Minder winterharde exoten nu nog buiten?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Minder winterharde exoten nu nog buiten?

Berichtdoor woutervanas op 03 dec 2014 19:20

Beste lezer,
Ik ben Wouter, ben 17 jaar en ben gek op exotische planten.
In onze tuin staan naast enkele wat winterhardere exoten zoals de Europese Dwegpalm ( Chamaerops humilis) en een olijfboom ook wat gevoeligere exoten.
Het gaat om wat oudere planten ( Alle ouder dan 5 jaar)

* Een oude Phoenix Canariensis met in de pot de Hottentotvijg (Carpobrotus edulis)
* Een Citroenboom ( Citrus Limon)
* Een Washintonia Robusta
* Een grote Cycas Revolta met ongeveer 35 bladeren

Deze planten staan grofweg van half maart tot december buiten en gaan naar binnen als de temperatuur onder de -3 daalt, ze hebben hier nooit last van. Ze overwinteren bij een groot raam in de garage op het noorden waar de temperatuur boven nul gehouden wordt.

Normaal gesproken loopt de temperatuur overdag weer flink op boven het vriespunt. Bij mij in Zuid-west Nederland gaat het vannacht ongeveer -2 worden, echter komt de temperatuur morgen nauwelijks boven het vriespunt.

Moeten deze planten vanavond nog naar binnen of kan het geen kwaad ze buiten te laten staan, ondanks de lage dagtemperatuur morgen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Wouter
woutervanas

0 bedankjes

Re: Minder winterharde exoten nu nog buiten?

Berichtdoor dj_embé op 03 dec 2014 19:29

Hey Wouter, welkom!
Bij mij staat alles binnen en wat buiten in de vaste grond staat, is flink ingepakt hoor.
Vrees dat het wel eens een flinke winter kon worden.
Heb je een foto van je cycas?
Groetjes,
Tim
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 dec 2014 19:35

Hoi, zoals je het aangeeft kan het rustig buiten blijven staan, morgen komt de temp. weer langzaam boven de 0 en is het voorlopig even voorbij, ik heb soort gelijke planten nu ook nog onbeschermd buiten staan, het wordt pas kritisch bij -4ºC dan krijg je schade aan sommige palmen zoals de Washingtonia!

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 03 dec 2014 19:39

hey wouter welkom hier
er is nog geen nood om alles binnen te halen
mocht er sneeuw /regen gaan vallen dan zou ik wel de kruin van de washingtonia beschermen
de cycas zou ik wel binnen zetten die kan minder vorst verdragen
die Citrus Limon zou ik donker en droog wegzetten en in het voorjaar weer licht geven
niet te warm zetten dat geld voor al je planten
mvg eddy21
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 03 dec 2014 21:16

Eerlijk gezegd als het geen echte moeite is, zou ik alles toch even naar binnen halen. Dat is toch meer zekerheid. Lekker koud, dan mag het ook donker idd. -3 gedurende 24 uur is toch heel anders dan -3 gedurende een deel van de nacht. Dat is het nadeel van de transportkoude op dit moment, langdurig koud. Ik zeg niet dat het fout gaat, maar ik zal ook niet zeggen dat het goed gaat.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 03 dec 2014 21:22

Ja ze geven wel -2 graden maar als je planten ergens staan waar wat wind aan kan ,geeft dat snel een gevoel van - 5 of nog kouder ,staan ze nat of droog , dat geeft ook .

Ik zou toch de moeite doen om ze binnen te zetten of op zijn minst wat afdekken , zeker die cycas , citroen en de W Robusta

Sucses Wouter

Grts Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor jann op 04 dec 2014 01:07

Hoi Wouter,ik heb div.citrus planten maar ik zou ze niet donker en droog
durven overwinteren, ik heb ze al jaren in een kas staan bij een min.themp.
van ongeveer 4 graden en geef 1 keer per week water.
Ook de andere planten die je nu nog buiten hebt staan zou ik als je plaats
hebt niet donker overwinteren.

jann
jann

18 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 04 dec 2014 19:36

10 jaar geleden zou ik ook in paniek raken en alles binnenhalen of inpakken, nu is alles veel relaxer, heb nog Bougainvillea, Pittosporum, Phormiums, palmen, en vele andere buiten staan, alles wel aan de zuidkant van de woning en beschut van de noorderwind.
Heb zelfs die boomtomaat nog tegen de muur staan(kan helaas niet meer binnen, dus toch voor de compost) en deze is niet aan te zien dat er al 3maal nachtvorst is geweest.
Vannacht toch -2 gehad en alles ok.
Voorlopig geen vorst meer dus geen paniek.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 dec 2014 20:01

danny2 schreef:10 jaar geleden zou ik ook in paniek raken en alles binnenhalen of inpakken, nu is alles veel relaxer, heb nog Bougainvillea, Pittosporum, Phormiums, palmen, en vele andere buiten staan, alles wel aan de zuidkant van de woning en beschut van de noorderwind.
Heb zelfs die boomtomaat nog tegen de muur staan(kan helaas niet meer binnen, dus toch voor de compost) en deze is niet aan te zien dat er al 3maal nachtvorst is geweest.
Vannacht toch -2 gehad en alles ok.
Voorlopig geen vorst meer dus geen paniek.

groetjes danny

Precies zo denk ik er ook over, zal met leeftijd en ervaring te maken hebben Danny ;)

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor woutervanas op 04 dec 2014 21:53

Bedankt voor het snelle antwoorden iedereen! :thumb_up:

Gisteravond heb ik uiteindelijk toch besloten om alles buiten te laten staan, enkel twee stekjes van een sinaasappel en een geel bloeiende oleander heb ik toch even in de garage gezet omdat deze nog erg jong zijn en omdat ik van beide maar een plant heb. De potten van de andere planten zijn helaas nogal zwaar :fluiten:

Ook is onze tuin erg beschut ( zuidwesten) en heeft geen last van een koude wind, toch ben ik erg benieuwd of de planten toch niet een beetje bladschade hebben opgelopen. Mocht het toch zo zijn dan laat ik het hier nog wel weten.

De planten overwinteren niet donker maar toch heb ik wel het idee dat de planten zolang het gaat het beste buiten kunnen blijven omdat ze daar toch wat meer licht hebben. Het is in de garage wel echt koel, tussen de 8 en 1 graad in de winter.

dj_embé: Ik zal morgenmiddag als het licht een foto van de cycas maken en hier posten. Qua stam is hij nog niet zo hoog hoor!

Wouter
woutervanas

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming