door palmguy op 30 apr 2013 13:23
Hallo,
Ondanks dat het in de Schelde en Dendestreek deze winter toch verschillende malen -9 °C à -11 °C is geweest is de balans zeer goed
1. alle volle grond planten - logischerwijze buiten overwinterd - hebben het overleefd
Voor alle duidelijkheid, dat zijn Yucca Gloriosa, Yucca Rostrata, T. Fortunei, T Fortunei Wagnerianus, R Hystrix, B. Eriospatha, alle planten behalve de Y Gloriosa zijn op tijd en stond passief beschermd geweest tegen al te veel sneeuw, vocht en wind
2. zelfs de potplanten die steeds zijn buiten gebleven ( wel geisoleerd ) hebben het alle er levend vanaf gebracht, dat zijn oa verschillende chamaeropsen
3. ook de planten in de onverwarmde bodemserre (laag) waar het tot -5 °C is gweest hebben het goed gedaan, dat zijn Trithrinax Campestris, Yucca Baccata var Vespertina, Yucca Faxioniana
4. sommige potplanten zijn regelmatig binnen en buiten het tuinhuis versleept en hebben zo een -3 °C te verduren gekregen, oa Princeps, B. Armata, Aloe Spinossissima, C. Revoluta, Yucca Filamentosa, Chamaerops ...
5. Mijn tuinhuis heb ik verwarmd met een blazertje , thermostaat ingesteld op 1 °C, op sommige plaatsen is het dan wel 0°C geweest, toch zijn daar enkele kleinere Washingtonia' s gesneuveld alsook een Agave Stritiata Minima, en Nannorhops Ritchiana Silver zaailingen, daar waar er geen probleem is geweest met de Nannorhops Ritchiana Green zaailingen
Wel RIP voor een Brugmansia en een Canna
Al bij al valt dat erg goed mee, zeker vergeleken met vorig jaar, na de big freeze in feb 2012 zag het er veel minder goed uit.
De Trachies en Waggies zijn er allen doorheen gekomen maar hebben relatief veel bladschade, ze hebben wel het meeste sneeuw over zich heen gekregen.
De Eriospatha - zonder lichtslang - is alweer aan de groei, maar heeft toch weer veel van zijn glans verloren.
Goud is er voor de Yucca Gloriosa, laat geplant eind augustus, begin september, totaal onbeschermd, de plant heeft geen krimp gegeven en staat in volle glorie te genieten van het beter weer. Niet de mooiste maat wel de sterkste in mijn tuin.
Zilver is er voor de Yucca Rostrata, die er beter uitziet in april als in november, de plant is wel beschermd geweest tegen vocht.
Brons zal ik geven aan mijn lieveling de T. Campestris, is wel top afgeschermd geweest tegen alle vocht vanaf half september, deze plant heeft nog nooit enig teken van verval laten zien en is sinds 2 weken weer aan de bescheiden groei.
Inmiddels zijn er enkele nieuwe aanplantingen gebeurd, een extra Wagnerianus, een Yucca Filamentosa en een Yucca Thompsoniana in volle grond gezet , Yucca' s lijken het hier te winnen van de palmen.
Laatst bijgewerkt door
palmguy op 30 apr 2013 14:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy