Phoenix roebelenii

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Phoenix roebelenii

Berichtdoor Lampenz op 09 apr 2015 13:27

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.

heeft iemand deze palm wel eens zonder zon licht (lees: donker) overwinterd?

en zo ja,

wat is hier het resultaat van?

Groet,

Bart
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Re: Phoenix roebelenii

Berichtdoor Sub T op 09 apr 2015 13:50

Ik heb dat nooit geprobeerd, maar om deze palm de hele winterperiode in het pikkedonker te zetten, dat duurt volgens mij te lang en gaat volgens mij niet goedkomen.
Ze moeten zowiezo vorstvrij staan dus het zal niet over een donkere schuur of vrijstaande garage gaan wat jij in gedachten hebt, maar een ruimte in of aan het huis, dus als je dan persé deze plant wil overwinteren zou ik er een klein tl lampje bovenhangen met timer.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 09 apr 2015 14:53

Nou, het gaat hier over de zolder (daar is geen natuurlijk licht voor handen).

Ik vraag dit, omdat ik A, al een roebelenii in mijn bezit heb. En b ik een koopje heb gespot (90cm stam, goede volle kruin) een roebelenii voor 25euro.

Ik wil hem zomers in de volle grond zetten (met pot) en in de winter dan binnen.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 apr 2015 01:10

Als 't op de zolder niet warmer wordt als 5 - 10 °C is, speelt licht geen overwegende rol omdat de palm dan nauwelijks groeit. Een aantal uren een daglichtlamp (TL, LED) erboven zoals Sub T aangeeft kan zeker geen kwaad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 apr 2015 12:21

Volgens mij is het probleem juist dat een zolder waar het de hele winterperiode totdat de plant terug buiten mag staan het mooi tussen 5 en 10° blijft, niet bestaat, en zal je dus wel moeten bijlichten vrees ik.
Ook denk ik dat als je de plant in de grond zet en in het najaar wortels moet gaan doorsteken de plant al een klap krijgt voordat de overwintering moet beginnen, hoe goed of slecht een roebelenii hier mee om kan gaan weet ik niet, maar met andere palmsoorten heb ik hier slechte ervaringen mee.
Maar voor 25euro kan je het natuurlijk eens uitproberen.
Wat in het voordeel van de roeb. speelt is dat ze sowieso goed groeien bij relatief weinig licht, vergeleken met andere palmsoorten.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 12 apr 2015 17:41

Dat van die wortels doorsteken dat gaat in mijn verhaal niet op, dit omdat hij met pot en al in de grond staat (met het oog al op de winterstalling).

Als ik het dus goed begrijp zou het dus wel moeten kunnen op zolder maar dan is kunstlicht (tenminste een paar uur per dag) een pré.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 12 apr 2015 18:34

Er zitten toch gaten in de pot? Daardoor zullen wortels diep de grond in groeien, ik heb het hier ooit ondervonden en het deed ze geen goed toen ik ze terug uitgraafde. Bananen of andere snelgroeiende planten zullen daar goed tegenkunnen maar met palmen doe ik dat toch nooit meer. Maar nogmaals, als het niet veel gekost heeft kan je al eens wat experimenteren.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 13 apr 2015 09:35

Dat is waar ja. Maar de pot is nu nog dusdanig "te groot" dat ik niet verwacht dat hij er dit seizoen al onderdoor groeit. De palm heb ik gekocht voor 1,5 tientje. Dus ik kan er gerust mee experimenteren.

Ik heb een vervangend exemplaar immers zo gekocht volgend jaar lente, mocht het toch misgaan.

Bedankt voor je hulp/inzichten.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 apr 2015 11:12

De dikke adventiefwortels van palmen groeien vrijwel recht naar beneden en vertakken zich schaars en voornamelijk aan de uiteinden. Het is daarom van belang dat ze niet in dood water komen te hangen. Het nadeel van een te grote kuip vind ik dat de grond lang nat blijft waardoor de wortels zouden kunnen verstikken. De roebelenii op de foto heb ik vorig jaar in een grotere kuip gezet. De kuip bij levering was met 18 Ø belachelijk klein, maar dat is voor deze palm niet ongebruikelijk. Gevoelsmatig oogt deze kuip ook nog zeer bescheiden. De pot is alweer volledig doorworteld, maar ik stel de volgende opwaardering voorlopig uit om het gewicht te beperken.
Bijlagen
Phoenix_roebelenii.jpg
Phoenix_roebelenii.jpg (242.44 KiB) 5860 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming