Een paar lagen vliesdoek is natuurlijk prima om te beschermen tegen een nachtvorstje. maar als er geen extra verwarming in wordt meegepakt, dan zal na een ijsdag de vorst er echt volledig doorheen dringen. Je moet niet vergeten dat isolatie geen warmte genereert, maar het warmteverlies vertraagt. Maar na verloop van uren zal het binnen een paar lagen vliesdoek net zo koud zijn als er buiten. En als de kou er eenmaal inzit, werkt het vlies tegen je omdat het dan langer koud blijft in de verpakking als de temperatuur buiten weer stijgt. En juist dan kan ook schade ontstaan.
Maar toegegeven, in een flut winter als deze is dit soort minimale en praktische bescherming natuurlijk prima toereikend. Ik heb niet meer dan twee lagen noppenfolie rondom mijn pol en heb de verwarming ook nog maar een nacht aangehad. En de stammen zijn ook nog steeds in prima conditie.
Maar de verwarming moet echt aan als er een ijsdag wordt voorspeld. Ik hoop maar dat dat niet meer gebeurt, maar na de -20 die zich nog ver in maart 2005 voordeed, na een relatief zachte voorwinter, blijft hier alle bescherming gewoon zitten.
Musa basjoo hoeft trouwens niet verlucht te worden. Die stammen kunnen met hoge luchtvochtigheid prima overleven.