Waarschuwing Cycas revoluta

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor Tosaman op 27 jul 2010 23:36

Mijn oog viel op een Italiaans artikel aangaande de giftigheid van de Cycas revoluta. Het artikel is vrij recent en maakt melding van honden die dood gingen nadat ze van de plant hadden gesnoept.
Ik heb het artikel proberen te vertalen met Google vertaling, maar daar word ik niets wijzer van. Hier de link:
http://www.chiliamacisegua.org/2010/07/ ... -revoluta/
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor videomaster op 27 jul 2010 23:47

Tosaman schreef:Ik heb het artikel proberen te vertalen met Google vertaling, maar daar word ik niets wijzer van.


Een Engelstalig bericht uit Wikipedia zal meer begrijpbaar zijn.

Cycad Sago Palm is extremely poisonous to both humans and animals if ingested. Pets are at particular risk since they seem to find the plant very palatable.[1] Clinical symptoms of ingestion will develop within 12 hours and may include vomiting, diarrhoea, weakness, seizures, liver failure, or hepatotoxicity characterized by icterus, cirrhosis, and ascites. The pet may appear bruised, have nose bleeds (epistaxis), melena (blood in the stool), hematochezia (bloody straining), and hemarthrosis (blood in the joints).[2] The ASPCA Animal Poison Control Center estimates a fatality rate of 50 to 75 percent when ingestion of the Sago Palm is involved. The incidence of Sago Palm ingestion by pets has risen by over 200% in the last five years.[3] If any quantity of the plant is ingested, a poison control center or doctor should be contacted immediately. Effects of ingestion can include permanent internal damage and death.

All parts of the plant are toxic; however, the seeds contain the highest level of the toxin cycasin. Cycasin causes gastrointestinal irritation, and in high enough doses, leads to liver failure.[4] Other toxins include Beta-methylamino L-alanine, a neurotoxic amino acid, and an unidentified toxin which has been observed to cause hindlimb paralysis in cattle.[5]



:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor Grad85 op 28 jul 2010 00:07

Heb hier 2 honden rondlopen waarvan een pup van 7 mnd,hebben gelukkig nog nergens
aan gezeten,maar ik heb waarschijnlijk het geluk dat ze weinig of niet
in de planten geinteresseerd zijn [opvoeding ]
Die kleine graaft af en toe wel een gaatje,tot ik het zie :evil:
Maar er zijn zoveel giftige planten,zowel voor mens als dier :thai:
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor Tosaman op 28 jul 2010 00:20

Dit is natuurlijk heel lang bekend. Het is natuurlijk van de zotte dat er op plantenlabels nooit wordt gewaarschuwd voor giftigheid. We hebben hier in de buurt Intratuin, Ranzijn, De Boet enz. Hele grote tuincentra zijn dat waar de Cycas wordt verkocht, en heb nog nooit een waarschuwing gezien.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor amourath op 28 jul 2010 08:51

Tosaman schreef:Het is natuurlijk van de zotte dat er op plantenlabels nooit wordt gewaarschuwd voor giftigheid. We hebben hier in de buurt Intratuin, Ranzijn, De Boet enz. Hele grote tuincentra zijn dat waar de Cycas wordt verkocht, en heb nog nooit een waarschuwing gezien.


Ook op andere planten niet: Oleander, Brugmansia, ... allemaal giftig. Voor dieren heb ik ook niet zo'n schrik, die weten meestal instinctief welke planten ze met rust moeten laten, maar peuters weten dat niet en stoppen vanalles in hun mond om te proeven, dat is veel gevaarlijker.

Iemand ooit nadelen ondervonden van giftige planten? Mijn buurman wel, hij was zijn Oleander aans het bijknippen, wat melksap op z'n handen en dan in z'n oog gewreven... even later zat hij op de spoed :?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor Tosaman op 28 jul 2010 10:42

Nou amourath, dat moet je toch niet zeggen dat dieren instinctief weten wat giftig is en wat niet. Ze zijn wel zo oppurtinistisch om in ieder geval te proberen en te proeven. Zo hebben ze mijn frambozen uit de boom gegeten :? , en ook schromen ze niet om brandnetels te eten, of gras. Dat doen ze omdat ze dat lekker vinden, niet omdat ze vantevoren al kunnen weten of denken dat het giftig is of niet. Een dier kan wat dat betreft ook niet rationeel denken zoals wij mensen.

Ontopic:
In ieder geval, het is en blijft merkwaardig dat de argeloze consument niet gewaarschuwd wordt voor giftigheid.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor amourath op 28 jul 2010 11:08

Tosaman schreef: Een dier kan wat dat betreft ook niet rationeel denken zoals wij mensen.


Juist daarom: dieren hebben een instinct dat hen zegt wat wel en niet mag. Mensen hebben dat niet (meer) en moeten het leren, door ondervinding. Hoeveel mensen hebben buxus en taxus en klimop in de tuin? Hoeveel daarvan hebben een hond of kat, en welke heeft al een deel van die giftige planten opgegeten? Dan spreken we hier over gedomesticeerde dieren, die hun instinct amper nog gebruiken... een wild dier zal geen giftige planten eten, en leert dat al van kleinsaf van het moederdier. Uiteraard zal er wel altijd de uitzondering zijn die de regel zal bevestigen, zo brengen wij dieren ook in de war: door plots mest of ongediertebestrijding te gebruiken verandert de geur van bepaalde planten en kan een plant plots als 'niet gevaarlijk' gezien worden, maar nogmaals: slechts uitzonderingen... anders lag 3/4 van de huisdieren na een maand piepedood.

Bij mij is zowat alles giftig denk ik... en de katten lopen er iedere dag tussen, lopen met vanalles in hun bek rond maar laten de giftige planten met rust (terwijl ze wél aan palmen knagen bvb). Ik heb ze nooit gestraft ofzo, dus aan de opvoeding ligt het niet.

Er is meer giftig dan je denkt, een kort lijstje:
Papaver, rabarber, pioenroos, sneeuwklokje, anemoon, dicentra, gebroken hartje, geranium, iris, jasmijn, nachtschade (tomaat -en aardappelplanten), Eucalyptus, Fatsia, Ficus, Wolfsmelkachtigen (Dature, Brugmansia), adonisroosje, akelei, alpenroos, andoorn, aronskelk, bilzekruid, blauwe en gouden regen, bolderik, braaknotenboom, cyclamen, datura, digitalis, herfsttijloos, hondspeterselie, jeneverbes, levensboom (thuja), lupine, monnikskap, muurbloem, peperboompje, ranonkel, ridderspoor, sneeuwbal, stinkende gouwe/ goudwortel, strophantus, vingerhoedskruid, vogelmelk, wingerdloof, winterakoniet, wondklaver, wolfskers, spar, varens.

Meestal staat op het kaartje dat de plant niet geschikt is voor consumptie, maar meer ook niet...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor bjornobo op 28 jul 2010 14:18

Begin dit jaar hebben onze konijnen verschillende speren opgegeten omdat ik er te laat bij was.

Geen problemen gehad...
( en het konijn ook niet)
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor erna op 28 jul 2010 15:25

Ik wist niet dat een cycas giftig was. Dat verklaart wel de allergische uitslag die ik kreeg na het verplaatsen van een pot.. ( bobbeltjes op de arm )

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Waarschuwing Cycas revoluta

Berichtdoor francois eijkhout op 25 maart 2011 14:23

In de afrikaanse landen maken ze er sago van om te eten ,bepaalde handelingen om het gif er uit te halen .groeten Francois
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten