Bodembedekking

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Bodembedekking

Berichtdoor batdah op 14 feb 2015 01:22

Bedenk wel dat lava zich gaat mengen met de ondergrond en nooit meer verteerd wat latere grondbewerking boemoeilijkt zoniet onmogelijk maakt..

Maar welke bodembedekker je ook kiest...het is onnatuurlijk, onhandig en duur..en het ziet er meestal niet uit..(lees nooit)
Bodembedekkende vaste planten of lage heesters zijn IMHO nog de beste optie..behalve een kat en een buks is er weinig wat tegen katten werkt..hoogstens het opvoeden van je buren..of verhuizen naar onbewoond gebied..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor Toppalm op 14 feb 2015 09:08

Schijnt dat je ook planten kan plaatsen waar katten een hekel aan hebben :o
Maar de beste oplossing heb ik ook gevonden en stond op een site voor tuinliefhebbers namelijk zoveel planten in je tuin zetten dat je bodem volledig dichtgroeit :lol:
Ik blij en de kat gaat een tuintje verder...
Verwacht dat het lava steen wordt.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor luc op 14 feb 2015 16:45

Dat van die buks vindt ik erover , die heropvoeding begint bij jou :evil:

batdah schreef:Bedenk wel dat lava zich gaat mengen met de ondergrond en nooit meer verteerd wat latere grondbewerking boemoeilijkt zoniet onmogelijk maakt..

Maar welke bodembedekker je ook kiest...het is onnatuurlijk, onhandig en duur..en het ziet er meestal niet uit..(lees nooit)
Bodembedekkende vaste planten of lage heesters zijn IMHO nog de beste optie..behalve een kat en een buks is er weinig wat tegen katten werkt..hoogstens het opvoeden van je buren..of verhuizen naar onbewoond gebied..
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor Kajsa12 op 14 feb 2015 22:21

Katten komen hier ook wel, maar tonen geen interesse in de boomschors.
Ze krijgen hier een aai over de bol en even later gaan ze weer. Ik heb nog nooit last gehad van deze beestjes.
Merels daarentegen zijn verzot op de boomschors. Op zoek naar wat eetbaars of nestmateriaal vliegen de stukken hier in 't rond.
Soms is het zo erg dat het hele pad bezaaid ligt. Maar daar hebben we een bezem voor. :)
Groeten Henri
Kajsa12
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 23 nov 2012 00:37
Woonplaats: Helmond, ZO-Brabant, NL
13 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor Eduard op 14 feb 2015 22:58

Hoi, hier zijn alle nieuwe borders [varen en palmborder] open katten bak toilet, in het begin vond ik het niet zo erg maar nu maken ze er een potje van, ik zie nu iedere dag nieuwe hopen [daar verraden zij zich mee] en laats ook met diare :shock: , krijg er nu ook langzamerhand genoeg van, als ik de eigenaars erop aanspreek zeggen ze dat is de natuur! Ik ga ook iets verzinnen ze weg te krijgen uit mijn tuin, vorig jaar hebben ze de boomvarenstammen gebruikt als krappaal wat bij eentje een behoorlijk gat heeft opgeleverd, dit gaat te ver :o er op schieten doe ik niet ben geen katte hater, ze komen mij ook kopjes geven, maar er moet wel iets gaan gebeuren :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10350
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1004 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor batdah op 14 feb 2015 23:42

Zoals ik reeds aangaf is er niets dat kattenkwaad stopt...behalve zelf een kat adopteren en het heropvoeden van je buren en die "buks"... :lol: wat niet betekend dat je katten moet gaan afschieten..je kunt nl ook je buren afschieten.. :lol:

Hier is het niet veel anders..sinds de laatste eigen kat na 17 jaar begraven is heb ik er hier dagelijks wel 6 rondlopen van derden en wat die achterlaten. :oops:
Laatst had ik er een per ongeluk ingesloten in de kas vertelde de buurman..die heeft in z'n paniek hier een goot met planten naar beneden gehaald.. :shock:

Bodembedekkers werken niet of nauwelijks..natte aarde en dichte begroeiing wel!!..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor Rob op 15 feb 2015 00:06

Katten zijn hier strikt verboden. Na 15 jaar zijn de katten in mijn wijk zo bevreesd voor mij en al die zaken die ze onverbiddelijk naar hun hoofd krijgen, dat ze mijn tuin inmiddels mijden.
Op voorhand mijn excuses aan de meer overgevoelige dierenliefhebbers. Ik vind katten ook prachtig, maar huisdieren horen niet in een tuin van een ander. Sterker nog: het gedrag van vele eigenaren die de deur twee keer drie seconden per dag openen opdat het beestje zijn behoefte kan doen in de tuin van een ander is ronduit stuitend en zou absoluut strafbaar dienen zijn. Het is zo mogelijk nog erger dan de groep trotste hondenbezitters die menen dat het 'puur natuur' is als hun hond in mijn voortuin zijn grotere behoeften doet, en eea vervolgens afdoen met een grap over mijn bemesting! :evil:

Misschien enigszins gechargeerd, maar ik garandeer je dat als mijn huis-nijlpaard de schutting eruit loopt en vervolgens besluit op de buurman zijn prachtige nieuwe lounge-seat van het zonntej te gaan genieten, dat ie ook een schadeloos stelling van me verwacht. Katten, nijpaarden en piepkuikens, het maakt echt geen verschil. Dieren horen niet in huis en al helemaal niet in een ander zijn tuin.

PS: dat slaapkamergeluk is echt een prachtig plantje. Ik moet er iets mee doen, maar weet nog niet wat.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11294
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor Toppalm op 15 feb 2015 10:39

Allen,

Ik deel jullie mening en richt mijn woede dan ook op de eigenaren.
In mijn buurt voornamelijk last van hondenpoep.
Dit leidt zo nu en dan tot een discussie met de eigenaren???...wat mij verbaasd.
Alsof het logisch is dat je je rotzooi bij een ander achtterlaat.
Eerlijkheid dient mij ook te zeggen dat ik veel hondeneigenaren zie die wel netjes de behoefte van hun viervoeter opruimt.
Voor de gene die het niet doen denk ik erover om het ze binnen kort aan de deur te bezorgen kijken of het dan nog leuk is als ze de deur uitlopen en zo door de poep lopen :lol:
Bij klatten krijg ik het alleen voor elkaar om met water te gooien.....zelf altijd katten gehad dus echt pijn kan ik ze niet doen.

En ja ik maak me ook niet druk als ik een keer de bezem moet pakken....maar 5 tot 7 keer per week vindt ik te veel van het goed....maar ja ik kan de beestjes niet kwalijk nemen wat weten zij nu van welke tuin van wie is.
Maar v.w.b. de tuin zal ik eens kijken of dat slaapkamergeluk een optie is.
Nog een paar weekjes en dan ga ik eindelijk beginnen met mijn tuin...dankzij dit forum is mijn voorliefde voor exotische planten/tuinen alleen maar gegroeid :D
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor Jozef op 15 feb 2015 10:46

Ik heb een kat en weer een hond. ( nieuwe bewoner zal ik nog wel voorstellen :thumb_up: )

Als er al op beestjes wordt geschoten gebruik dan gewoon zo'n modern waterpistool. Je schiet er tientallen meters ver mee, de kat zal zich na enkele keren wel realiseren dat jouw tuin niet de beste plek voor hem/haar is.

Hondepoep ruim je gewoon op, overigens zou ik me kapotschamen als mijn hond iemands voortuin bezoekt. Kwestie van opvoeden!

Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Bodembedekking

Berichtdoor Kajsa12 op 15 feb 2015 12:10

Naast slaapkamergeluk zijn er natuurlijk nog tal van andere bodembedekkende plantjes.
Afhankelijk van de standplaats kun je denken aan Liriope muscari (en de verschillende cultivars), Mitchella repens, Blechnum penna marina, Epimedium soorten, Mazus reptans(leuk voor bij een waterpartij) en sommige Campanula soorten.
Ook Pachysandra terminalis (en de cv's), Waldsteinia ternata en Vinca minor zullen hun ding wel doen.

Het ligt een beetje aan je smaak en welke standplaats je in gedachten hebt.
Groeten Henri
Kajsa12
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 23 nov 2012 00:37
Woonplaats: Helmond, ZO-Brabant, NL
13 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten