Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Berichtdoor Hitch op 17 jan 2016 11:49

Echt een prachtige serre wat je daar hebt staan Draco!
Word die eigenlijk verwarmt ook en hoe hoog is die nok eigenlijk?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jan 2016 12:01

De kas wordt zo nodig verwarmd met een blaaskachel (1-2,8 kW), Hitch. De vrijhangende thermostaat staat op 3°C ingesteld en reageert pas als de gemeten temperatuur tot 2° is gedaald. De interne thermostaat van de kachel gebruik ik niet, omdat deze te traag reageert voor deze kritische instelwaarde.
Valt het jullie trouwens ook op dat zo'n vorstperiode als verwacht vrij vaak eindigt met de laagste waarde kort voor het intreden van de dooi? Dat is eigenlijk mijn voornaamste reden om het zekere voor het onzekere te nemen, want de grote kuipen kunnen een graad of 3 of 4 nachtvorst makkelijk hebben met een lichte isolatie om de kuip.

O ja de nokhoogte is 5 m (dakgoot 3m), i.e. de bovengrens voor een lichte omgevingsvergunning. Vanwege de heibel die dit gaf met de vorige buurman (bezwaarschrift en een rechtszaak vanwege de verstrekte vergunning) bepaalde de gemeente naderhand bij een herziening van het bestemmingsplan de nokhoogte op max. 4 m.
Laatst bijgewerkt door draco op 17 jan 2016 18:37, in totaal 3 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 jan 2016 12:06

Veel hangt natuurlijk af van de mate waarin het overdag dooit en/of opwarmt.
Ik maak me vooral wat zorgen over de grote hoeveelheid nattigheid die zich de voorbij dagen heeft gevestigt zowel in de grond, de kuipen als op/in de planten zelf waar het dan in de kern blijft zitten (bij palmen) en dan bevriest, terug ontdooit en opnieuw bevriest. We zullen het pas laat in het voorjaar weten wat de schade is.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jan 2016 12:20

Een begrijpelijke zorg! Gelukkig is het hier vannacht vrijwel droog gebleven en vroor het nauwelijks zodat het vocht in de palmharten waarschijnlijk niet is bevroren en geen schade heeft veroorzaakt. Vandaag kan de boel in de zon lekker opdrogen waardoor ik de komende vorstnachten geen problemen verwacht. De meest funeste situatie in mijn herinnering was een winter met 2 opeenvolgende vorstperiodes van circa 1 week met 'slechts' -7°C als laagst gemeten minimum bij een doorstaande Noordooster. Tussendoor dooide het enkele dagen met flinke plensregens. Vier van 5 uitgeplante Trachycarpus kregen toen koprot en hadden forse schade in het voorjaarsblad, de vijfde sneuvelde.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 jan 2016 23:55

Het was hier vannacht blijkbaar kouder geworden dan ik had gedacht, de thermogun gaf op de grond -6 a -7 graden aan. Op de thermometer stond -2,5.

Toch maar even de lichtslangen aangezet.
Bijlagen
-7.jpg
-7.jpg (46.52 KiB) 4416 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 feb 2016 11:57

Gelokt door het fraaie weer heb ik dit weekend benut om een grote kloon Fargesia jiuzhaigou met de grond gelijk te maken. Deze ontnam de kas teveel licht en onttrok de beschut staande Trachycarpus wagnerianus aan het zicht. Er resteren nu nog enkele restanten van Fargesia scabrida en Chimonobambusa tumidissinoda met op de achtergrond Semiarundinaria fastuosa.
Bijlagen
voorjaar 2016.jpg
voorjaar 2016.jpg (198.8 KiB) 4339 keer bekeken
Trachycarpus wagnerianus.jpg
Trachycarpus wagnerianus.jpg (204.04 KiB) 4339 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 29 feb 2016 13:06

Hij Staat daar strategisch wel goed ivm de wind en vorst . Maar hij miste wel wat licht ja .
Prachtpalm waar je nu weer van genieten kan :thumb_up:

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 feb 2016 22:17

Trachycarpus kan prima groeien in de schaduw, hebben ze totaal geen problemen mee. Mooie palm dit!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 01 maart 2016 20:22

De palm heeft er geen problemen mee dat klopt ,maar de gerekte groei en lange bladstelen daar hebben sommige mensen wel problemen mee :lol:

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 maart 2016 21:42

Hoi, heb me vandaag weer te pletter gesleept/ getrokken aan de zware boomvaren containers over de rechte stukken was het goed te doen, alles met steigerplanken maar die verdoende trappen daar moet je 45% schuin omhoog, mijn hartje trok het bijna niet meer :? de volgende keer wat hulp erbij :roll:

De grote D.antarctica en D.fibrosa, Cyathea australis staan weer op hun vertrouwde plek en wat grotere palmen ook, die paar graadjes vorst moeten wel verdragen worden door deze soorten.
Echter gisteren waren de voorspellingen anders [voorlopig geen nachtvorst meer] maar dat was valse hoop! De kroon van de C.medullaris was verloren gegaan dus had ik het nieuwe gedeelte eraf genomen en dacht even van die lelijke plastic af te zijn, aangezien er 4 nieuwe rollen klaar zitten heb ik de folie toch maar weer erom heen gedraaid :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel