Schaderapport Januari 2013

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Schaderapport Januari 2013

Berichtdoor junglegarden op 11 apr 2013 12:19

Musa basjoo op de volkstuin is uitgepakt en het is één groot woelmuizenhotel :shock: maar toch hebben 2 stammen het overleefd waarvan er uit één een hap geknaagd is en ondanks dat er niet is bijverwarmd zijn deze 2 stammen hard en lopen zelfs al uit.
Afbeelding

Afbeelding
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 apr 2013 08:57

Ik ben hier vaak aan het mopperen over de knetterharde grond vol met puin, maar als ik al die berichten over woelmuizen en ratten lees heb ik het toch nog niet zo slecht :roll:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Remy op 17 apr 2013 18:46

Het aanplanten van een Fritillaria imperialis zou kunnen helpen. Ik ga dit van het jaar ook voor het eerst proberen. Hij komt al boven de grond en stinkt behoorlijk naar wiet, maar voor zover ik kan zien heb ik geen bezoek meer gehad van woelmuizen. Kan toeval zijn natuurlijk...
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor hent v op 24 apr 2013 00:43

hent v schreef:Hoi

1x speerrot bij fortunei.
Stond buiten in pot onbeschermd.
Stammetje van 5 cm.
Staat nu droog binnen en met anti schimmel behandeld.

Gr Hent

Hoi

palm is al weer bezig met een nieuwe speer eruit te douwen , dus dat komt weer goed.

gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Arno op 30 apr 2013 10:10

Hallo
Ik heb vorig jaar twee jonge trachys aangeplant staan op nog geen meter van elkaar, kun je het verschil van de ene plant zien en de andere.
Degene die er nog als ik mag zeggen zeer goed uitziet heb ik zelf een jaar of 6 geleden gezaaid de andere is gekocht en is volgens mij sneller opgekweekt.
Groet Arno
Bijlagen
trachy 1.JPG
trachy 1.JPG (133.48 KiB) 4642 keer bekeken
trachy 2.JPG
trachy 2.JPG (133.94 KiB) 4642 keer bekeken
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 apr 2013 10:53

Hier hebben alle T. fortunei's dit jaar een klap gekregen en hebben allemaal verdroogt blad. Van de 17 7 jarige eigen kweek die ik had uitgeplant zijn er 9 die hun speer hebben kunnen behouden. De rest hebben allemaal speerrot. Van diegenen die hun speer hebben kunnen behouden zijn er slechts een handvol wiens speer nog groen is onderaan, de rest hun speer is eveneens ros tot zo diep ik kan zien maar ze zitten (voorlopig?) wel stevig vast. Mijn grote T. fortunei is al zijn bladeren kwijt en heeft nu een half open nieuw blad en een dikke nieuwe speer zitten. Vorige winter is het veel kouder geweest hier en toen was hij welgeteld 1 oud blad kwijt.
De Trachycarpus *nova* die wel supersnel groeide in de zomer lijkt mij een brolpalm voor ons klimaat. Deze had een afdak en rondomrond een vlies welke ik pas heb weggenomen na de laatste vorstperiode en ik trok er meteen de speer uit. Ondertussen zijn al zijn andere bladeren volledig ingedroogt. Ziet er niet uit. Is de 2de die ik in volle grond probeer en lijkt me de 2de die het niet zal halen.
Dan 2 planten die ik door mijn eigen stommiteit op zijn minst gezegd zwaar beschadigt heb door hun bescherming veel te vroeg weg te nemen en dit zijn een grote Sabal minor en mijn Olea europeae. De Sabal kwam totaal onbeschadigt uit de bescherming met 3 mooie grote bladeren en een gust van een klaarzittende speer. Heeft de laatste sneeuw nog over zich gehad en dan die lange periode met NO wind. Is nu alle bladeren kwijt en ook de speer lijkt volledig ingedroogt. De Olijfboom hetzelfde verhaal. Heeft nog een -11 gehad omdat ik te lui was de verpakking terug aan te brengen en is alle bladeren kwijt. 't Is te zeggen, ze hangen er nog aan maar zijn door en door ros van kleur.
Eucalyptus gunnii 'Azura' kleintje van een 55 cm heb ik per ongeluk met de kantentrimmer getitst tegen de stam vorige zomer waardoor op een 10 cm boven de grond enkel nog de eigenlijke binnenstam overbleef stopte toen meteen met groeien en is nu volledig verdort maar komt misschien nog terug uit de kluit. De andere die even oud was is ondertussen zo'n 2 m en heeft de winter totaal onbeschadigt doorgekomen. Blijft een echte aanrader. Een gewone Eucalyptus gunnii van 2 m die ik nogal laat op het jaar op een niet zo gunstige plaats heb gezet heeft het ook niet gehaald. Phylostachys aurea met stam van 5 m is helemaal verdort door de NO wind. De kleinere scheuten zien er net iets beter uit maar die grote stengel ben ik alleszins kwijt. Dan nog een pijnlijke, namelijk mijn Zantedeschia 'White Giant' die ik van bij PDN had laten overkomen. Ik heb hem lange tijd in kuip gehouden maar had het idee dat die kuip hem afremde voor zijn groei. De plant was groot en massief en groeide zelfs door in de serre bij 7°. Ik nam er een scheut af vorige winter en probeerde hem uit in volle grond. Hij kwam de winter onbeschermd nagenoeg ongeschonden door en bleef zelfs bij vorst bovengronds groen. Door dit succes besloot ik de hele pol uit te planten vorige lente. Weet niet wat er is foutgelopen maar alles is deze winter verdwenen. De hele zorgvuldig opgekweekt pol is weg terwijl het bijlange niet zo koud is geweest als vorige winter. Ben voorzichtig aan het graven gegaan om te zoeken naar een teken van leven maar er is werkelijk niets van over. Erg jammer.
In de serre dan verwarmd bij 7° ben ik de Acacia purpurea verloren en de Acacia dealbata subalpina is zwaar beschadigt. Beiden kregen een soort schimmel op de stam en takken en de bladeren leken te verdrogen hoewel ik ze toch vochtig hield. Verder is de Banksia serrata er ook aan voor de moeite en eveneens de Livistona rotundifolia die het hoogstwaarschijnlijk liever warmer heeft.
Allocasia en Colocasia knollen welke ik ook in de serre had staan zijn opgevreten door een rat. Ook mijn laatste Sabal 'Riverside' verloor zijn laatste blad. Kluit was nog goed maar heb hem richting composthoop gezwierd. Was voor mij vanaf dat hij aan stamvorming wilde beginnen een dikke tegenvaller.
Dat is het voor mij wat verlies of beschadiging betrefd. Ik hoop dat mijn Olijboom zich toch nog weet te herstellen evenals de grote Sabal minor en dat de T. fortuneis ook weten te herpakken.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 30 apr 2013 11:14

Arno schreef:Hallo
Ik heb vorig jaar twee jonge trachys aangeplant staan op nog geen meter van elkaar, kun je het verschil van de ene plant zien en de andere.
Degene die er nog als ik mag zeggen zeer goed uitziet heb ik zelf een jaar of 6 geleden gezaaid de andere is gekocht en is volgens mij sneller opgekweekt.
Groet Arno

Iets wat we allemaal wel wisten wordt hier heel duidelijk zichtbaar :thumb_up: Wat een verschil!

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 30 apr 2013 13:23

Hallo,

Ondanks dat het in de Schelde en Dendestreek deze winter toch verschillende malen -9 °C à -11 °C is geweest is de balans zeer goed

1. alle volle grond planten - logischerwijze buiten overwinterd - hebben het overleefd
Voor alle duidelijkheid, dat zijn Yucca Gloriosa, Yucca Rostrata, T. Fortunei, T Fortunei Wagnerianus, R Hystrix, B. Eriospatha, alle planten behalve de Y Gloriosa zijn op tijd en stond passief beschermd geweest tegen al te veel sneeuw, vocht en wind

2. zelfs de potplanten die steeds zijn buiten gebleven ( wel geisoleerd ) hebben het alle er levend vanaf gebracht, dat zijn oa verschillende chamaeropsen

3. ook de planten in de onverwarmde bodemserre (laag) waar het tot -5 °C is gweest hebben het goed gedaan, dat zijn Trithrinax Campestris, Yucca Baccata var Vespertina, Yucca Faxioniana

4. sommige potplanten zijn regelmatig binnen en buiten het tuinhuis versleept en hebben zo een -3 °C te verduren gekregen, oa Princeps, B. Armata, Aloe Spinossissima, C. Revoluta, Yucca Filamentosa, Chamaerops ...

5. Mijn tuinhuis heb ik verwarmd met een blazertje , thermostaat ingesteld op 1 °C, op sommige plaatsen is het dan wel 0°C geweest, toch zijn daar enkele kleinere Washingtonia' s gesneuveld alsook een Agave Stritiata Minima, en Nannorhops Ritchiana Silver zaailingen, daar waar er geen probleem is geweest met de Nannorhops Ritchiana Green zaailingen
Wel RIP voor een Brugmansia en een Canna

Al bij al valt dat erg goed mee, zeker vergeleken met vorig jaar, na de big freeze in feb 2012 zag het er veel minder goed uit.
De Trachies en Waggies zijn er allen doorheen gekomen maar hebben relatief veel bladschade, ze hebben wel het meeste sneeuw over zich heen gekregen.
De Eriospatha - zonder lichtslang - is alweer aan de groei, maar heeft toch weer veel van zijn glans verloren.

Goud is er voor de Yucca Gloriosa, laat geplant eind augustus, begin september, totaal onbeschermd, de plant heeft geen krimp gegeven en staat in volle glorie te genieten van het beter weer. Niet de mooiste maat wel de sterkste in mijn tuin.

Zilver is er voor de Yucca Rostrata, die er beter uitziet in april als in november, de plant is wel beschermd geweest tegen vocht.

Brons zal ik geven aan mijn lieveling de T. Campestris, is wel top afgeschermd geweest tegen alle vocht vanaf half september, deze plant heeft nog nooit enig teken van verval laten zien en is sinds 2 weken weer aan de bescheiden groei.

Inmiddels zijn er enkele nieuwe aanplantingen gebeurd, een extra Wagnerianus, een Yucca Filamentosa en een Yucca Thompsoniana in volle grond gezet , Yucca' s lijken het hier te winnen van de palmen.
Laatst bijgewerkt door palmguy op 30 apr 2013 14:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 30 apr 2013 14:42

Hier helaas naar de plantendeel gegaan:
T.wagerianus, deed het nooit echt goed
Agave Filifera, was echt 4 jaar een schitterende plant maar dit jaar grotendeels vanaf de kern gaan rotten.
J.chilensis, vorig jaar ook al speerrot.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 02 mei 2013 14:17

Tweemaal P.canariensis in pot naar de hemel gegaan. Deze stonden nog buiten toen ik op vakantie ging. En toen stonden ze onbeschermd in strenge vorst...
Tweemaal T.fortunei en C.revoluta zijn prima uit de winterstalling gekomen. Twee wagnerianussen in speciekuip stonden gedurende de 2e ijskoude periode buiten , met een vuilniszak eromheen. Deze zien er goed uit. De vier C.humilissen had ik in dezelfde periode ook buiten in pot met een bouwzeil bedekt, en hebben het wonderwel ook overleefd. Wel hebben ze bruine punten aan het blad.
De Miscanthus gigantea in volle grond was bovengronds gevriesdroogd, maarrrrrr maakt nieuwe scheuten aan. Zo'n 24 heb ik er inmiddels al gespot. De Fargesia rufa, waarvan ik zes struiken heb en alle zes in pot, hebben de gehele winter zonder bescherming buiten gestaan. De bladeren zijn een klein beetje gelig, maar zij maken inmiddels ook alweer scheuten.
De cactussen ( O.macrocentra, humifusa, ficus indica, alsmede C.kleinaea, imbricata en viridiflora) stonden tijdens de winter in potjes in een klein kweekkastje buiten tegen het huis aan. Af en toe laten luchten. Dit heeft ze goed gedaan want ze leven allemaal nog. Inmiddels heb ik ze uitgeplant in een border, en krijgen ze in het najaar een mooi afdakje. De twee O.lindheimerii zijn gesneuveld, ondanks dat ze droog in het tuinhuisje stonden.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming