Ervaring natuursteen bakken voor palmen

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Ervaring natuursteen bakken voor palmen

Berichtdoor hans1982 op 27 feb 2014 11:47

In mijn zoektocht naar nieuwe bakken in de maat van 60x60x60 liep ik tegen harsteen plantenbakken. Ik kan er niet veel over vinden alleen dat de leverancier zegt dat ze in de winter buiten kunnen blijven staan.

Heeft iemand ervaring met natuursteen bakken en zitten hier nadelen aan ten opzichte van polyester bakken? Het enige wat ik kan bedenken is het gewicht.

Als voordeel geven ze aan dat de onverwoestbaar zijn maar dat zegt de leverancier.
hans1982

0 bedankjes

Re: Ervaring natuursteen bakken voor palmen

Berichtdoor draco op 27 feb 2014 12:19

Voordeel van het gewicht is dat je planten niet snel zullen omwaaien. Het materiaal oogt ook fraaier dan polyester. Hardsteen zal bestand zijn tegen vorst, maar in aanwezigheid van bijvoorbeeld kleine scheurtjes in de bak zou de worteldruk een probleem kunnen opleveren. Met glasfiber gewapend polyester is daar waarschijnlijk beter tegen bestand. Wel opletten of de kluit er net zo makkelijk uitkan als erin wanneer de palm eenmaal goed is doorworteld. Sommige palmsoorten drukken zich omhoog (Phoenix canariensis, Chamaerops humilis) en dan zit er weinig anders op dan ze naar een grotere container te verhuizen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 27 feb 2014 12:44

Hangt ervan af wat je erin gaat planten ,zo'n vierkante of rechthoekige bakken zijn meestal gelijmd , komt er druk op van binnenuit ,dan kan je het al raden ,ook vochtige grond samen met wat langdurige vorst hetzelfde , als je ze vorst vrij kan zetten ,goed , voor palmen zou ik meer connische vorm nemen ,omdat de wortel omhoog drukt na tijd zoals Draco vermeld .
Hou ook rekening met het gewicht en de warmte die in de zomer op zo'n zijkant kan komen , wortels kunnen het te warm krijgen .
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 27 feb 2014 15:28

Niet geschikt! Niet aan beginnen, ze knappen met een beetje pech al het tweede seizoen uit elkaar.
Zoals hierboven aangegeven zijn ze gelijmd en hoe fantastisch de bakken volgens de leverancier zullen zijn, het kost je veel geld en hebt er niet lang plezier van.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 27 feb 2014 15:44

Ik heb al vier jaar 2 trachycarpus in natuursteen staan en nergens last van .Bakken zijn 80 cm in het vierkant. Als je maar een beetje flink formaat neemt is er weinig loos.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 27 feb 2014 15:48

Nog niet, maar uiteindelijk neemt de spanning op de bakken toe en gaat het mis.
Tenzij je elk jaar rondom wat wortels afsteekt, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Des te groter des te beter, dat geloof ik wel.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor hans1982 op 27 feb 2014 15:49

okay, dus nog een aantal punten waar ik goed over na moet denken dus.

Bedankt voor de adviezen
hans1982

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 feb 2014 17:21

In een ronde kuip zijn de krachten gelijkmatig verdeeld. bij een vierkante krijgt de vlakke wand de grootste druk. Dat is te zien op bijgaande afbeelding van een Phoenix canariensis, die in een kuip staat volgens een ontwerp van de Utrechtse Hortus. Te zien is dat de voorste zijplaat door de wortels onderuit het frame wordt gedrukt. Het doet bijna lachwekkend aan dit kuipje, dat dankzij het gegalvaniseerde stalen frame met watervaste panelen redelijk intact blijft.
Bijlagen
Phoenix.jpg
Phoenix.jpg (130.15 KiB) 4180 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 27 feb 2014 17:39

Mooi voorbeeld Draco :thumb_up: als ik goe zie lijkt het bij mij dat geheel ook niet meer echt vierkant is , ik zie ook wat vervorming links , deze methode word hier ook gebruikt in onze nationale plantentuin te Meise.Infeite een goedkoope manier als je wat handige Harry bent en kunt lassen . Palmen kunnen een enorme druk te weeg brengen ,alsook bamboe .
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 27 feb 2014 21:13

En een close-up :D

Afbeelding
Sodiac

41 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel