Kraikkonen schreef:Ook in Drachten een drama met ijzel. Zondagavond stond er nog niets in de weermodellen vermeld over sneeuw of ijzel. Maandag wordt ik wakker met een pak sneeuw en daar is de ellende mee begonnen, waardoor ik o.a. 2 Musa basjoo af kan schrijven. Inmiddels al de derde dag onder 0.
Ook hier de wagnerianus veel sterker dan de fortunei. Al vraag ik me af of de ijzel niet juist een uitkomst kan zijn voor sommige planten. Net als in het voorjaar wanneer fruittelers de planten van een laagje water voorzien bij kans op nachtvorst, kun je ook met deze ijzel concluderen dat het laagje ijs op een plant isolerende werkt. Misschien een gevalletje de wens is de vader van de gedachte, maar daar houd ik me dan maar aan vast.

Dat laagje ijs werkt wel degelijk.
Ik heb een jaar of 4 terug na de zeer strenge winter (3 weken onder nul met lage temperaturen van -10 tot -22 zelfs) toen eindelijk de dooi in trad (halverwege maart) alles uitgepakt (op de basjoos na).
Deze winter was zo streng dat zelfs mijn Fatsia Japonica tot de grond afvroor.
Ineens kwam er ergens halverwege april een plotselinge temperatuur val naar -9. Omdat dit vrij onverwacht kwam kon ik niet meer inpakken (Brahea Armate, Dicksonia, Cheamarops etc etc. Ik heb voordat de vorst aantrad de sproeiers aangezet en lange tijd laten sproeien tot over al een laagje ijs over zat.
De vorst duurde toen een paar dagen. Maar na de dooi was bijna alles onbeschadigd.
Dus ik denk dat dat laagje ijs wel degelijk beschermend werkt.