orchidee potten

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

orchidee potten

Berichtdoor robke op 15 jun 2012 14:38

Is het noodzakelijk om een orchidee in de originele (transparante) pot te laten?waarom worden deze altijd in deze potten verkocht?

Weet er soms iemand waar je deze transparante potten voor orchideen apart kan kopen in de omgeving van Waregem/Kortrijk/Gent ?

Is voor iemand op mijn werk.

Alvast dank

groetjes
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: orchidee potten

Berichtdoor GeL op 16 jun 2012 00:06

@Robke,
Even een hele boterham:
Orchideeën zijn epifyten, ttz, ze leven op andere planten zonder hier voedsel van te onttrekken, indien ze wel voedsel onttrokken zouden ze parasieten heten. Het voedsel en vocht dat ze gebruiken ligt als het ware op die planten, zoals rottende bladeren in holtes van bomen, uitwerpselen van insekten op de schors, enz... Die epifyten maken luchtwortels aan om aan die voedingsstoffen en vocht te geraken. Hier komt het nut van een doorzichtige pot op de proppen. De wortels van een epifyt groeien als het ware in (gefilterd) licht en gebruiken fotosynthese om te groeien en om zodus de plaatsen met het voedsel te bereiken. Dit betekent dat de wortels op "wandel" gaan dmv. licht. Als je nu een orchidee in een donkere pot zou plaatsen dwing je wortels om buiten de pot op wandel te gaan aangezien er geen licht is in de pot. Je kan je een orchideekwekerij voorstellen met tienduizenden orchideeën naast elkaar die elk dubbel zoveel plaats nodig hebben omdat de wortels buiten de (donkere) potten groeien ipv. erin, of die wortels zouden op zoek gaan naar voedsel in de potten ernaast :happy_thai: .

Vandaar de doorzichtige potten. Er is wel veel discussie of deze planten nu echt een tranparante pot nodig hebben bij de mensen thuis. Als de plant in een grote donkere pot staat en luchtwortels aanmaakt kan deze op het oppervlak van die pot genoeg voedsel en vocht vinden. Anderzijds is het ook zo dat het geen zin heeft om een transparante plastiek pot in een donkere ( geen licht doorlatende) decorpot te zetten.

Gr,
Michel
Laatst bijgewerkt door GeL op 16 jun 2012 19:56, in totaal 1 keer bewerkt.
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: orchidee potten

Berichtdoor arpad veldhuis op 16 jun 2012 07:00

even een kleine correctie niet alle ochideeën zijn epifyten ;) maar voor de rest kan ik leven met je verhaal :thumb_up:
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: orchidee potten

Berichtdoor GeL op 16 jun 2012 08:55

@arpad,
Bedankt voor de correctie! Dat is juist. :oops:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: orchidee potten

Berichtdoor veerle op 17 jun 2012 12:32

Ik heb de potten al eens zien staan in het plaatselijke aveve tuincentrum. Probeer er eens bij je in de buurt.
veerle
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 26 apr 2009 21:45
Woonplaats: Kampenhout (Vlaams Brabant)
1 bedankjes

Re: orchidee potten

Berichtdoor GeL op 17 jun 2012 13:12

Doorzichtige potten vinden je in 2 verschillende maten ook in de Brico.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten