (IP 67), dus tot de stekker.
• Mogen elkaar dus ook kruisen
• Sommige soorten zijn ook nog eens op maat te knippen
Nadeel:
• DUUR!
Ik heb ze dus zelf (nog) niet, want als ik alles moet gaan vervangen gaat het me een flinke duit kosten!
plasta schreef::off_topic:
Robert, heb je voor die Raspberry Pi minicomputer ook nog leuke tuindingen bedacht?
Heb al regelmatig zo'n speelcomputertje willen aanschaffen, maar nog steeds geen goede smoes kunnen bedenken waarvoor ik hem moet gaan gebruiken.....
Raymond
Inderdaad erg Off topic, maar dat vind Jaap vast niet zo erg.
Ik heb wel het één en ander bedacht voor mijn tuin, zoals automatische watergifte afhankelijk van regenwatersensor en waterhoeveelheid in de bodem. Verder wil ik hier redelijk wat temperatuur- en hygrosensoren aan koppelen, data hiervan opslaan en uitlezen op website. Maar ook standaardzaken als watervalpomp bedienen, lichtplan voor tuin en aansturen webcams via servomotors.
Ik speel nu nog een beetje met zo’n insteekblok waar ik wat sensoren (DNT22) met weerstandjes in plug. Dan in python beetje programmeren om waardes uit te lezen.
Ben voorlopig nog wel even bezig om van een Raspberry Pi een weerstation/domotica/datalogger te maken.
Misschien een leuk idee om hier eens een topic voor aan te maken?
Greet,
Robert