Hitch schreef:Mja, de uitleg met de foto's die jij net geeft heb ik wel niet tegengekomen op het web moet ik zeggen maar ik snap het toch niet helemaal goed hoor. Als die planten doen wat jij allemaal beschrijft is dat toch iets wat ik nog nooit in een aquarium heb zien gebeuren.
Luisterend naar jou beschrijving kan het toch wel interessant zijn voor de vijver maar ik verbaas me ook over de overal aangegeven temperaturen die deze planten nodig zouden hebben en dan het feit dat ze het in onze vijvers zouden overleven. Maar is het dan niet enkel overleven en kunnen ze ook floreren?
Hitch, Ik kan gerust zeggen dat ik een ervaren aquarioot ben. Ik heb al meer dan 40 jaar aquaria:-) ja ik had al een bakje staan toen ik 4 was
In de meeste literatuur wordt de temperatuur vermeld voor vissen die eigenlijk al erg aan de hoge kant is. Reden is dat bepaalde visziekte in een klein gesloten systeem die erg overbevolkt is (en dat is een aquarium) bij die temperaturen nauwelijks kans hebben (witte stip/vinrot/kieuwworm).
Daarnaast worden er vaak temperaturen vermeld waarbij bv een vis zich in floreert. Dit wil niet zeggen dat ze andere temperaturen in de natuur niet tegenkomen.
Ook worden de temperaturen vaak vermeld naar de "gemiddelde temperatuur over hun verspreidingsgebied.
Een bekend voorbeeld van "foutief" vermelde temperaturen is aphanius Mento.
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... mento.html.
Temperaturen die hier vermeld worden zijn 10 tot 25 graden.
Echter er zijn stammen (en die heb ik zelf al jaren in mijn vijver) die uit het noordoosten van Turkije komen. De meren en rivieren waar ik ze ZELF gevangen heb zijn elk jaar dichtgevroren en rijdt men zelfs met grote vrachtwagens over het ijs. Onze winters zijn daarbij peanuts.
Deze vissen komen uit in USDA Zone 5 en USDA 4. En dus daalt de watertemperatuur in de winter tot 4 graden celcius onder een dikke laag ijs van soms meer dan 1 meter dik.
Een ander bekend voorbeeld van verkeerde temperatuurvermelding bij een vis is macropodus occelatus. Deze vis wordt onder andere gevonden in Korea met USDA zones 5 en 6.
http://www.fishdata.info/p1005/Macropod ... _info.html echter op het internet is dit de laagste temperatuur die ik ooit heb gevonden bij deze vis namelijk 12 graden.
(reden dat deze vis niet of nauwelijks in vijvers wordt gehouden is dat de temperatuur van het water zomers minimaal 3 weken lang boven de 24 graden moet komen wil die zich voortplanten dit samen met een levensduur van max 3 jaar is deze vis gewoon lastig te houden.)
Ten aanzien van planten. Ook hier worden vaak HELE erge foute temperaturen vermeld.
Misschien wel de grootste fout die ik gevonden heb is ten aanzien van Nymphoides aquatica /Bananenplantje.
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/ ... lantje/153. Hier worden temperaturen vermeld van 20 tot 30 graden.
Ik moet hier gewoon om lachen.
Banana_Plant_Nymphoides_aquatica
nymphoides drijfplant.
Deze plant wordt in het aquarium altijd met de worteltjes in de grond gedrukt. Maar in de natuur is deze plant een drijfplant.
En de "zogenaamde" banaantjes zijn een opslag voor reserve voedsel voor te overleven in de winterperiode. Herkomst van deze plant is tot USDA zone 6. En deze planten kan met gemak in rust temperaturen van -20 hebben.
(Deze plant gaat zelfs langzaam dood als die boven de 25graden gehouden.)
Waarom ze in aquaria niet vaak bloeien heeft gewoon verschillende redenen.
1) de bloem zit bovenwater en in een aquarium kijk je tegen de onderkant van het wateroppervlak aan
2) en dit zullen veel aquarianen / aquarioten beamen. We willen geen bloem in een aquarium omdat dit drijfbladeren geeft en we willen juist de onderwatervorm van een plant in het aquarium hebben. Dus vaak knippen we de bloem eruit.
3) we houden aquarium planten bij een constante temperatuur van rond de 24 tot zelfs 27 graden. En heel veel planten hebben juist een koelte periode nodig om tot bloei over te gaan. Kortom ons kunstmatige onderwatertuintje lijkt voor de planten totaal niet op de natuur.
4) sommige planten zoals de tijgerlotus (Nymphaea Zenkeri) houden we kunstmatig onderwater door elke keer bladeren er af te knippen zodat deze nooit wil bloeien in het aquarium.
Hierbij een foto hoe we deze plant kunstmatig laag houden in het aquarium.
tijger-lotus
hier een foto van een bloem in een aquarium.. doorsnede 25 cm. Deze bloem kan je dus gewoon weg niet kwijt in je aquarium.
lotus bloem
een kennis van mij heeft al jaren tijgerlotussen die hij als kuipplant houdt:-) en deze knollen in de winter in de koelkast legt en in het voorjaar weer in zijn vijverplant.
tijgelotus in een mini vijver
tijgerlotus bloem (Nymphaea Zenkeri)
5) Veel aquarium planten hebben onderwater een ander totaal andere vorm dan boven water. En dus houden we de planten bewust onderwater. Een bekend voorbeeld in de aquariumwereld is Eichornia azurea. Onderwater heeft deze plant lange lintvormige bladeren en bovenwater bladeren als lepels
eichornia azurea
Eichhornia_azurea_002
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan dat in deze de litaratuur toegespitst is op de aquariumwereld en niet op de natuur.