Exoten tuin aanleggen.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor Tillandsia op 04 okt 2011 22:28

Ik wil in het voorjaar 2012 van mijn tuin een exoten tuin maken
met winterharde (vorstbestendige) exoten.
Momenteel heb ik al wat exoten gekocht wo:2 Musella lasiocarpa’s, de Cordyline australis 'purpurea', Cordyline indivisa,Asclepias syriacaen de Yucca rostrata.
Tevens heb ik ook 3a4 jarige palmen gekocht wo:Trachycarpus wagnerianus , Chamaerop humilis , Washingtonia robusta , Brahea armanta , Sabal minor , Sabal bermudana , Dypsis decipiens ,
Rhopalostylis Sapida, Phoenix dactylifera , abal palmetto 'lisa' en Trachycarpus princeps.
Als kuipplanten heb ik gekozen voor de Strelitzia reginae,Veitchia merrillii
4 Brugmansia's wo:de 'Double red','Double dark rosetta','sanguinea'en de'suaveolens Pink'
deze kuipplanten laat ik dan in de serre of huiskamer overwinteren.
Deze winter moeten al de planten in de huiskamer overwinteren daar ik nog geen serre heb
aangeschaft.
Wordt de temp lager dan -10° ga ik de andere exoten afschermen met een thermobeschermingshoes.
Nu zou ik graag weten hoe ik de exoten tuin het beste kan aanleggen.
Welke grondsoort ik in het plant gat kan gebruiken om de exoten in te planten?
Is het goed dat rond de geplande exoten een laag schors wordt gedaan?
Of het tuinhaksel daar ik vandaag ben begonnen met het verwijderen van de reeds aanwezige
beplanting (waar ik nog wel wat weekjes werk aan heb).
Welke mestsoort is aan te raden voor de exoten en hoe vaak bemesten?
Vriendelijke groet
Tillandsia
Laatst bijgewerkt door Tillandsia op 04 okt 2011 23:20, in totaal 2 keer bewerkt.
Leef en laten leven geniet daarvan zolang het kan.
Avatar gebruiker
Tillandsia
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 22 sep 2011 02:00
Woonplaats: Mol
1 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor erna op 04 okt 2011 22:37

Hallo Tillandsia,

Ga je al de planten die je vernoemde ( behalve de kuipplanten ) vanaf volgend jaar laten overwinteren in de volle grond ?
Er zijn er een pak bij die bijna geen vorst aankunnen, oa. de veitchia (helemaal geen vorst ) de cordylines ( enkele graden vorst ), washingtonia en ph. dactylifera kunnen ook maar enkele graden vorst hebben, evenals de musella, de meeste moeten dan nog zo droog mogelijk staan.

Voor het plantgat gebruik ik altijd een mengsel van : 1/3 Vivimus, 1/3 goede potgrond ( bv. mediterrane grond van dcm ), en 1/3 uitgegraven grond. Dan nog aangevuld met wat koemestkorrels, hydrokorrels, en extra lavakorrels.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor Tillandsia op 04 okt 2011 23:18

@ Erna,
Heb de vorstbestendigheid van de planten opgezocht.
Extra bescherming met thermohoes en wortelbescherming.
trachycarpus wagnerianus tot - 17°
chamaerop humilis tot -10a-12°
brahea armanta tot -10°
sabal minor tot -12°
sabal bermudana tot -10°
phoenix dactylifera tot -12°
sabal palmetto lisa tot -15°
trachycarpus princeps tot -17°
Yucca rostrata tot -15°
Musella lasiocarpa tot -10°
cordyline indivisa tot - 10°
cordiline australis 'purpuria' tot -10°

Overwinteren in de serre +5°
washingtonia robusta tot -8°
Rhopalostylis Sapida tot -6°
Dypsis decipiens tot -5°
Brugmansia tot -1°

Overwinterd in de huiskamer
Strelitzia tot -3°
Veitchia merrillii niet lager dan +10°
Vriendelijke groet
Tillandsia
Leef en laten leven geniet daarvan zolang het kan.
Avatar gebruiker
Tillandsia
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 22 sep 2011 02:00
Woonplaats: Mol
1 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor p e t e r op 04 okt 2011 23:35

Die temperaturen zijn de uiterste minima voor volwassen exemplaren in hun biotoop. Als je dat in de kempen gaat proberen dan vrees ik toch dat je verschillende planten gaat verliezen deze winter.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor Tillandsia op 05 okt 2011 01:15

p e t e r schreef:Die temperaturen zijn de uiterste minima voor volwassen exemplaren in hun biotoop. Als je dat in de kempen gaat proberen dan vrees ik toch dat je verschillende planten gaat verliezen deze winter.


Hallo Peter,
Er staat duidelijk te lezen in mijn bericht dat de planten deze winter in de huiskamer gaan overwinteren
en als ze in de winter van 2013 niet genoeg zijn uitgehard gaan ze de serre in.Ik zet ze in het voorjaar eerst met pot en al in de grond tot ze volledig zijn uitgehard ( wat nog wel wat kan duren).

Ik mag toch info vergaren zodat ik de planten goed kan voorbereiden vooralleer ik ze definitief op hun vaste standplaats ga zetten. :?: :?: :?: :?:
Vriendelijke groet
Tillandsia
Leef en laten leven geniet daarvan zolang het kan.
Avatar gebruiker
Tillandsia
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 22 sep 2011 02:00
Woonplaats: Mol
1 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor djoeke op 05 okt 2011 06:21

p e t e r schreef:Die temperaturen zijn de uiterste minima voor volwassen exemplaren in hun biotoop. Als je dat in de kempen gaat proberen dan vrees ik toch dat je verschillende planten gaat verliezen deze winter.


Volgens mij heeft Peter het hiermee wel goed bedoelt ! En hoef je je niet aangevallen te voelen hoor .
Ben het ook met hem eens en vond het ook een beetje onduidelijk hoor .
En wat het hard maken betreft de washingtonia bv zou ik toch veel vroeger dan - 8 beschermen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor erna op 05 okt 2011 08:28

hallo Tillandsia,

Volgende planten hebben bij ons ( aan de kust ) de winter niet overleefd. Ze werden zelfs beschermd :
phoenix dactylifera plant was ongeveer 1 meter hoog
cordyline purpurea
cordyline indivisa

de chamaerops soorten zijn hier altijd beschermd, en worden droog gehouden net zoals washingtonia, de sabalsoorten ( behalve minor daar staat een paraplu over ) musella, yucca rostrata moet volledig droog staan , ook de brahea soorten worden beschermd.

Hoe groter de aanplant van de boom hoe meer wintervast ze zijn, je mag dus zeker zijn dat je, na voorgaande winters, niet veel meer zal overhouden, vermits je kleine plantjes zal gebruiken. Zelfs voor grotere exemplaren is het moeilijk om zonder bescherming te overleven. Bij ons worden alle planten, zeker het eerste jaar na aanplant beschermd... Het is zoals Peter zegt : in boeken en op internet wordt de winterhardheid vastgelegd nadat er 1 volwassen exemplaar een extra koude vorstnacht heeft overleefd. Meestal zeggen ze er dan ook niet bij dat het de volgende dag terug meer dan 20 graden was... persoonlijk trek ik altijd zeker 5 graden af van hetgeen gezegd wordt..
Alleen trachycarpus fortunei is zowat de enige die kan overgehouden worden, maar als de temperatuur onder de ongeveer - 18 gaat zijn de meeste bladeren verdord ( verbrand door de vorst ).en van zodra het - 20 wordt is het bijna niet te doen. Ik heb vrienden in Arendonk wonen, deze hadden na de 1e koude winter geen trachy meer over ( ik dacht 20 trachys van 3 meter stam... ).
Onze winters zijn vooral TE vochtig, en te lang.
Voor winterbescherming kan je hier op het forum veel informatie vinden. In het tijdschrift ' Hobbytuin van deze maand kan je ook nog foto's vinden van winterbescherming.
Als je volgend jaar je plantjes plant, kan je misschien de soorten met dezelfde winterhardheid bij elkaar zetten, dat is gemakkelijker om te beschermen.

groetjes, en nog veel succes met je planten,
Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor Marc_S op 05 okt 2011 09:45

Als iemand al kwaad wordt als hij goed bedoelde informatie krijgt waar hij dan zo op reageert zou ik me niet de moeite meer troosten om nog zo'n verhaal te schrijven.

Dan is het voor mij gewoon:
Door schade en schande wordt men wijs.


Marc
Marc_S
 
Berichten: 664
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor francois eijkhout op 05 okt 2011 11:20

Zo zijn wij ook toch wijs geworden Marc :lol: vele mensen denken te licht over een exotentuin ,het is precies wat Erna zegt er wordt vaak vermeld dat de planten meer vorst kunnen hebben,
Dat had ik vorige winter met 3 butia's best flinke palmen ze zijn nu naar de plantenhemel ik hoop dat er naar Erna wordt geluisterd zij heeft niet voor niets zo'n gave tuin.
Groeten Francois :thumb_up:
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Re: Exoten tuin aanleggen.

Berichtdoor Marc_S op 05 okt 2011 14:35

Francois, :)

Toen ik 20 jaar geleden met mijn palmen ed begon was er niets bijna niets te vinden over palmen enz.
Alles wat je wilde weten kwan uit een paar boeken die geschreven waren in andere landen waar andere klimaten zijn.
Ik ben met schade en schande wijs geworden en heb heel wat panten zien sterven en weet wat er in mijn tuin wel en niet kan.
En dan vind ik dat de mensen blij moeten zijn dat er nu mensen zijn die ze helpen en ze deze dan in hun waarde laten.
Ik denk dat Erna ook heel wat leergeld heeft betaald voordat ze wist wat in haar tuin wel en niet kon.

En laten we eerlijk zijn. Ieder strenge winter leren we nog met ons allen bij en worden dan weer even op te plaats terug gefloten. :o

Groeten Marc
Marc_S
 
Berichten: 664
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron