Petroliumkacheltjes ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Petroliumkacheltjes ???

Berichtdoor Dirkie op 02 sep 2012 22:58

Weet iemand waar je in belgië of nederland of waar dan ook van die kleine petroliumkacheltjes kan kopen? :?
Ik vind een petroliumkacheltje voor in een serre interresant aangezien je dan geen knoeiwerk hebt met elektrische draden zoals je hebt bij elektrische verwarming... :roll:
Bedankt alvast om te antwoorden :thumb_up:
Dirkie

1 bedankjes

Re: Petroliumkacheltjes ???

Berichtdoor david134 op 02 sep 2012 23:06

david134

2 bedankjes

Berichtdoor GeL op 04 sep 2012 11:54

Ik wil niet belerend :thai: overkomen maar:

Spijtig genoeg is electriciteit één van de betere verwarmingsmethodes voor de serre, indien goed geisoleerd. Kacheltjes zijn eigenlijk uit den boze. Als je planten in de serre gaat zetten (bvb om te overwinteren) bevatten de potten ( en de grond in de serre) veelal nog een grote hoeveelheid vocht, dit vocht kan je veel problemen geven met schimmels. Een petroleumkacheltje geeft je per liter verbruik ook 1 liter waterdamp die dan binnenin je serre gaat condenseren. Die waterdamp valt dan ook nog eens op je planten wat het probleem met schimmels nog eens vermenigvuldigt. Het zuurstof verbruik mag je ook niet onderschatten. Om dit alles op te lossen moet je je serre ( in de winter) zo vaak verluchten dat het haast de moeite niet meer loont om ze te verwarmen. Een petroleumkachel is ook niet zo gemakkelijk via thermostaat te regelen (sneller gevaar voor oververhitting bij een zonninge winterdag). Bovenstaande geldt ook voor propaangastoestellen.

Voordeel van de petroleumkachel (en gas) is de verhoogde afgifte van CO2 wat zorgt voor een betere photosynthese.

Ikzelf gebruik nu een elektrische kachel met ventilator: http://www.biogreen.de/en/greenhousehea ... c/phoenix/

Iedere winter rol ik een verlengkabel van 60m uit tot aan de woning, in de serre staat er een draadloos alarm om melding te geven indien er iets fout loopt met de temperatuur. De ventilator moet wel op de grond staan en niet omhoog gehangen worden.

Gr,
Michel
Laatst bijgewerkt door GeL op 06 sep 2012 14:08, in totaal 1 keer bewerkt.
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 05 sep 2012 11:06

Hoi Michel,

ik gebruik ook zo'n electrisch verwarmingstoestel met ventilator en ben het helemaal met je eens wat betreft de voordelen ervan en de nadelen van een petroleumkachel.
één vraagje : waarom moet de ventilator op de grond staan ? Mijne hing vorige winter omhoog en heb geen problemen gehad.
groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor GeL op 05 sep 2012 13:39

Dag Wilfried,

Het omhoog hangen van zo'n elektrisch kacheltje met ventilator wordt meestal gedaan uit praktische (lees plaats) overwegingen, zo ook in professionele serres.
Maar daar zijn in putje winter toch wel enkele nadelen aan:
warme lucht stijgt sowieso en aangezien je die warme lucht al redelijk hoog de ruimte in blaast blijft het langs de bodem, die in een doordeweekse serre onmiddellijk in contact staat met de buitengrond, zeer koud. Ik heb dit gemeten en ik kwam tot redelijk wat plaatsen waar het toch redelijk vroor terwijl de thermostaat aangaf dat de lucht temperatuur OK was.

Ik zet de ventilator op het middenpad van de serre op ongeveer 2/3 van de lengte van de serre, in die overige 1/3 zet ik planten die tegen een stootje kunnen. Daar staat ook de schuifdeur. Het kacheltje staat langs de voorkant (dus richting 2/3 van de serre) lichtjes naar boven gericht zodat je een cirkelvormige warmelucht flux krijgt die in het 1/3 deel van de serre terug afkoelt. Daar wordt die lucht terug ingezogen en terug opgewarmd. De potten waar de planten instaan krijgen ook warme lucht over zich heen. Dat compenseert de lage grond temp.

Ik kreeg zo een veel betere wamteverdeling, je moet er in ieder geval steeds voor zorgen zo weinig mogelijk planten in de hoeken te plaatsen.

Ik hou mijn serre in de winter op +5°C, dat is betaalbaar en doorgaans OK voor de overgrote meerderheid v/d planten.

Gr,
Michel
Laatst bijgewerkt door GeL op 05 sep 2012 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor david134 op 05 sep 2012 19:04

en we leren weer wat bij ;)
david134

2 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 06 sep 2012 14:00

dank je voor de uitleg, Michel. Lijkt mij logisch en goed over nagedacht. Dan doe ik het deze winter ook zo. je hebt een bedankje bij.
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 sep 2012 14:13

Geen probleem Wilfried. Veel succes!

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming