Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Dennis_S op 13 feb 2015 21:31

Een paar lagen vliesdoek is natuurlijk prima om te beschermen tegen een nachtvorstje. maar als er geen extra verwarming in wordt meegepakt, dan zal na een ijsdag de vorst er echt volledig doorheen dringen. Je moet niet vergeten dat isolatie geen warmte genereert, maar het warmteverlies vertraagt. Maar na verloop van uren zal het binnen een paar lagen vliesdoek net zo koud zijn als er buiten. En als de kou er eenmaal inzit, werkt het vlies tegen je omdat het dan langer koud blijft in de verpakking als de temperatuur buiten weer stijgt. En juist dan kan ook schade ontstaan.

Maar toegegeven, in een flut winter als deze is dit soort minimale en praktische bescherming natuurlijk prima toereikend. Ik heb niet meer dan twee lagen noppenfolie rondom mijn pol en heb de verwarming ook nog maar een nacht aangehad. En de stammen zijn ook nog steeds in prima conditie.

Maar de verwarming moet echt aan als er een ijsdag wordt voorspeld. Ik hoop maar dat dat niet meer gebeurt, maar na de -20 die zich nog ver in maart 2005 voordeed, na een relatief zachte voorwinter, blijft hier alle bescherming gewoon zitten.

Musa basjoo hoeft trouwens niet verlucht te worden. Die stammen kunnen met hoge luchtvochtigheid prima overleven.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 feb 2015 02:09

Helemaal met Dennis eens.

Makkelijkste manier en gegarandeerd succes blijft de grote noppenfolie met een lichtslang. Lichtslang hoeft ook zeker niet constant te branden. Met een timer om het half uur een half uurtje branden is meer dan voldoende bij matige vorst en de tijdspanne kan ook steeds aangepast worden aan de hoeveelheid vorst en duur tijd van de vorst enz.... Bij een nachtvorstje van -2 a -3 hoeft zelfs de lichtslang niet aan als je genoeg lagen noppenfolie gebruikt, hoe meer lagen, hoe beter en minder je moet verwarmen. ;)

Ik doe het al meerdere jaren zo en ook bij de sikkimensis, heb nu stammen van +2m staan :thumb_up:
Hier een foto van de basjoo's vorige zomer...

Afbeelding

En hier de sikkimensissen...

Afbeelding

En hier een foto van de pas ingepakte sikkimensis en lichtslang test...

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 14 feb 2015 09:52

Is al iemand begonnen met het afbreken van zijn hokjes? Of kan iedereen zich nog inhouden :D
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 feb 2015 11:39

Hoi Demi, die zomer plaatjes zijn wel [heel mooi :thumb_up: ] maar een erg groot contrast met die lelijke plastic winterkotjes, daar zou ik echt niet tegenaan kunnen kijken, en dan te bedenken dat dit minimaal 4 a 5 Maanden is :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 14 feb 2015 13:30

Eduard. Daar heb je gordijnen voor he als je in de living zit ;)
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 feb 2015 13:41

@Fordbully, Ik ben nog niet begonnen en laat alles nog staan, maar ik moet echt heel erg op men tanden bijten om niet af te breken. Ik ben ze nu ook wel weer beu gezien en alle hokjes zijn de eerste 14 dagen ook weer overbodig. Het weer kan nog altijd in Maart een keer omslaan, al geloof ik daar ook niet meer in, maar je weet dus nooit. Ik wacht nog 2 weken, als dan de 14 daagse voorspellingen goed zijn breek ik alles af begin Maart. Maar ook hier is de drang dus verschrikkelijk groot :? :D

@Eduard, Thx, daarvoor doen we het allemaal he. Nee ik weet dat jij geen hokjes liefhebber bent. ;) Ik zou het ook liever anders willen zien maar het stoort mij niet zo erg dat ik het absoluut niet in de tuin wil. Het is een persoonlijke keuze die iedereen moet maken. Ik zou dan, zoals jij wel doet, helemaal zo geen stellage met schaduwdoek enzo niet in de tuin willen en zeker niet tijdens het groei seizoen. Wil je wat speciaals in de tuin, dan moet je er ook wat voor over hebben tijdens de winter. En 4 a 5 maanden is wel het maximale, Ik begin steeds half November met bouwen en half Maart ten laatste is alles weer weg. En ja, ik ben ook een beetje gek en verslaafd he (a)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 feb 2015 14:32

fordbully schreef:Eduard. Daar heb je gordijnen voor he als je in de living zit ;)

Lekker 4 a 5 maanden in het donker zitten leuk ja ;)

@Demi het schaduw doek zie je niet vanuit de living enkel de palen en ja dat mag in een tuin.
maarja een plastic dorp is de reden waarom ik geen niet winterharde exoten in de volle grond wil, heb de boomvarens en er wel eens aan gedacht de tuin te overkappen, gelukkig zijn die gedachte van de baan! Ooit komt er een einde aan de gekte, bij een goede verzorging wordt alles te groot :fluiten:

Groetjes eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Lander op 14 feb 2015 18:01

Waterboyke schreef:Helemaal met Dennis eens.

Makkelijkste manier en gegarandeerd succes blijft de grote noppenfolie met een lichtslang. Lichtslang hoeft ook zeker niet constant te branden. Met een timer om het half uur een half uurtje branden is meer dan voldoende bij matige vorst en de tijdspanne kan ook steeds aangepast worden aan de hoeveelheid vorst en duur tijd van de vorst enz.... Bij een nachtvorstje van -2 a -3 hoeft zelfs de lichtslang niet aan als je genoeg lagen noppenfolie gebruikt, hoe meer lagen, hoe beter en minder je moet verwarmen. ;)

Ik doe het al meerdere jaren zo en ook bij de sikkimensis, heb nu stammen van +2m staan :thumb_up:
Hier een foto van de basjoo's vorige zomer...

Afbeelding

En hier de sikkimensissen...

Afbeelding

En hier een foto van de pas ingepakte sikkimensis en lichtslang test...

Afbeelding

mag ik vragen waar je die lichtslang kan krijgen
Lander

8 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 14 feb 2015 18:51

Eduard schreef:
fordbully schreef:Eduard. Daar heb je gordijnen voor he als je in de living zit ;)

Lekker 4 a 5 maanden in het donker zitten leuk ja ;)

@Demi het schaduw doek zie je niet vanuit de living enkel de palen en ja dat mag in een tuin.
maarja een plastic dorp is de reden waarom ik geen niet winterharde exoten in de volle grond wil, heb de boomvarens en er wel eens aan gedacht de tuin te overkappen, gelukkig zijn die gedachte van de baan! Ooit komt er een einde aan de gekte, bij een goede verzorging wordt alles te groot :fluiten:

Groetjes eduard.

Bwa met witte overgordijnen is er licht genoeg :D
hier ook vol hokjes. . Tja phoenix. Washingtonia.cycas. .. die kunnen niet zonder en zijn zoveel mooier dan de trachys
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 feb 2015 23:49

Ik doe geen of bitter weinig hokjes meer, maar bescherm wel. Mijn alternatieve manier gebruikt geen of veel minder plastic maar vooral bamboematten.
Daarom mogen de gordijnen gewoon hier open blijven.
Moet zeggen dat ik hokjes geen bezwaar vind achter het huis, maar vrouwlief heeft toch liever de meer natuurlijk variant in de voortuin. Qua vreemde blikken maakt het niet uit overigens....mensen kijken naar mijn Jubeae alsof ik een hele space shuttle in de voortuin heb geparkeerd.

PS die hele discussie tav de gordijnen doet me niets: ik ga met donker van huis en kom met donker weer thuis - goeie vent als je bij mij de tuin kunt zien met de gordijnen open. De enige uitzondering is het weekend. Voor 9 maanden jungle offer ik die 3 maandne winter koude wel op en blijf zelf lekker bij de kachel.

Lander: die lichtslangen zijn van die kerstlichtjes op slang. Meestal 6/9 meter voor een paar euro bij alle tuincentra, Blokkers etc. Let op: de modernere LED slangen geven geen of te weinig warmte!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Vorige
Volgende