Een drama met ijzel in Friesland

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Een drama met ijzel in Friesland

Berichtdoor Harold538 op 05 jan 2016 12:12

Gisteren werd er al gesproken over ijzel in Noord-Nederland en aan de hand daarvan heb ik de nodige beschermingsmiddelen voor mijn palmen en bananen aangebracht. En maar goed dat ik dit gedaan heb.....op al mijn parasols heb ik één groot ijsklomp zitten. Zo erg had ik dit echt niet verwacht. Het is zelfs zo erg dat je op de straten kunt schaatsen. Stel dat ik dit gedaan zou hebben waren de planten denk ik ten dode opgeschreven?!?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (154.75 KiB) 7788 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Harold538 op 05 jan 2016 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Re: Een drama met ijzel in Friesland

Berichtdoor Harold538 op 05 jan 2016 12:14

Voortuin met een ijsbaan voor het huis :D
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (155.01 KiB) 7786 keer bekeken
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Dirkjan op 05 jan 2016 14:57

Nou dan gaan die van mij dood had niet zoveel ijzel verwacht en vind dit niet leuk.
Zie foto bij winterbescherming.
Dirkjan

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 jan 2016 17:04

Het zal zo'n vaart niet lopen :)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dirkjan op 05 jan 2016 17:15

Heb er het erge ijs wel van het blad afgehaald de Wagnerianus heeft toch stevig blad kan beter tegen het ijs dan de Fortunei.
Dirkjan

0 bedankjes

Berichtdoor Kraikkonen op 06 jan 2016 10:36

Ook in Drachten een drama met ijzel. Zondagavond stond er nog niets in de weermodellen vermeld over sneeuw of ijzel. Maandag wordt ik wakker met een pak sneeuw en daar is de ellende mee begonnen, waardoor ik o.a. 2 Musa basjoo af kan schrijven. Inmiddels al de derde dag onder 0.

Ook hier de wagnerianus veel sterker dan de fortunei. Al vraag ik me af of de ijzel niet juist een uitkomst kan zijn voor sommige planten. Net als in het voorjaar wanneer fruittelers de planten van een laagje water voorzien bij kans op nachtvorst, kun je ook met deze ijzel concluderen dat het laagje ijs op een plant isolerende werkt. Misschien een gevalletje de wens is de vader van de gedachte, maar daar houd ik me dan maar aan vast. :D
Kraikkonen

0 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 06 jan 2016 11:51

Kraikkonen schreef:Ook in Drachten een drama met ijzel. Zondagavond stond er nog niets in de weermodellen vermeld over sneeuw of ijzel. Maandag wordt ik wakker met een pak sneeuw en daar is de ellende mee begonnen, waardoor ik o.a. 2 Musa basjoo af kan schrijven. Inmiddels al de derde dag onder 0.

Ook hier de wagnerianus veel sterker dan de fortunei. Al vraag ik me af of de ijzel niet juist een uitkomst kan zijn voor sommige planten. Net als in het voorjaar wanneer fruittelers de planten van een laagje water voorzien bij kans op nachtvorst, kun je ook met deze ijzel concluderen dat het laagje ijs op een plant isolerende werkt. Misschien een gevalletje de wens is de vader van de gedachte, maar daar houd ik me dan maar aan vast. :D

Dat laagje ijs werkt wel degelijk.
Ik heb een jaar of 4 terug na de zeer strenge winter (3 weken onder nul met lage temperaturen van -10 tot -22 zelfs) toen eindelijk de dooi in trad (halverwege maart) alles uitgepakt (op de basjoos na).
Deze winter was zo streng dat zelfs mijn Fatsia Japonica tot de grond afvroor.

Ineens kwam er ergens halverwege april een plotselinge temperatuur val naar -9. Omdat dit vrij onverwacht kwam kon ik niet meer inpakken (Brahea Armate, Dicksonia, Cheamarops etc etc. Ik heb voordat de vorst aantrad de sproeiers aangezet en lange tijd laten sproeien tot over al een laagje ijs over zat.
De vorst duurde toen een paar dagen. Maar na de dooi was bijna alles onbeschadigd.

Dus ik denk dat dat laagje ijs wel degelijk beschermend werkt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 jan 2016 12:35

De sproeimethode die fruittelers in het voorjaar toepassen om de bloesem tegen nachtvorst te beschermen, behelst niet zozeer de isolerende werking van een dunne ijslaag, maar is gebaseerd op de vrijkomende warmte als gevolg van de ijsvorming. De kristallisatiewarmte is gelijk aan de hoeveelheid energie die nodig is om het ijs weer te ontdooien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dirkjan op 06 jan 2016 14:17

De Fortunei's treuren hier nu Wagnerianus veel sterker. Als het het gaat dooien kan het dan geen kwaad. Eventuele speerrot zit wel een fles over heen weet niet of het werkt daarna gaat dan een aantal dagen niet meer vriezen.
Dirkjan

0 bedankjes

Berichtdoor Kraikkonen op 07 jan 2016 11:55

Zo staat mijn grootste Trachycarpus er nu bij, ik ben compleet overvallen door de ijzel. Deze heeft al veel meegemaakt, waaronder een x -18, maar zoveel ijzel in de kern nog nooit. Als dit maar god komt..
Afbeelding
Kraikkonen

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming