Hoe kan ik deze Coelogyne Cristata redden?

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Hoe kan ik deze Coelogyne Cristata redden?

Berichtdoor maffie op 21 jan 2022 00:23

Hallo Allemaal,

Ik heb deze Coelogyne Cristata onlangs van mijn opa geërfd.
Hij ziet er alleen niet zo gezond uit en aangezien ik het niet meer aan hem kan vragen, heb ik geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Dit is mijn eerste orchidee, dus ik heb er totaal geen ervaring mee.
Aangezien hij van mij opa is geweest, wil ik hem heel graag redden. Ik zou het mooi vinden als ik nog lang voor zijn orchidee zou kunnen zorgen.

Ik heb vanmiddag een zak orchidee substraat van DCM gekocht, kan ik dit zo gebruiken of moet ik hier nog iets aan toevoegen?
Verder zitten er een hoop bruine "bollen" aan, moet ik deze eraf halen of laten zitten? En de groene verrimpelde bollen?
En bij welke temperatuur en standplaats staat hij het beste?

Alle tips die deze plant op weg kunnen helpen zijn zeer welkom! Alvast heel erg bedankt!
Bijlagen
20220120_231151.jpg
20220120_231151.jpg (465.84 KiB) 1761 keer bekeken
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze Coelogyne Cristata redden?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 21 jan 2022 00:44

Coelogyne cristata is een koele orchidee. Komt uit de Himalaya. Best een sterke soort.
Prachtige witte bloemen in trossen.

Alle echt bruine pseudobulben (bollen zoals jij ze noemt) kan je verwijderen. In feite is dit een normaal proces, gedurende de groei zullen de bulben aan de 'oude' kant na enkele jaren verdrogen. Deze kunnen dus verwijderd worden. Bij minder vocht rimpelen ze in, dat is een normaal proces. Alleen de laatstgevormde bulben zouden wel vol moeten zijn, of worden dit vanzelf als er weer vocht opgenomen kan worden.
Oppotten in een absoluut luchtig mengsel voor orchideeen.
Liefst pure bark (boomschors), dit zal in de DCM mengsel zitten, haal al het fijne spul eruit en gebruik alleen de grovere gedeelten van het mengsel. Luchtig oppotten, de bulben boven het mengsel houden.
Het is een epiphyt, dus stel je voor, de plant groeit op een boomstam, en de wortels groeien om de stam vast om de plant te verankeren. Met het water dat langs de stam loopt na regen, is het enige waarmee ze het moeten doen, in combinatie met opname van vocht door de bladeren , en het velamen om de wortels. (Velamen: wit sponsachtig omhulsel om de wortels wat in staat is vocht op te nemen. bij vochtige wortels word het wit groen) Dus luchtig oppotten, heus niet alle wortels hoeven in het mengsel.
De plant is nu in een rusttijd. Zal even duren voordat er echt groei zal zijn.
Hou de plant koel en zo licht mogelijk, maar geen felle zon. 10-18 C is uitstekend.
In het voorjaar is het bloeitijd. Dit alleen als er een goede rust is geweest in de winter, en voldoende nieuwe scheuten gegroeid in het voorgaande jaar.
S'zomers buiten is ideaal. Koel, licht schaduw. Hoge luchtvochtigheid, liefst altijd.
Pas altijd op voor te veel water. Een periode droog maakt niet uit. Een periode te nat is fataal.
Vraag maar gerust als je vragen hebt.
Ja plant op de foto kan best weer een heel mooie plant worden hoor. Neem foto's , leuk!
Succes!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze Coelogyne Cristata redden?

Berichtdoor maffie op 22 jan 2022 18:27

Hallo,


Heel erg bedankt voor al je tips! Ik ga er mee aan de slag. Klopt het dat ik hem beter in een lage schaal-achtige pot kan doen? Ik heb nog een lage terracotta schaal/pot..misschien dat dat iets is?
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Hoe kan ik deze Coelogyne Cristata redden?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 23 jan 2022 00:51

Zolang er maar veel, HEEL VEEL gaten in zitten, voor goede afwatering, luchtigheid.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten