Zelf heb ik geen vijver, maar ik heb wel aardig wat ervaring met aquariumplanten. Zowel emers, als submers. Misschien een tip voor de vijverhouders: Je kunt eigenlijk ook alle planten, die je in de aquariumwinkel koopt, gewoon buiten zetten. Aan de rand van de vijver, zelf vermeerderen (daar is een truukje voor), of laten transformeren naar de submerse cultuur in de vijver. 90% van de zogenoemde aquariumplanten worden gekweekt in kassen op droogcultuur. Deze planten komen uit moerasgebieden, of floodbossen en zijn dus gewend zich aan te passen aan de onderwatertoestand. Met een duur woord heet dat proces transitie. Boven het aquarium hangt doorgaans veel te weinig licht voor deze planten, daarom gaan ze in de zomer hier buiten veel harder.Hoe herken je nu een echte waterplant en een plant, die bovenwater is gekweekt?
Heel eenvoudig; als ie boven water rechtop blijft staan is ie aan de atmosfeer gewend, valt ie om; dan is het een waterplant.
Ik ben in het bezit van enorm veel gegevens over deze plantengroep en veel daarvan zijn nog eens winterhard, of behoorlijk kouderesistent ook.