Hakselaar...

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Hakselaar...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 aug 2014 18:13

Ik zou mij graag zo een hakselaar willen aanschaffen, lijkt me echt een gemakkelijke oplossing. Zit me er al even in te verdiepen op internet en blijkbaar is je juiste keuze van machine erg afhankelijk van hetgene wat je vooral wil gaan hakselen. Achteraf bekeken erg logisch natuurlijk. Heb al veel info gevonden maar zit toch nog met een vraag waar ik geen antwoord op vind.

Ik wil die hakselaar eigenlijk vooral voor zacht materiaal gaan gebruiken vermits ik weinig of niks van bomen in de tuin heb. Er zal ook wel eens een palmblad doorgaan. Na heel wat lezen blijkt zacht materiaal net het lastigste te zijn voor deze machines. Elk najaar komt heel wat groenafval uit mijn tuintje, bladeren van musa en ensete, canna's, stengels van allerlei bloemen en planten, gunnera bladeren, Tetrapanax bladeren, enz... Zoals jullie zien allemaal zacht materiaal maar wel steeds heel veel zodat ik steeds een hele grote berg krijg en dat ik uiteindelijk wel weer kwijt moet. Meestal probeer ik het te begraven in de tuin en deels in heeeeel veeeel zakken 10 keer over en weer naar het containerpark brengen. Daar wil ik vanaf. Ook gebruik ik veel als bescherming in de winter maar die troep moet je in het voorjaar dan ook weer kwijt. Ik wil het gewoon kunnen hakselen en zo terug tussen de planten gooien.

Wie van jullie heeft al zo'n hakselaar en wat zijn jullie ervaringen met soortgelijke zachte materialen die ik hierboven opnoem ?
Wat doen jullie eigenlijk steeds met al deze plantresten elk jaar, hoe raken jullie het kwijt ?
Ik weet dat ik sowieso al voor de messen techniek moet gaan en geen wals systeem. Jammer genoeg is dat juist hetgene wat het meeste lawaai maakt wat ik eigenlijk ook wel net niet wil hebben zo'n oorverdovend machine :roll:
Zijn er hier kenners of mensen die er toch wat verstand van hebben en wat hakselaars kunnen aanraden ?
Mijn oog was al gevallen op de "Bosch AXT 25 TC Hakselaar" -> http://www.bosch-garden.com/be/nl/tuingereedschap/tuingereedschap/axt-25-tc-3165140465366-199967.jsp
Dat turbine-systeem lijkt me wel goed en het is stil, maar denk niet dat het ideaal zal zijn voor wat ik het vooral zal gebruiken ? :onzeker:

Graag al jullie tips, ervaringen en advies (a)
Alvast bedankt :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Re: Hakselaar...

Berichtdoor oosterholt op 17 aug 2014 18:21

Een compostbak is heel handig, special voor zacht plantenmateriaal.
oosterholt

2 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 aug 2014 18:57

Ja weet ik :)
Was ik vergeten vermelden, compostbak heb ik niet en wil ik ook niet. Heb er geen plaats voor of eerder gezegd, ik wil er geen plaats voor vrijhouden :tong:
Had er een paar jaar terug eentje van 100L, die zat ook meteen vol dus lijkt me ook geen oplossing eigenlijk of zie ik het nu zo verkeerd :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 17 aug 2014 19:14

Hey Dimi

Ik heb een tijdje geleden een vergelijkbare vraag gesteld. Ik denk niet dat de ideale oplossing er is, tenzij je zelf handig bent met het maken van machines! :)

Zie ook viewtopic.php?f=24&t=12624

Ik volg het topic in ieder geval nauwgezet!
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor shusui op 17 aug 2014 19:23

Als je bananenblad en canna's en dergelijke gaat hakselen heb je wel een hoop prut liggen tussen je planten wat misschien niet echt mooi is ;) .

Ik heb weinig ervaring met het hakselen van zacht materiaal, maar ik dacht ergens gezien of gelezen te hebben dat die viking hakselaars daar redelijk goed mee overweg kunnen.

Is hakselen en daarna composteren geen optie ?
Een compostvat is veel te klein, maar als je achteraan de tuin ergens een m² plaats zou hebben kan je makkelijk een compostbak maken.
Met wat oude palletten ofzo, hoeft niets te kosten.
Als je bladeren gehakseld zijn nemen ze veel minder plaats in en zal het composteren zeer snel gaan. En eigen compost is zeer goed om de grond wat te verbeteren ;)

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Esther op 17 aug 2014 20:37

Ik had een hakselaar voor de meidoornhaag en de fruitbomen en dat ging prima, die dingen maken wel idd een 'takkenherrie' :)

Zacht materiaal deed ik er nooit in omdat dat gewoon moesprut wordt, zeker als je bladeren neemt die veel vocht in zich hebben (bananen). Ook niet echt goed voor de machine lijkt me, blijft ook overal aanplakken. Als ik in de herfst de takken van de pruimenbomen erin deed dan zaten daar ook vaak nog wat vochtige bladeren in. Dat ding liep dan continu vast, ik moest dan om de zoveel takken eerst wat droog dood hout er doorheen draaien om die bladerensmurrie er weer enigszins uit te krijgen. Misschien dat het per merk verschilt, dan kan natuurlijk.

Zacht materiaal gaat bij mij op de composthoop.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor plasta op 17 aug 2014 21:19

Treed binnen in de wondere wereld der hakselaars:
http://www.hakselaar.nl/hakselaar_types?hakselaar_nl=41pth11c9ji1m1jdueat0i2s31

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Rob op 17 aug 2014 21:42

Ben hier ook al eens naar op zoek geweest...tot nu toe deed ik de handmatige hakselmethode met een groot keukenmes :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 17 aug 2014 22:16

Ik weet niet of het wat is, maar wij hebben een bladblazer.
Hiermee zuigen we het blad op, wat dan gehakseld wordt.
Ik gebruik dit blad om in het najaar over en tussen mijn planten te strooien.
Ik weet niet of erg zacht blad goed werkt, maar natte bladeren gaan bij onze bladblazer prima.
Er zit wel een groot verschil in de kwaliteit van bladblazers, dus daar zou je naar kunnen kijken.
Helaas maakt ook een bladblazer herrie.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor erna op 17 aug 2014 23:04

grote bladeren van bananen, tetrapanax... worden bij ons in de winter gebruikt als bijkomende bescherming, Ze liggen dan buiten op de grond tegen de winterbescherming. Na de winter is het meeste al weggerot.

er gaat hier wel veel onkruid, grote palmbladeren... enz.. naar het containerpark.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel