Palmen enzo kweken in Albanie

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmen enzo kweken in Albanie

Berichtdoor Matllockwillreturn op 12 apr 2013 00:01

Hallo iedereen,
Ik ben al een tijdje verliefd op palmbomen winter hard en niet winterhard.
I love everything meditereanen eigenlijk van olijfbomen tot dadels en vijgen etc
Een maat van me ook. Hij en ik ook een beetje dromen er allebei al even van om zo wat van die boompjes te gaan kweken op amateurniveau. Niet als kostwinning das veel te riskant lijkt me en makkelijk geld kun je daar niet mee verdienen. Het duur zoiezo jaren voordat er iets binnenkomt
En tegen de grote kun je toch niet op.
Maar nu komt het
Nu heeft mijn matie land in Albanie gekocht voor een prikke en hij wil vanuit daar beginnen met het kweken van enkele tientalle soorten op kleinschalig niveau... Om eerlijk te zijn vond ik dees in het begin erg lachwekkend, maar na wat onderzoek over het klimaat van Albanie en dan de regio waar hij zijn land heeft gekocht en het feit dat je daar mensen kunt inhuren voor 120 euro per maand, vind ik het nog niet zon gek gedacht. Ook heeft ie daar iemand via een forum leren kennen die het land goed kent en er al lang woont. Albanie staat voor velen gelijk aan maffia maar naar het schijnt valt dat daar erg goed mee. Het klimaat daar is vergelijkbaar met dat van ZUID ITALIE en ZUID SPANJE,
Nu heb ik de taak gekregen om op zoek te gaan naar leveranciers van goedkope stekken en ook naar mensen die interesse hebben om hier een bijdrage aan te leveren niet op het gebied van geld enzo maar wel gewoon tips willen geven.
Ik sta nogaltijd erg sceptisch hier tegenover en vermoed dat hij de onkosten die hij gaat maken zwaar onderschat. Maar het is wel zo dat hij geen serres moet aanleggen want waar hij gaat kweken zijn er geen winters, alleszins geen vriestemperaturen.
Omdat ik echt maar een grote amateur ben, maak ik deze threat
Iedereen die enige tips of suggesties heeft please react
Jullie mening graag

ps albanie is ook geen lid van europese unie
Matllockwillreturn

0 bedankjes

Re: Palmen enzo kweken in Albanie

Berichtdoor Sodiac op 12 apr 2013 00:15

Albanië.. :D

Goed, als het niet veel kost, kun je er ook niet veel aan verliezen lijkt me zo. Alleen je zegt dat ze niet lid zijn van de Europese Unie. Zie je dat als voordeel (vrij verkeer van goederen) of als nadeel?
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 12 apr 2013 06:50

Waar ligt dat stuk land in Albanië? Volgens mij is het klimaat daar divers en vooral erg vochtig heb ik mij eens laten vertellen. Opzich positief mits je de juiste soorten aanplant.
Heb zelf roots in Kroatië (dalmatie) liggen en ook daar aan de kust is het klimaat zelfs op enkele tientallen kilometers verschillend van elkaar.
Hoop dat het een succes wordt.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Matllockwillreturn op 12 apr 2013 11:04

Thanks iedereen,voor de reacties nee veel kost het daar niet meer nog tis daar gewoon spot en dan ook spotgoeie koop. Het feit dat er geen vrij verkeer van goederen is nog wel overkoombaar.
Het gebied ligt op enkele kilometers van TIRANA, tis een regio 6 volgen enkele winterhardy maps dus heel zachte zomers.
Voornamelijk het logistieke gedeelte lijkt me niet te onderschatten. Hoe en waar stekken aankopen.. Dan ook nog eens die stekken in Albanie krijgen, dan ook nog eens na x aantal jaar deze bomen en planten terug in europa krijgen.....
But we shall see
Veel risico is er niet financieel alleen komt er veel meer bij kijken dan dit lijkt me
Matllockwillreturn

0 bedankjes

Berichtdoor Benny Van Broeck op 12 apr 2013 11:20

Nu heb ik de taak gekregen om op zoek te gaan naar leveranciers van goedkope stekken en ook naar mensen die interesse hebben om hier een bijdrage aan te leveren niet op het gebied van geld enzo maar wel gewoon tips willen geven.

Een kleine investering is dat die mensen daar in Albanie eerst zaden kopen en binnen enkele jaren kunnen ze meedoen,dat lijkt het veiligste en het makkelijkste.Het groeit er toch zo snel dus gewoon eerst inversteren in zaden......
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 apr 2013 00:13

Albanie zou USDA zone 9 moeten zijn richting kustlijn en in het zuidelijk deel mogelijk zelfs tegen de 10, dus er is wel eea mogelijk.
Vergelijk met kwekerijen op sicilie!

Zaaien is idd de start. Stekken van palmen kan niet. Bananen zou mogelijk ook kunnen...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen