Trachycarpus groeit niet goed genoeg.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus groeit niet goed genoeg.

Berichtdoor CvAlfa op 09 sep 2013 11:32

Hoi mensen,

Vandaag maar eens aangemeld om hier lekker te kunnen lezen en delen!
Heb altijd op Cemmunos gezeten in het verleden..

Ook heb ik een vraag aan jullie;

Ongeveer 6 jaar terug kocht in ik een mooie Trachycarpus Fortunei met een stam van 1,30 meter.
Ik heb er rekening mee gehouden dat het 5 jaar kan duren voordat hij aan ging slaan.

Echter is de groei nog nauwelijks aanwezig, nog geen 8 bladeren per jaar...
Hij is geplant in een verhoogde border welke is geïsoleerd met aluminium/bubbeltjes isolatie en de wortels kunnen vrij de grond in naar beneden.
Hij staat op zandgrond gemengd met cocos potgrond en in de winter wordt de bodem afgedekt met 15 cm bladeren.
Hij krijgt in het voorjaar wat voedingskorrels voor gras en wat NPK en kalk om de bodem niet te laten verzuren door de verteerde bladeren. Hij krijgt extra water op warme dagen en staat in een tuin op het zuiden.

Hij vertoonde echter pas groei deze zomer toen ik hem regelmatig vloeibare voeding gaf.

Geef ik hem te weinig voeding of die ik iets anders verkeerd?

Mijn zelf gezaaide zaailingen doen het op dezelfde plek, voor hun grote, wel goed...

Wie helpt mij?

Groeten Chris.
CvAlfa

1 bedankjes

Re: Trachycarpus groeit niet goed genoeg.

Berichtdoor Sub T op 09 sep 2013 13:31

8 bladeren per jaar is voor een hoogstammig aangekocht exemplaar toch niet slecht? de palm zou er intussen dan heel goed moeten uitzien tenzij hij winterschade heeft gehad, of overmatig gesnoeid wordt.

grtjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor CvAlfa op 09 sep 2013 17:30

8 bladeren is misschien te hoog ingeschat en pas sinds dit jaar! maar hij heeft nog geen 20 cm stam gemaakt in 6 jaar. Rekening houdend met de "aansla periode" winterschade helaas wel van oostenwind in de winter.. Toch vind ik het vreemd dat ik verhalen lees van 20 cm stam per jaar!
Grt Chris
CvAlfa

1 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 09 sep 2013 18:22

20 of wel 30 cm stam per jaar is mogelijk, maar meestal is dit bij exemplaren die met een kleinere stam zijn uitgeplant. Stammetjes onder de meter slaan veel beter aan en worden op termijn meestal veel mooier, betere groei, vollere kruin en dikkere stam.

Maar als hij dit jaar goed gegroeid heeft, is er toch sprake van vooruitgang, en dat is het belangrijkste. Misschien heeft hij nu pas een fatsoenlijk wortelstelsel ontwikkeld en gaat het vanaf nu steeds beter.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 09 sep 2013 19:53

O ja, :welkom: trouwens! :)

Om een beter beeld te geven van de toestand is een foto natuurlijk ideaal. ;)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 sep 2013 21:42

Hoi Chris, mede oud-cemunnosforummer, welkom! Acht bladeren is idd nog zo gek nog niet. Maar ik denk ook dat je voor meer bladeren met een jong exemplaar moet beginnen. Ook heb je nogal wat variatie. Ik heb er een in de tuin die 9 jaar oud is en 30 cm stam heeft en nog geen drie bladeren per jaar en nauwelijks stamgroei. En ik heb er een die net aan zijn twaalfde blad begint en zeker 30 cm stamgroei heeft! volgens mij doe je alles goed, met name het afdekken van de bodem is belangrijk. geef eens af en toe een flinke plens water en in het voorjaar een killotje culterrakorrels. Meer doe ik ook niet op de schrale zandgrond die ik heb. Succes.
Dennis_S

348 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen