Hoe verpakken jullie je bananen voor de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Hoe verpakken jullie je bananen voor de winter

Berichtdoor bjoveer op 17 nov 2013 20:41

Lijkt mij handig om hier enkele ideeën te delen of ervaringen uit te wisselen ...
Wat is zeer goed maar vooral wat niet te doen.

Ik bijt hier even de spits af

Ik heb een tiental musa basjoo's staan in de volle grond, tot hiertoe elke strenge winter perfect kunnen laten overwinteren.
Hoe ga ik te werk

In de herfst hou ik allereerst zeer goed de temperatuur in het oog, vanaf ik zie dat ze beginnen spreken van nachtvorst dan maak ik mijn planten winter klaar, ik ga nooit te vroeg beginnen.

A) ik verwijder eerst alle bladeren
B) ik maak met Bekaert draad een tunnel zo hoog als de banaan waarbij ik zorg dat de tunnel minstens een diameter heeft die 30 cm groter is dan de omtrek van de banaan.
C) ik schuif deze tunnel over de banaan en vul deze met stro (geen hooi want dat doet de banaan stikken)
D) Bovenaan op de tunnel leg ik een stuk noppenfolie om het meeste regenwater toch van de banaan te houden
E) Over de tunnel schuif ik dan een vliesdoek

Vanaf april hou ik de temperatuur in het oog, als ik 10 dagen vooruit kijk en ik zie dan geen nachtvorst meer staan dan haal ik al het materiaal eraf en kan de banaan terug beginnen met nieuwe bladeren te maken

Zijn er onder jullie die het anders doen?
Zijn er zaken waarbij sommige echt slechte ervaringen hebben gehad?
Misschien wel handig om dit in 1 topic te beschrijven
bjoveer

5 bedankjes

Re: Hoe verpakken jullie je bananen voor de winter

Berichtdoor Nollie op 18 nov 2013 22:39

Ik heb geen ervaring, maar op dit moment staan de Sikkimensis erbij als op de foto. Ik vul nog wat extra eikenblad aan. Dan plastic over de top (in een punt) en een jumbo vlieszak om het geheel. Kijken of het goed gaat.

De planten waren met Pinksteren 20 cm hoog en 2 cm doorsnee.
Stro heb ik vorig jaar bij Fortunei gebruikt. Zat erg veel zaad in (nawerk).
Bijlagen
PC190306.JPG
PC190306.JPG (197.44 KiB) 4586 keer bekeken
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor jop op 18 nov 2013 23:33

Bjoveer, pak je iedere stam apart in of maak je er een geheel van zoals Nollie?

Ikzelf heb een rol kippengaas klaarstaan en 4 balen stro. het kippengaas wou ik in een deel om alle stammen heenzetten (na bladeren afknippen) en dat opvullen met stro. daarna bovenop wat platen piepschuim. daarna wikkel ik de boel in met ondervloer die ik nog over heb van het laminaat leggen, dit is waterafstotend. dat alles pak ik nog een keer extra in met 1 groot plastic zeil zodat er echt geen water bij kan komen.

hoe dik de diameter wordt weet ik nog niet, hangt af van hoe ver ik met de stro kom. verder had ik nog bedacht dat ik de wonden waar de bladeren weggeknipt zijn goed droog maak en inpoeder met zwavelpoeder wat ik nog heb liggen. misschien prop ik tussen het stro nog wat flessen met water om temperatuurschommelingen tegen te gaan.

ik heb het nog nooit gedaan verder dus ik probeer maar wat. ik wacht nog wel even tot er echt vorst komt, voorlopig lijkt het nog boven nul te blijven.
jop

1 bedankjes

Berichtdoor Nollie op 19 nov 2013 13:11

Ook ik ben een beginner, maar ik heb gelezen dat alles in plastic niet handig is. Het moet wel ademen. Vandaar een vlieszak.

Ik heb 4 meter gaas om 3 stammen. Misschien iets te ruim.
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 20 nov 2013 09:11

jop schreef:Bjoveer, pak je iedere stam apart in of maak je er een geheel van zoals Nollie?

Ikzelf heb een rol kippengaas klaarstaan en 4 balen stro. het kippengaas wou ik in een deel om alle stammen heenzetten (na bladeren afknippen) en dat opvullen met stro. daarna bovenop wat platen piepschuim. daarna wikkel ik de boel in met ondervloer die ik nog over heb van het laminaat leggen, dit is waterafstotend. dat alles pak ik nog een keer extra in met 1 groot plastic zeil zodat er echt geen water bij kan komen.

hoe dik de diameter wordt weet ik nog niet, hangt af van hoe ver ik met de stro kom. verder had ik nog bedacht dat ik de wonden waar de bladeren weggeknipt zijn goed droog maak en inpoeder met zwavelpoeder wat ik nog heb liggen. misschien prop ik tussen het stro nog wat flessen met water om temperatuurschommelingen tegen te gaan.

ik heb het nog nooit gedaan verder dus ik probeer maar wat. ik wacht nog wel even tot er echt vorst komt, voorlopig lijkt het nog boven nul te blijven.

Beste

Maak zeker niet de fout door alles wind en water dicht te willen maken, zie dat uw plant kan ademen anders stikt hij en ga je zien dat wanneer je in het voorjaar de bescherming wegneemt er een verrotte plant staat. Ik doe wel een regenbescherming bovenop mijn toren die ik gemaakt heb om toch de ergste regenval een beetje weg te houden.
Ik pak niet alle bananen apart in, is te zien hoe ze staan, in mijn voortuin staat een bosje van 4 dikke musa basjoo's deze heb ik samen ingepakt (is wel ne serieuze toren :D )
Dat van die flessen water die jij er zou tussen proppen begrijp ik niet zo goed, je wil daar temperatuurschommelingen mee vermijden? Kan je dat even uitleggen aub

groetjes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 20 nov 2013 09:31

bjoveer schreef:
Maak zeker niet de fout door alles wind en water dicht te willen maken, zie dat uw plant kan ademen anders stikt hij en ga je zien dat wanneer je in het voorjaar de bescherming wegneemt er een verrotte plant staat.

Björn

Vooral voor palmen geldt bovenstaande stelling, echter voor bananen maakt het niets uit. Hier gaat al enkele jaren een lucht en waterdichte sok van noppenfolie met daarin een lichtslsng, over iedere afzonderlijke stam. Als deze er in het voorjaar weer vanaf gaat is het vaak een glibberige natte bende met soms zelfs slakken ertussen. Een banaan heeft hier in tegenstelling tot een palm absoluut geen moeite mee.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor jop op 23 nov 2013 17:37

bjoveer schreef:
jop schreef:Bjoveer, pak je iedere stam apart in of maak je er een geheel van zoals Nollie?

Beste

Maak zeker niet de fout door alles wind en water dicht te willen maken, zie dat uw plant kan ademen anders stikt hij en ga je zien dat wanneer je in het voorjaar de bescherming wegneemt er een verrotte plant staat. Ik doe wel een regenbescherming bovenop mijn toren die ik gemaakt heb om toch de ergste regenval een beetje weg te houden.
Ik pak niet alle bananen apart in, is te zien hoe ze staan, in mijn voortuin staat een bosje van 4 dikke musa basjoo's deze heb ik samen ingepakt (is wel ne serieuze toren :D )
Dat van die flessen water die jij er zou tussen proppen begrijp ik niet zo goed, je wil daar temperatuurschommelingen mee vermijden? Kan je dat even uitleggen aub

groetjes

Björn

Hoi Björn,

Die (plastic) flessen water zijn bedoeld om temperatuurdalingen te compenseren. Zodra de lucht in het stro kouder wordt dan het water koelt het water af en tegelijkertijd warmt de lucht op. Het is maar een idee, ik zag dat sommigen het gebruikten in hun koude kassen voor bv oleanders. Ik denk dat ik het uiteindelijk niet ga doen aangezien ik sowieso veel te weinig plastic flessen heb, en mocht zo'n fles barsten en water afgeven, dan isoleert de stro ook niet meer.
jop

1 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming