Dank voor jullie reaktie Palmgek en Johny.
Ik wil gewoon niet dat ik er speerrot aan overhou als ik dat zou hebben kunnen voorkomen.
Het is voor mij het eerste jaar met palmen in de volle grond, het zal onwennigheid zijn.
Alle palmen in pot zijn intussen verhuisd naar een plek onder de over de overkapping en staan dus droog. Bij vorst verplaats ik de meeste in de schuur, net vorstvrij. En weer eruit als de vorst voorbij is.
Bij eventuele echte vorstaanvallen zal ik bij de palmen in volle grond de bladeren opbinden , en aankleden met een rieten mat eromheen en een muts op van een plastic zak, ventilatie vrijlatend, om de speren droog te houden. Dit doe ik hetzelfde bij alle Chamaerops in volle grond, die zijn vatbaar voor speerrot, weet ik uit ervaring
Ik weet dat ik na een aantal jaar geen zorgen meer heb over de Trachycarpus palmen, maar de eerste paar jaren nog wel, vandaar mijn bezorgdheid. Ik vind ze mooi en wil ze niet kwijt.
Ik wil met alle liefde inpakken met rieten matten en plastic hoeden op om ze droog te houden, mulch op de grond eromheen, maar daar moet het dan ook wel bij blijven, en we zullen zien welke dit goed aankunnen. Kerstverlichting, warmtekabels, ed. ben ik niet echt van plan om te gaan gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik daar mijn collectie ook wel op heb aangepast. Alles wat ik nu heb moet een stootje kunnen hebben. We gaan het zien!