Overwinteren op zolder

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Overwinteren op zolder

Berichtdoor tdv op 30 apr 2015 01:41

Hallo iedereen.

Momenteel ben ik in het bezit van een 9tal palmen. Deze zijn allemaal vrij winterhard, maar ik zou toch overwegen om ze (ofwel lange tijd, ofwel voor korte periodes bij zware vorst) binnenshuis te overwinteren. De enige optie binnenshuis is echter de zolder.
Daar zit een grote velux, dus zonlicht zullen ze nog wel zien. Ik maak me vooral zorgen over het feit dat de temperatuur er natuurlijk een stuk hoger is dan buiten. Van vorst naar pakweg continu een 10tal graden, kan dat geen kwaad? Ik weet namelijk dat palmen vaak wel een "vorst" nodig hebben.
De zolder zelf is hiernaast ook vrij groot (150m²), en er komt geregeld wel ietwat frisse lucht.

De belangrijkste palmen in kwestie zijn;
- 2 Jubea Chilensis
- 1 Brahea Armata
- 2 Butia Capitata
- Trachycarpus Nainital
- 2 trachycarpus Fortunei (die evt buiten blijven, indien ze de winter niet zouden overleven is dat jammer maar geen ramp)

Ze staan allemaal nog in potten, en zijn relatief makkelijk te verplaatsen
tdv
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 20 apr 2015 17:25
0 bedankjes

Re: Overwinteren op zolder

Berichtdoor s.janssen op 30 apr 2015 10:30

10tal graden is denk ik een prima temperatuur als je geen andere plek hebt om te overwinteren. De Jubaea + trachycarpus en Butia kunnen vrij lang buiten blijven in pot, het enige waar ze nog wel is last van hebben is de combi natte grond/weinig opwarming wat wortelrot kan veroorzaken of zelfs speerrot. Brahea armata heeft het liever droger inde winter en kan je beter de winter doorlaten brengen op zolder.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Overwinteren op zolder

Berichtdoor tdv op 30 apr 2015 11:11

Dat klinkt goed. Ik vreesde vooral dat planten hun "wintercyclus" verstoord zou geraken als ze van temperaturen rond en net onder het vriespunt opeens naar een zowat continu relatief warme plaats zouden verhuizen.
Sowieso heb ik bewust voor planten gekozen die wel wat vorst aankunnen, en in principe de voorbije winter zelfs de hele tijd hadden kunnen buitenstaan.

Kan ik ze eventueel meermaals binnenhalen voor enkele dagen, of laat ik ze beter binnenstaan eens ik dit voor de eerste keer gedaan heb?
tdv
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 20 apr 2015 17:25
0 bedankjes

Re: Overwinteren op zolder

Berichtdoor draco op 30 apr 2015 15:50

Om praktische redenen verblijven hier ook een aantal palmen 's winters buiten en verhuizen indien nodig gedurende een vorstperiode tijdelijk naar de garage. Dat gebeurt als er meer als 5 graden vorst wordt verwacht of vorstdagen. Doorgaans is dat 1 à 2 keer per winter gedurende een korte periode. Bij incidentele nachtvorsten tot -5°C wikkel ik oude dekens om de kuipen.
Het betreft hier voornamelijk Yucca, Chamaerops en Trachycarpus, maar Jubaea en Brahea zou ook goed kunnen. In de garage is er nauwelijks licht, maar bij de lage temperatuur is dat geen bezwaar (5-10°C) omdat de planten daarbij in winterrust blijven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Re: Overwinteren op zolder

Berichtdoor tdv op 01 mei 2015 10:57

Het zou natuurlijk ideaal zijn als ik ze gedurende een langere periode op zolder kunnen zetten (minder sleur-werk).
Ik hoop dat het op zolder niet te warm is dan in de winter, dat heb ik eigenlijk nog nooit echt nagemeten. Het zou gerust kunnen dat het er overdag eerder 10-15 graden is in de winter, alles is erg goed geïsoleerd
tdv
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 20 apr 2015 17:25
0 bedankjes

Re: Overwinteren op zolder

Berichtdoor Rob op 01 mei 2015 12:37

Zolang die zolder een beetje licht krijgt en niet of nauwelijks boven de 10° komt, dan heb je volgens mij een goede overwinterplek hoor.
eea kan zelfs voor enkele maanden, vermits je ze niet al te nat wegzet en ook een ietwat zuinig begiet in de winter. Zeker Jubaea en de Brahea/Butia mogen wel een ietsjes droger staan.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11297
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Re: Overwinteren op zolder

Berichtdoor draco op 01 mei 2015 13:47

Op een afgesloten zolder kun je wellicht een raam in kierstand zetten. Ik doe dit ook op de logeerkamer waar mijn palmen koel overwinteren. Behoudens wanneer het buiten vriest.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten