olijfboom overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

olijfboom overwinteren

Berichtdoor yolanda op 16 okt 2010 13:13

hallo ik ben Yolanda.
ik heb een vraag over mijn olijfboom,
al mijn planten (datura,knolbegonia)overwinteren in de kelder,waar het ong 14 tot 16 graden is,in het voorjaar haal ik ze naar boven en elke zomer bloeien ze geweldig.
nu is mijn vraag kan mijn olijfboom daar ook overwinteren,want ik heb daar geen licht van buiten het is er dus donker.
of moet de boom toch daglicht hebben?

alvast bedankt
yolanda

0 bedankjes

Re: olijfboom overwinteren

Berichtdoor francois eijkhout op 17 okt 2010 14:23

Hoy Yolanda je kunt je olijfboom niet in het donker zetten. wel kan je ze inpakken als het hard gaat vriezen en zorgen dat ze vrij droog staan ze lusten graag water als ze droog staan kunnen ze 10 gr vorst hebben .je kunt misschien een zak maken van vliesdoek dit is meer voor storm zodat er blad aan je boom blijft zitten maar allemaal zo min mogelijk lang anders krijg je echt kasplantjes en ziektes heel veel succes met je hobby groeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor orangeriebijleveld op 20 okt 2010 22:02

Als je de olijf goed kan beschermen tegen het vele water bij de wortels en de gure oosten wind, kan die inderdaad prima buiten blijven. Toch zie je nog wel eens dat potten met de vele neerslag doornat zijn, hier kan bijna geen enkele plant goed tegen, tenzij het een water of moerasplant betreft.
Let ook op dat wanneer de pot bevroren is en de zon schijnt, de plant wil verdampen maar dat niet kan. Het is dan ook beter om de pot goed in te pakken en hem uit de wind te zetten, dan een stuk plastic om de kroon te doen. Wat je dan vaak ziet is dat de plant niet bevroren is maar dat er een schimmel er voor gezorgd heeft dat al het blad weg is. zonde.
Bij ons in de orangerie worden de olijven in een kas vorstvrij door de winter gehaald.
Bij te hoge temperaturen en weinig licht krijg je inderdaad welige slappeplanten;kasplantjes.
orangeriebijleveld
Bedrijven

0 bedankjes

Berichtdoor yolanda op 21 okt 2010 16:05

hallo bedankt voor jullie reacties.
ik heb de boom nu zolang in de schuur staan,waar een raam in zit,dus genoeg daglicht.
ik woon op het platteland waar het in de winter flink kan waaien en vriezen,dus ik durf hem niet buiten te laten.
in de schuur staat hij op een krukje(dus niet op de koude grond) en als ik de kluit bescherm tegen de kou,zou hij het daar dan redden?
bedankt gr Yolanda
yolanda

0 bedankjes

Berichtdoor loe op 30 okt 2010 14:31

'k zou de olijfboom nu nog niet binnen zetten, het is nog veel te warm. Alleen binnen zetten als het lange periode gaat vriezen, daarna terug buiten.
loe

0 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming