Hoi Iedereen , 
Ik heb al veel gelezen over het overwinteren van Maurelli's in kuip  , toch vraag om uw ervaring welke methode het beste is en doeltreffend .
Overwinteren zonder plaatsing verwarming in serre of tuinhuis of  kelder , donker overwinteren , platleggen , aarde aan de kluit verwijderen , blad verwijderen , extra inpakken in droge ruimte : 
Bij wie lukt het om zijn maurelli jaar na jaar met succes te overwinteren , mij lukt het niet zelf , met bijverwarming tot 10° in serre of tuinhuis , rotting is steeds het probleem , steeds na 2 maanden winter  rust , zonder watergift,  komen de bladeren  slap te hangen tot op de grond  , na het afsnijden sijpelt vocht in ruime mate langs de stam , toch werd de kluit droog gehouden en nieuwe droge  bloemaarde in de kuip geplaatst , de maurelli werd ook platgelegd om oksel water te verwijderen .De plaatsen worden verlucht , met andere bananen-soorten heb ik het probleem niet .
Met spanning wacht ik op uw ervaring-reacties 
Bedankt bij voorbaat 
Marc

Dat is dan omgekeerd dan bij mij. Ik overwinter m'n planten bij 5°C in de serre, prima voor de basjoo's (stammen sterven dus ook niet af) maar toch nog net een tikkeltje te koud voor de Maurelli. Misschien is het bij jou net het omgekeerde? Te warm overwinteren voor basjoo's ...?
 Dat is dan omgekeerd dan bij mij. Ik overwinter m'n planten bij 5°C in de serre, prima voor de basjoo's (stammen sterven dus ook niet af) maar toch nog net een tikkeltje te koud voor de Maurelli. Misschien is het bij jou net het omgekeerde? Te warm overwinteren voor basjoo's ...?  (ik doe maar een bedenking hoor)
 (ik doe maar een bedenking hoor)