Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Berichtdoor Rob op 21 nov 2015 14:49

Heb zojuist alle gembers (12 containers) en canna (2 kratten vol) georganiseerd, de laatste bananen en niet vorst verdragende harde palmen binnengeschoven (de Rhopie, Dictyosperma en enkele Chamaedorea soorten).
In de border kwam ik nog twee jonge Butia yatay, wat onbekend spul en enkele Dracaena tegen die ook liever geen koud zien :oops:

Morgen gaan de resterende Canna op winterslaap, krijgen de eerste palmen hun jas (nog zonder verwarming natuurlijk), en gaat er nog een deel op stal (oa alle overige Chamaedorea, de archonphoenixen en de Alocasia/Colocasia.
Ik zie er een beetje tegenop, maar de maurelli moet er morgen ook aan geloven...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Esther op 21 nov 2015 17:47

vandaag dan maar eens begonnen met het uitgraven van de Dahlia's en gladiolen en ze liggen inmiddels de kelder. De vele Trachy's zijn opgebonden en de Chamaerops zit in z'n winterjas (zonder verwarming, alleen een hoes voorlopig). De Canna's en gembers mogen nog even blijven staan tot de eerste goede vorst er overheen is geweest en de Acanthus doet net of het nog niet kouder wordt en is aan. zijn 3e bloei begonnen :D en ook de Ricinus groeit gestaag door. De tuin wordt wel erg kaal nu...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 21 nov 2015 18:05

De cannas gaan hier eind deze maand/begin december de grond uit, als de temperatuur in de garage al wat beter is. De vorst die wij nu aan de grond hebben kunnen ze prima hebben. Elk weekend zijn we erg druk en als je nog is 5 volle dagen werkt blijft er nog is wat werk liggen. Zo moet ik nog steeds de succulenten beschermen tegen regen.

Aantal hedychiums, colocasia, bananen zijn uitgegraven die de vorst niet graag zien. Ook de grote brugmansias zijn paar weken geleden terug gesnoeid en staan nu in tuinhuis uit de drogen. Paar weken geleden de grote cyathea, palmen in kuip, citrussen, oleanders, cycadeeen naar de overwinteringskas in Almere gebracht.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 nov 2015 21:42

Esther, die fortuneis opbinden, waarom doe je dat? Is dat met in het achterhoofd er nog extra bescherming over aan te brengen of zo?
Als ik het mij goed herinner woon jij toch in een erg milde streek op een één van die eilanden aan het water, niet? Krijg jij daar te maken met echte vorst laat staan sneeuw?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Esther op 21 nov 2015 22:07

Hitch schreef:Esther, die fortuneis opbinden, waarom doe je dat? Is dat met in het achterhoofd er nog extra bescherming over aan te brengen of zo?
Als ik het mij goed herinner woon jij toch in een erg milde streek op een één van die eilanden aan het water, niet? Krijg jij daar te maken met echte vorst laat staan sneeuw?

Er staan een aantal palmen net een jaar in de volle grond en andere pas een paar maandjes dus ik wil ze nog wat bescherming bieden. Er zijn mensen die er paraplu's overheen zetten om geen vocht bij de speer te krijgen, ik bind ze gewoon op. Ik verwacht geen hele strenge vorst dus meer bescherming krijgen ze niet voorlopig. Het zijn niet allemaal fortuneis dus daarom liever wat zuiniger ermee.

Ik woon in Zuid-Limburg overigens :)
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 22 nov 2015 00:36

Het is misschien wat vroeg maar beter vroeg dan helemaal nooit, het kan in ieder geval geen kwaad. ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 02 dec 2015 22:29

Vandaag begonnen met de canna,s uit te graven. 2 kleine knolletjes gingen de grond in, en een paar grote joekels kwamen er weer uit :lol: Ik schrok er zelf van, ze waren zelfs onder de schutting door gegaan. Volgend jaar maar ergens anders planten, of in grote kuipen.
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 03 dec 2015 09:48

MM, mijn canna's hadden dit jaar zaad dozen (en veel), ik heb ze allemaal in de grond gestopt, en dan zie ik wel of dat wat gaat uithalen. Daarnaast heb ik mijn canna knollen gewoon in de grond gelaten, ik verwacht dat ze dat wel overleven met een kleine mulch laag.

Dat verhaal met canna's onder de schutting door... ik ken het :P
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 03 dec 2015 13:49

Vandaag de dahlia knollen opgegraven en liggen nu te drogen,canna's blijven nog even staan.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 04 dec 2015 14:52

Vandaag de aller laatste winterbescherming aangebracht. Palmen een dun matrasje bij de stam op de grond gegeven en een petfles op zijn kop op de speer, tegen inregenen.
Van gaas een geraamte gemaakt, deze met noppenfolie overtrokken en over 2 Agave montana aangebracht, zodat ze droog staan.
Emmers en kratten over planten gezet, waarvan ik weet dat ze een hekel hebben aan nattigheid en kou.
Binnen staat het alweer vol met planten, ieder jaar denk ik dat ik minder planten heb, totdat ze weer naar binnen moeten, dan blijken het er zomaar opeens een stuk meer te zijn geworden.
Vreemde hobby. :lol:
Marjanne

20 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel