Rob schreef:Ouch, das aanzienlijk minder leuk...Wat opvalt is dat de echte tropische Amazone jongens (Calyptrocalyxen, Asterogynes etc) het heel slecht doen. Volgens mij weinig tot geen survivors.
Hier valt eea nog alleszins mee...nog steeds zeg ik 12 op 16 OK.
Kenny, check ff je PB
Ja dat idee krijg ik er ook van Rob. Ook al zie ik mijn 5 4-inch Lytocaryums een zware onzekere worsteling doormaken, zeker 2 daarvan hebben het tot nu toe niet gered. De 1-gallon Lyto's vertonen al groei en daar ben ik vreselijk blij mee.
2 van die 1-gallons staan onder een grote orchideenstolp en de kleinere gevoeligere plantjes die het moeilijk hebben staan in het IKEA kasje. Op die manier de luchtvochtigheid omhoog brengen, zoals Marjanne met de flessen doet, kan echt nog het verschil uitmaken. Maar kijk uit dat het ook niet te nat wordt; stilstaand water op planten die nog geen of weinig groei vertonen is meestal het begin van rotting.
Verder bespeurde ik ook al een beetje groei bij mijn Licuala ramsayi, stipje was een fractie omhoog geschoven.
De Syagrus zaailingen (russchiana en botryophora) houden stand, dus daar heb ik nog hoop voor, alleen 1 russchiana het al het blad samengeknepen. ik heb nog nooit een zaailing met samengeknepen blad weten te redden (op misschien een enkele washingtonia na), maar ik zal het toch maar proberen.
De dwerg-Dypsisjes (poivreana en minuta) ook geen verandering, ook goede hoop.
De Ptychosperma waitianums leven ook nog, hoe iel deze plantjes ook mogen zijn...
Calyptrocalyx pachystachys mottled staat er nog altijd goed bij, hoewel de iets grotere niet-mottled meteen de pijp uit was.
Chamaedorea tuerckheimii nog geen verandering gezien, hoopvol dus.
Aiphanes horrida heeft wel wat blad afgestoten, maar niet alles, kan dus nog er bovenop komen.
Bactris setosa had ik al opgegeven, maar toch lijkt hij nog even door te gaan met vechten, er zit weinig blad meer aan, maar ja...altijd een kans geven toch
Astrocaryum aculaetissimum gaat sterk achteruit, het leek een grote gezonde plant te zijn maar 2 vd 3 bladeren had ik al afgeknipt om de verdamping tegen te gaan toen ik zag dat het bergafwaarts ging, nu begint ook het laatste blad te verdrogen, dat wordt een helaasje waarschijnlijk.
Astrocaryum alatum staat er onveranderd diepgroen bij.
Bij mij nu 7 planten definitief dood op een totaal van 30.