Ik wil die hakselaar eigenlijk vooral voor zacht materiaal gaan gebruiken vermits ik weinig of niks van bomen in de tuin heb. Er zal ook wel eens een palmblad doorgaan. Na heel wat lezen blijkt zacht materiaal net het lastigste te zijn voor deze machines. Elk najaar komt heel wat groenafval uit mijn tuintje, bladeren van musa en ensete, canna's, stengels van allerlei bloemen en planten, gunnera bladeren, Tetrapanax bladeren, enz... Zoals jullie zien allemaal zacht materiaal maar wel steeds heel veel zodat ik steeds een hele grote berg krijg en dat ik uiteindelijk wel weer kwijt moet. Meestal probeer ik het te begraven in de tuin en deels in heeeeel veeeel zakken 10 keer over en weer naar het containerpark brengen. Daar wil ik vanaf. Ook gebruik ik veel als bescherming in de winter maar die troep moet je in het voorjaar dan ook weer kwijt. Ik wil het gewoon kunnen hakselen en zo terug tussen de planten gooien.
Wie van jullie heeft al zo'n hakselaar en wat zijn jullie ervaringen met soortgelijke zachte materialen die ik hierboven opnoem ?
Wat doen jullie eigenlijk steeds met al deze plantresten elk jaar, hoe raken jullie het kwijt ?
Ik weet dat ik sowieso al voor de messen techniek moet gaan en geen wals systeem. Jammer genoeg is dat juist hetgene wat het meeste lawaai maakt wat ik eigenlijk ook wel net niet wil hebben zo'n oorverdovend machine

Zijn er hier kenners of mensen die er toch wat verstand van hebben en wat hakselaars kunnen aanraden ?
Mijn oog was al gevallen op de "Bosch AXT 25 TC Hakselaar" -> http://www.bosch-garden.com/be/nl/tuingereedschap/tuingereedschap/axt-25-tc-3165140465366-199967.jsp
Dat turbine-systeem lijkt me wel goed en het is stil, maar denk niet dat het ideaal zal zijn voor wat ik het vooral zal gebruiken ?

Graag al jullie tips, ervaringen en advies

Alvast bedankt