bestelling bij Floribunda

In dit forum worden de forumuitstappen, exotische planten beurzen en gezamenlijke aankopen (acties) gepost.

Re: bestelling bij Floribunda

Berichtdoor Kai op 13 apr 2015 23:06

s.janssen schreef:Dat zijn nog beste prijzen om wat zaailingen naar EU te krijgen ;)

Ja Sylvan, ze zullen ook echt wel een takkeklus hebben aan onze bestelling. Gelukkig dragten we allemaal een deeltje van de kosten :thumb_up:
We mogen elkaar straks allemaal bedanken!
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 apr 2015 23:08

Ja dat zal wel, allemaal 1 zaailing per soort :)

Raar volk die hobbyisten :lol:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor rice op 15 apr 2015 15:08

mooi initiatief!

ik heb wellicht interesse, kan ik nog een bestelling plaatsen?
Vroeg me wel af in hoeverre extra kosten in relatie staan tot de aankoop?
Stel dat ik voor 25 euro bestel aan zaailingen, hoe groot achten jullie het risico dat de extra kosten hoger liggen dan dit bedrag? En dan moet er nogmaals verzonden worden binnen NL. Met alle risico's op beschadiging en wederom extra kosten..
Kan iemand mij geruststellen of is het gewoon een risico?
sorry voor de vragen, zou voor mij de eerste keer zijn...

dank alvast,

groeten

Teun
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Kai op 15 apr 2015 16:44

rice schreef:mooi initiatief!

ik heb wellicht interesse, kan ik nog een bestelling plaatsen?
Vroeg me wel af in hoeverre extra kosten in relatie staan tot de aankoop?
Stel dat ik voor 25 euro bestel aan zaailingen, hoe groot achten jullie het risico dat de extra kosten hoger liggen dan dit bedrag? En dan moet er nogmaals verzonden worden binnen NL. Met alle risico's op beschadiging en wederom extra kosten..
sorry voor de vragen, zou voor mij de eerste keer zijn...

dank alvast,

groeten

Teun

Hoi Teun,

Prima vragen hoor, ik zal ze met plezier voor je beantwoorden.
Ik zal een voorbeeld voor je schetsen uitgaande van het bedrag van 25 euro wat je noemde:

25 euro komt ongeveer overeen met 23 USD. (United States Dollar, want daar betalen ze mee op Hawaii) Je hebt dus een lijstje bij me aangeleverd met een totaal aan planten voor 23 USD.

in hoeverre extra kosten in relatie staan tot de aankoop?

Die 23 USD maakt een percentage uit van de totale bestelling. Dat zou met de huidige lijst neerkomen op 4%.

Dat zou betekenen dat 4% van de totale kosten benodigd om het pakket in goede orde hier (Amsterdam) te krijgen voor jouw rekening is.

Stel dat ik voor 25 euro bestel aan zaailingen, hoe groot achten jullie het risico dat de extra kosten hoger liggen dan dit bedrag?
Als de kosten om het totale pakket in Amsterdam te krijgen even hoog zouden worden als de kosten van de planten, dan zouden de totale verzendkosten opgelopen moeten zijn tot meer dan 600 USD (het bedrag van de totale bestelling). Dit is niet wat ik verwacht.

Tot nu toe zijn de kosten bekend van:
het phytosanitair certificaat: 65 USD en 4% daarvan is 2,60 USD
Packing & handling: 50 - 100 USD en 4% daarvan ligt tussen de 2 en 4 USD

De verzendkosten zijn pas bekend wanneer het totale pakket is samengesteld en gewogen en daarvan wordt ik op de hoogte gebracht na het plaatsen van de bestelling. Hiervoor geldt dezelfde bovengenoemde berekening.

Douane / belasting kosten is iets waar we ons bewust van moeten zijn dat dit een bijkomstigheid kan zijn. Dit is mogelijk pas bekend bij aflevering van het pakket in Amsterdam. Hiervoor geldt dezelfde bovengenoemde berekening.

Naarmate er meer mensen zich aanmelden voor deze order, daalt ieders percentage en dus ook ieders kosten.
Om de zoveel tijd plaats ik in dit topic een update met de deelnemers en hun aandeel in de bestelling.

Hier hoef je dus verder niet zelf aan te rekenen, ik laat het je weten zodra ik weet wat de kosten gaan worden. Je mag het natuurlijk altijd zelf narekenenen. In dat geval stuur ik je mijn werkende excelsheet (exclusief persoonsgegevens van andere deelnemers) en kan je me op je gemak even controleren.

kan ik nog een bestelling plaatsen?

Je kunt nog steeds inspringen in de bestelling, en zeer zeker welkom. Eenieders percentage zal weer een beetje dalen jeeej!
Onze bestelling kan bij Floribunda in behandeling genomen worden begin Juni. We moeten achteraansluiten bij een aantal andere grote bestellingen, dus er is nog zeker tijd om je aan te melden.

En dan moet er nogmaals verzonden worden binnen NL

Dit is optioneel. Ik ben bereid om je planten naar je op te sturen, maar inderdaad dat is een extra risico. Je kunt ook de planten ophalen in Amsterdam, of meedoen met de gezamenlijke oppotactie in Aalsmeer. (als je even terugscrolt in dit topic vind je daar meer info over). De datum kan ik hiervan nog niet vaststellen, gezien we ook nog niet weten wanneer het pakket hier arriveert.

Ik weet het niet, ben je gerustgesteld? :mrgreen:

Tot nu is nog steeds mijn aandeel in de bestelling het grootst en betaal dus ook het grootste gedeelte van de gecombineerde verzendkosten (25%). Ik heb er dus alle belang bij dat het goed verloopt allemaal.

Er kleeft inderdaad een beetje risico aan, maar dat hou je als iets van ver laat komen, en ook wat risico dat de kosten nog wat oplopen, echter wat mij betreft is dit dé kans van mijn leven om iets te bestellen bij dit befaamde bedrijf met soorten die ik nog nooit ergens anders te koop aangeboden heb gezien. Ik wil dit al jaren doen, maar zag geen mogelijkheid, totdat ik in dit forum ineens het licht zag :lol:
Verder zijn Jeff en Suchin (Floribunda owners) heel ervaren met dit soort orders en weten heel goed welke wegen te bewandelen om dit in goede orde te laten verlopen.

Mvg,

Kai
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor rice op 15 apr 2015 20:25

Kai schreef:
Ik weet het niet, ben je gerustgesteld? :mrgreen:

Mvg,

Kai

Hoi Kai,

dank voor de uitgebreide toelichting,
klinkt allemaal goed,
ik zal je een dezer dagen mijn bestelling per PM sturen

groeten!
T
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Kai op 15 apr 2015 20:29

Leuk T! :welkom: bij het Floribunda gezelschap! :applaus:
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor Kajsa12 op 15 apr 2015 23:27

Onze bestelling kan bij Floribunda in behandeling genomen worden begin Juni. We moeten achteraansluiten bij een aantal andere grote bestellingen, dus er is nog zeker tijd om je aan te melden.

Houden we wel de deadline van eind april aan?
Wanneer we later bestellen moeten we wellicht nog verder achteraan sluiten, of zie ik dat verkeerd?
Groeten Henri
Kajsa12

13 bedankjes

Berichtdoor Rob op 16 apr 2015 01:45

Indrukwekkende lijst!
Ik ben nog altijd gewoon in Kai.
Mocht je nog handjes nodig hebben bij dat DIY-inpak initiatief voor kansarme exotenverslaafden op Hawaii, dan ben ik ook daar van de partij :lol:
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Kai op 16 apr 2015 06:55

Kajsa12 schreef:

Houden we wel de deadline van eind april aan?
Wanneer we later bestellen moeten we wellicht nog verder achteraan sluiten, of zie ik dat verkeerd?

Hoi Henri,

Ik heb afgesproken met Jeff dat hij begin juni ook echt met onze order aan de slag gaat, we staan bij hem ingeplanned en hij zal contact met me opnemen.
Ik wil de deadline op vrijdag 15 mei zetten. Dan rond ik wat dingetjes af, doe de final checks en laat Jeff de definitieve lijst weten.

Vóór 15 mei kunnen mensen zich dus nog opgeven of, als ze willen, hun lijstje wijzigen.

Mvg,

Kai
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor Kai op 19 apr 2015 16:48

Statusupdate:

We hebben nu een gezamenlijke bestelling van 614,50 USD.
Hieronder de deelnemers en hun aandeel in de bestelling:

Kai 24,6%
Jeroen B. 5,4%
Esther W. 6,8%
Rob 9,8%
Henri 12,6%
Peter W. 4,1%
Esther II 1,6%
Verena 10,2%
Sylvan 5,4%
Luc 5,4%
Marjanne 4,1%
Fons 1,3%
Marian 5,7%
Chrisvm 3,3%

De oplettende lezer heeft gezien dat we nu op 100,3% uitkomen, Dat heeft te maken met het afronden op 1 decimaal maar geen zorgen, excel berekent het correcte percentage (met heeeel veel decimalen)

Mvg,

Kai
Kai

17 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Uitstappen, beurzen en acties