Cymbidium's in bloei

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Cymbidium's in bloei

Berichtdoor Esther op 16 dec 2011 16:52

Zoals elk najaar, als ik de Cymbidium's uit de volle grond haal, komen ze direct in bloei in de huiskamer.

nr. 1:
Begint geel en wordt dan steeds roder.

Afbeelding

Afbeelding

nr. 2:

Afbeelding

en nr. 3 komt over een paar weken ook in bloei:
Afbeelding

En nog een vraag:
Ze beginnen behoorlijk groot te worden, kan ik de kluit van het voorjaar gewoon doormidden steken met een schep als ik ze weer in de volle grond terugzet?
Esther

93 bedankjes

Re: Cymbidium's in bloei

Berichtdoor turtleboy op 17 dec 2011 17:19

Grote planten kunnen worden gescheurd dit is geen enkel probleem als het maar aan het vroege voorjaar gebeurt!mooie planten trouwens.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Inazuma op 17 dec 2011 21:09

Prachtig, iets voor op mijn verlanglijstje!

O, en ik vond dit voor je:
Schrik er bij het verpotten niet voor terug om bij Cymbidium iets hardhandiger te werk te gaan dan bij andere orchideeën. Wanneer U Cymbidium bij het verpotten wilt splitsen, kan het vanwege de enorme kluwen aan wortels nodig zijn om met een mes de potkluit te splijten (scheuren zou te veel schade veroorzaken!). Zorg er bij het splijten voor dat U altijd minimaal drie volwassen bulben bij elkaar houdt! Wanneer U Cymbidium op deze manier behandelt, kunt U jaren lang iedere winter genieten van prachtige bloemen.
Inazuma

24 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 17 dec 2011 21:24

Prachtig Esther bloeien deze soorten ook buiten ? ik wil nog steeds soorten voor buiten prachtig tussen de palmen succes groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 18 dec 2011 14:01

Inazuma schreef:Prachtig, iets voor op mijn verlanglijstje!

O, en ik vond dit voor je:
Schrik er bij het verpotten niet voor terug om bij Cymbidium iets hardhandiger te werk te gaan dan bij andere orchideeën. Wanneer U Cymbidium bij het verpotten wilt splitsen, kan het vanwege de enorme kluwen aan wortels nodig zijn om met een mes de potkluit te splijten (scheuren zou te veel schade veroorzaken!). Zorg er bij het splijten voor dat U altijd minimaal drie volwassen bulben bij elkaar houdt! Wanneer U Cymbidium op deze manier behandelt, kunt U jaren lang iedere winter genieten van prachtige bloemen.

Het spreekt natuurlijk van zelf dat het scheuren met enige voorzichtigheid moet gebeuren.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Esther op 18 dec 2011 14:25

Bedankt! Dan ga ik de kluiten in het voorjaar eens voorzichtig met de boomzaag doormidden zagen. De planten zijn zo groot dat ze nog maar net op de vensterbank passen, dus volgend jaar passen ze daar niet meer op.
@Francois: ze kunnen niet buiten overwinteren. Voor de vorst haal ik ze uit de volle grond, pot ik ze op en dan komen ze in bloei. Ze kunnen lagere temperaturen hebben maar dan niet kouder dan een 8 graden.
Ik heb nu geprobeerd de 2 bloeiende planten met een kwastje om te bestuiven, kijken of ik er een zaadpeul aan kan krijgen :). Dat is me nog nooit gelukt, maar wie weet!
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 18 dec 2011 16:08

Ze geven prachtige bloemen :!:
En op bloemen ben ik verzot ;)
:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:

Grtz, J-M
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 08 jan 2012 21:56

Hoi,

Ik heb ook een 10-tal Cymbidiums staan maar ik krijg niet allemaal terug in bloei. Ik ga jouw truk dit jaar misschien eens proberen.

Ik vind deze orchideeën mooier dan Phalaenopsissen maar ze nemen ook meer plaats in dan een Phalaenopsis :?

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor liesgorter op 09 jan 2012 10:59

Ik heb ook nog een vraag omtrend deze orchidee. Ik heb hem boven op een onverwarmde kamer hangen en nu komt daar voor het eerst een bloemstengel in. Deze komt van mensen die hem nooit meer in bloei hebben gekregen.Wat die ik nu het beste. Laat ik hem daar hangen of zal ik hem in de huiskamer hangen. Eigenlijk gaat hij als de vorstperiode voorbij is naar buiten.
Alvast bedankt.
liesgorter

1 bedankjes

Berichtdoor shusui op 09 jan 2012 11:47

Ik ken mensen die een koude serre hebben, en als er een speciale plant in bloei staat , deze in de woonkamer zetten om meer van de bloei te kunnen genieten. De plant kan hier wel tegen (zeker cymbidiums), maar de bloemen zullen wat sneller verwelken dan in de koude serre.

Zelf zit ik geen planten te herdragen omdat ze in bloei staan, zowel voor de plant geen temperatuurschok te geven (serre - buiten - woonkamer) , en omdat ik gewoon de plaats in huis niet voor het grijpen heb (alles staat daar ook al vol :roll: )

@ Stefan:
Dat ze veel groter zijn dan een Phalaenopsiss is maar gedeeltelijk waar.
Iedereen kent die grote enorme Cymbidium hybriden, met bladeren van 1m en een volwassen plant neemt enorm veel ruimte in.
Maar er bestaan ook botanische Cymbidiums die vaak veel kleiner blijven dan de hybriden.
Bvb:dayanum, erythrostylum(vind ik de mooiste), kanran, goeringii (wel een moeilijke plant), sinense,...

Maar , groot nadeel: deze planten zijn nogal moeilijk te vinden... spijtig genoeg.

Mooie site met veel info en foto's:
http://www.cymspecies.com/index.htm

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën