Cyathea soorten

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Cyathea soorten

Berichtdoor wsnbm op 09 nov 2012 23:45

Hallo,

Ben nog niet zo bekend met de bg soort, maar heb er sinds de zomer ineens wel een aantal. leuk he die forumuitjes.

Maar hoe gaan we de winter aanpakken met bv de Cyathea tomentosissima of Cyathea medullaris?
Wanneer naar binnen?
Nat houden?
Droge lucht kan met constante temperatuur 19-24 graden?
Of toch liever koeltjes +- 15 graden?

Hoor graag en alvast bedankt!

Groet,
John
Laatst bijgewerkt door wsnbm op 10 nov 2012 10:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Re: Cyathea soorten

Berichtdoor draco op 10 nov 2012 02:27

Met droge lucht zeker bij een relatief hoge overwinteringstemperatuur zijn (boom)varens nooit gelukkig. Varens zijn doorgaans minder goed tegen (overmatige) verdamping beschermd. Het is daarom beter om deze varen Cyathea tomentosissima zo koel mogelijk te overwinteren. Des te lager de temperatuur des te hoger is de (relatieve) luchtvochtigheid. Onder te droge omstandigheden kun je de luchtvochtigheid uiteraard aanzienlijk verbeteren door regelmatig de varens te nevelen met een plantenspuit. Veel (varen)planten in een ruimte dragen bij aan een betere atmosfeer. Om geen risico te lopen zou ik deze boomvaren voor de vorst naar binnen halen. Zolang het echter niet vriest is het buiten prima toeven voor deze soort afkomstig van de hoogvlaktes op Nieuw Guinea. Daar staan ze 's nachts kortstondig bloot aan temperaturen beneden het vriespunt. De hoge luchtvochtigheid en de dichte 'beharing' zorgen er waarschijnlijk voor dat de boomvaren in z 'n natuurlijke habitat daar geen schade van ondervindt. Het principe hiervan is dat de rijpvorming en de vrijkomende kristallisatiewarmte ervoor zorgt dat de temperatuurdaling beperkt blijft.
Laatst bijgewerkt door draco op 07 apr 2014 10:59, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 02 dec 2012 18:38

Hoi, heb gelukkig nu ook alles binnen staan op de grote C.medullaris na, daar heb ik het blad van opgebonden langs een lat die ik aan de stam gekoppeld heb, gaat het echt vriezen dan komt er een extra hoge tent omheen, wil deze keer het blad gedeeltelijk behouden.
De rest staat dus binnen temp. in de stallingen nu +6 ºC. en een min van 0ºC. tot max. 11ºC. luchtvochtigheid 95%, maar kijk er wel weer vreselijk tegenop nog 4 maanden in die stalling!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 dec 2012 19:33

Hier staan de cyathea nog buiten en met een nachtvorst haal ik ze binnen, gelukkig zijn ze niet heel erg zwaar, nu kan het nog ;)
Voor de overwintering maak ik gebruik van een koude zolder bij mijn oma die helaas nu nog niet beschikbaar is voor planten door een renovatie. Dit weekend heeft het licht gesneeuwd waar dus ook alles in de garage staat.

Hopelijk gaan ze het redden!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming