Naar buiten?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Naar buiten?

Berichtdoor Joeppp op 28 feb 2013 16:52

Hallo allemaal,

Heel de winter hebben mijn planten in de garage gestaan, en nu het eerste warme(re) weer wordt voorspeld vroeg ik me af of mijn planten al naar buiten kunnen, zo niet wanneer dan wel?
- Trachycarpus Fortunei in pot (stam +/- 40 cm)
- Brahea Armata in pot (Stam +/- 20 cm)
- Phoenix Canariensis in pot (Stam +/- 20 cm)
- Musella Lasiocarpa
- Washingtonia Robusta (3e jaar na zaaien)
- Musa Basjo's en Sikkimensis
- Canna knollen
- Liliums knollen

Vooral bij die laatste twee, kun je die nu al in de grond stoppen?

Bij een van mijn Musa basjoo's begint de stam van bovenaf naar beneden te rotten, moet ik dat afsnijden of wachten tot hij naar buiten kan?

Alvast bedankt!
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Re: Naar buiten?

Berichtdoor marc50 op 28 feb 2013 17:59

Hoi

Bij mij staan alle palmen in pot -brahea, alle phoenix's - butia -trachycarpussen wag. -livingstone australis en andere buiten onder een afdak sinds vandaag , komen uit de kas .Ze kunnen toch vorst aan, de een meer dan de andere , en belangrijk - hun kopje staat droog .
Dit eveneens voor al mijn cordyline soorten en phorminium in pot .
Ze voorspellen hier 2 graden s'nachts en 5-9 graden overdag voor het weekend , na maandag dubbele cijfers , en onder het afdak gaat de temeratuur overdag toch met 4 graden omhoog bovenop de eigenlijke temp( tenminste als de zon schijnt).
Bij de canna's en andere knollen zou ik wachten tot eind april ,begin mei - de grond is nog te koud . Of laat ze voorschieten in uw garage . Had verleden jaar ze al in maart in volle grond geplaatst , eigenlijk groeien ze perfect en sneller in eind april- begin mei .
Al mijn musa's laat ik nog in de kas tot zelfde tijdstip van de knollen .
Als jouw basjoo's raar doen, plaats ze in de te verwachten zon en wind , maar ik zou ze s'avonds terug binnen zetten . Zou wachten met afsnijden als de stam niet helemaal slap is.
Deze rotting heb ik nu bij een maurelli , de stam ( bovenste deel )was volledig een papje- slap , dus de verloren delen verwijderd , dus ik heb deze op na advies warmer gestald en wacht ongeduldig af .

Grt

Marc
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor Rob op 01 maart 2013 01:53

Hier gaan de eerste palmen er morgen uit - mogelijk tijdelijk maar ik ga zien of ze kunnen blijven staan. Sommigen hebben echt licht nodig!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 01 maart 2013 08:32

Bij mij staat alles wat blad heeft al weken buiten en schuif ik weer naar binnen bij vorst. Nu dus overdag vooral buiten en soms in de nacht naar binnen. bijvoorbeeld D. draco en Citrus, dat soort planten. Oleander en Chamaerops etc staan gewoon buiten ook als er een beetje nachtvorst is. Allemaal geen probleem en komt de kwaliteit van de planten ten goede. Beter dan de boel tot eind april in de duisternis. Bladloze gewassen blijven bij mij binnen tot ik ze voorzichtig zie uitlopen en de lichtbehoefte groter wordt. Ook dan is het heen en weer schuiven. Sommige jaren heb je daar veel werk aan, andere jaren valt dat allemaal wel mee.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 01 maart 2013 18:04

Ik twijfel nog wel erg, ik zou het zonde vinden om alles buiten te zetten en vervolgens over een week weer binnen te halen omdat er een sneeuwbui op komst is..Van buiten naar binnen en weer naar buiten lijk mij ook niet goed voor een kuipplant. Boomvarens (D.antartica, D.fibrosa) staan hier in tuinhuis. Ik zie ze graag buiten staan, of het slim is kan Eduard beter vertellen.

In de kas staan wel al aantal cactussen en agave die kunnen onder droge omstandigheden heel veel hebben. Laurier, citrus, granaatappel en oleanders blijven nog binnen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 01 maart 2013 18:22

Zoals Dennis omschrijft lijkt me inderdaad voor veel kuipplanten het beste. Naar buiten zodra de temperaturen dit toelaten en indien nodig snachts even naar binnen (Uiteraard geen verwarmde huiskamer, maar gewoon een ruimte waar ze vorstvrij en droog staan).
Het grote nadeel hiervan is natuurlijk al het gesleep, om nog maar te zwijgen over de sporen die je iedere keer in huis achter laat, zoals aarde op de grond, strepen op de muur etc. etc.
Nou heb ik hier persoonlijk niet zoveel moeite mee hoor ;) alles voor de plantjes he...., maar mijn vrouw helaas wel. Voor mij is het meer tijdgebrek en het gesjouw wat me tegen houdt. Als mijn planten naar buiten gaan dan blijven ze daar en gaan ze pas terug naar binnen tegen de winter.
Wel ben ik vaak vroeg met buiten zetten hoor, de meeste planten kunnen dat beetje vorst in het voorjaar wel hebben. Ik vergelijk het altijd maar met het najaar waarbij de meeste planten ook pas naar binnen gaan wanneer de eerste nachtvorst heeft plaats gevonden.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 01 maart 2013 21:02

Mijn citrussen bijvoorbeeld, maar eigenlijk alle planten waar ik hier eerder over schreef staan in het pikkedonker in mijn garage. En dat gaat prima zolang de planten koud staan, zeg onder de 4-5 graden. Maar zodra het wamrer wordt doet deze duisternis de wintergroene planten geen goed. En dus sleep ik de boel naar buiten en weer naar binnen als het moet. ik hoef alleen maar de garage open te doen, planten naar buiten en klaar. Op de defintieve plek zetten doe ik niet, want dat zou idd heel veel werk zijn. Voordeel is dat ik mijn planten gewoon in de volle zon kan zetten zonder dat bladverbranding optreedt. Laat je een citrus bij 10 graden in het donker staan, al is het maar voor enkele dagen, en je zet mbuiten lekker in de zon, dan gaat het geheid mis is mijn ervaring. Lelijk verbrand blad of bladval. Ook palmen hebben zo nergens last van. Maar ja, het is veel werk. ZOmeteen weer veel naar binnen schuiven omdat het mogelijk onder 0 gaat vanacht. Maar overdag lekker in het zonnetje krijgen ze een goede en vroege start.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor ick op 02 maart 2013 14:44

pff, Dennis, ik moet er niet aan denken om steeds al die zware potten heen en weer te sjouwen! Ik vermoed dat het bij jou makkelijker gaat i.v.m. je garage die aan je tuin grenst (ben ooit eens bij je langsgeweest, dus ik weet hoe dat zit).
Hier staat vrijwel alles overdekt buiten en is de open kant nog altijd afgesloten met een 'wand' van noppenfolie. Zelfs over het weghalen van die noppenfolie twijfel ik nog, omdat het nog altijd flink kan gaan vriezen (weliswaar 's nachts, maar ik zou het toch eeuwig zonde vinden als ik nu nog even door ongeduld een aantal planten zou verliezen, na een winter lang tegen een overvol vlucghtelingkamp te hebben aangekeken en mijn tuintje haast niet in te kunnen...
Ik ben wel met je eens dat het zeker het beste is voor de bladhoudende planten, maar ik wil mijn rug ook nog wel een paar jaar goed houden ;)
Petje af hoor!
Als ik de verhalen hier zo lees, denk ik dat ik komende week toch maar een begin ga maken met het weghalen van de noppenfolie en de sterkere planten (laurier, oleander alvast buiten de overkapping zet om wat meer licht te genereren voor de minder sterke en kleinere.Komt de planten ongetwijfeld ten goed - mits het niet meer serieus gaat vriezen...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 02 maart 2013 17:21

Alle potten staan nu buiten,Brachea, kleineJubaea,Washingtonia,Olijf..
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 06 maart 2013 04:09

Kunnen volgende week weer naar binnen want het gaat weer vriezen...

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming