Tosaman schreef: Een dier kan wat dat betreft ook niet rationeel denken zoals wij mensen.
Juist daarom: dieren hebben een instinct dat hen zegt wat wel en niet mag. Mensen hebben dat niet (meer) en moeten het leren, door ondervinding. Hoeveel mensen hebben buxus en taxus en klimop in de tuin? Hoeveel daarvan hebben een hond of kat, en welke heeft al een deel van die giftige planten opgegeten? Dan spreken we hier over gedomesticeerde dieren, die hun instinct amper nog gebruiken... een wild dier zal geen giftige planten eten, en leert dat al van kleinsaf van het moederdier. Uiteraard zal er wel altijd de uitzondering zijn die de regel zal bevestigen, zo brengen wij dieren ook in de war: door plots mest of ongediertebestrijding te gebruiken verandert de geur van bepaalde planten en kan een plant plots als 'niet gevaarlijk' gezien worden, maar nogmaals: slechts uitzonderingen... anders lag 3/4 van de huisdieren na een maand piepedood.
Bij mij is zowat alles giftig denk ik... en de katten lopen er iedere dag tussen, lopen met vanalles in hun bek rond maar laten de giftige planten met rust (terwijl ze wél aan palmen knagen bvb). Ik heb ze nooit gestraft ofzo, dus aan de opvoeding ligt het niet.
Er is meer giftig dan je denkt, een kort lijstje:
Papaver, rabarber, pioenroos, sneeuwklokje, anemoon, dicentra, gebroken hartje, geranium, iris, jasmijn, nachtschade (tomaat -en aardappelplanten), Eucalyptus, Fatsia, Ficus, Wolfsmelkachtigen (Dature, Brugmansia), adonisroosje, akelei, alpenroos, andoorn, aronskelk, bilzekruid, blauwe en gouden regen, bolderik, braaknotenboom, cyclamen, datura, digitalis, herfsttijloos, hondspeterselie, jeneverbes, levensboom (thuja), lupine, monnikskap, muurbloem, peperboompje, ranonkel, ridderspoor, sneeuwbal, stinkende gouwe/ goudwortel, strophantus, vingerhoedskruid, vogelmelk, wingerdloof, winterakoniet, wondklaver, wolfskers, spar, varens.
Meestal staat op het kaartje dat de plant niet geschikt is voor consumptie, maar meer ook niet...