kippen vrij in de tuin houden

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

kippen vrij in de tuin houden

Berichtdoor NickyDP op 25 maart 2014 19:32

graag zou ik graag 2 kippen vrij in de tuin los laten lopen heeft er iemand ervaring omtrent vraat aan planten en de ontlastingen in de tuin ofdat deze hinderlijk of schadelijk zouden zijn ?
NickyDP

21 bedankjes

Re: kippen vrij in de tuin houden

Berichtdoor Benoit op 25 maart 2014 21:31

Tot voor kort had ik er zeven rondlopen (helaas zijn er afgelopen winter twee gestorven). Hier eten ze het onkruid, slakken en andere insecten. En zolang ze over voldoende gras (én ruimte) kunnen beschikken, en je dagelijks extra graan en etensresten voorziet, blijven ze van de meeste planten af.

Over palmen, yucca's en cactussen hoef je je dus geen zorgen te maken, die eten ze niet, hoewel ik wel moet vermelden dat sommige hennen serieus diep kunnen 'graven' (10-15cm), en meestal zit de lekkerste worm nu net tussen de wortels van de nieuwste plant :roll:
Wat grote keien of kleine stenen rond de basis van de jonge planten, en dat probleem is opgelost. Onvermijdelijk zijn dus wel de kaalgekrabte plekken in het gras, dus als je per sé een biljartlaken wil, dan zijn kippen geen optie. Graven doen ze gegarandeerd!

Wat ze wel lusten is bamboe, maar meestal blijft het beperkt tot het proeven van enkele blaadjes.
Bananenbladeren en vetplanten vinden ze dan weer een delicatesse, dus reken er niet op dat er één bananenscheut de kans zal krijgen om meer dan één blad te ontrollen. Waarschijnlijk zal dit opgaan voor alle grootbladige 'sappige' planten, exotisch of niet.

De ontlasting is alleen hinderlijk als je er in stapt, en daarna vrolijk naar binnen wandelt, terwijl vrouwlief net de vloer aan het kuisen is :lol: Maar stinken doet het zeker niet. En tenzij je van plan bent om 200 kippen in een tuintje van 25 vierkante meter te zetten, is er zeker geen gevaar voor overbemesting.

In elk geval, met enkele kippen heb je altijd beweging en leven in de tuin, ze nemen heel wat werk uit je handen (onkruid, slakken, gras maaien), composteren een deel van je etensresten, en geven op tijd en stond een lekker eitje als blijk van waardering. Maar vergeet niet dat ze ook verzorging nodig hebben; een schoon en droog nachthok, een plaats waar ze kunnen schuilen voor de regen (hoe ruimer hoe beter; het regent hier nu eenmaal één dag op twee), dagelijks vers water etc. Ook een soort van 'zandbak' is geen overbodige luxe; ze nemen graag elke dag een zandbad om de beestjes uit de pluimen te jagen. En als jij of je buren er geen bezwaar tegen hebben; een haan erbij is altijd wenselijk.

Al bij al het overwegen waard dus!
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 maart 2014 21:34

Ja Nicky die zijn gek op boomvarens ;) Kippen scharrelen veel, als je tuin groot genoeg is zal het wel meevallen en zeker als ze genoeg te eten krijgen, vraag het aan Corrine [cpo], die heeft ze ook loslopen.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 25 maart 2014 21:58

Verdiep je is in kippen rassen en kijk of er een soort is die je aanspreekt. Zijdehoenders graven bijvoorbeeld niet zoals "gewone" kippen en gedragen zich heel anders.
Bij mij lopen ze in de tuin als ze willen en als er nieuwe scheuten of planten opkomen laat ik ze in hun eigen stuk tuin. Geldt ook voor mijn eenden.
Zoals bij elk dier: verdiep je erin, denk er goed over na en weeg alle voor en nadelen tegen elkaar af.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 maart 2014 23:21

Bij mij lopen ze enkel in de winter los in een gedeelte van de tuin. Vanaf April moeten ze terug wijken voor de exoten en groententuin op die plaats.
Ik merk inderdaad wel dat het gras op de plaats waar ze lopen veel harder groeit dan waar ze nooit mogen komen.
Als ze dan toch ontsnappen naar de rest van de tuin in de zomer is er meestal toch wel wat schade te bekennen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 26 maart 2014 11:52

Ik laat ze ook tijdens de winter los in de tuin.
Nu nog even terug laten loslopen voor de vele slakken, eens de meeste planten de grond ingaan, terug naar hun plaatsje.

Ik heb een 4-tal kippen lopen ;)

Grote,
Jm
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor aralia op 10 apr 2014 22:15

Wij zijn erg happy met onze cochin groothoenders.

Geen enkele schade in de tuin, ze graven niet behalve 1 kuil die ze samen gebruiken als zandbad, ze zijn aanhankelijk als een hondje en behoorlijk intelligent (!)

Haal ze bij een goede kweker, verzorg ze goed, en je hebt er alleen maar plezier van... en elke dag lekkere eitjes!

Voor afbeeldingen van het ras googel op big cochin
aralia

36 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 11 apr 2014 17:43

Cochin hoenders, topkippen!
Wij hebben gisteren 4 cochinkrieltjes gehaald, wat een schatjes.

In de zomer mogen ze gerust wat rondscharrelen in de tuin!
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor aralia op 12 apr 2014 09:46

Aha nog een cochin adept! :applaus:
Het leuke met deze beestjes is dat je ze echt kunt trainen als een hond. De onze reageren op het commando "jump", hilarisch! Verder hebben ze geleerd dat ze geen kikkers mogen pesten en op bepaalde plaatsen niet mogen komen. Leer ze eerst wennen aan je gezelschap en je stem, en maak elke keer dat je ze voert hetzelfde geluid. Na een tijdje komen ze afspurten als je dit geluid maakt, en van zodra je in de tuin verschijnt heb je een cochin-trein achter je aan.
aralia

36 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 14 apr 2014 09:39

Oh, super!
Dank voor de tip!
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel