Palmzaden uit Portugal komen uit!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmzaden uit Portugal komen uit!

Berichtdoor zaagmans op 17 jan 2010 15:30

Nou, ik heb de palmpjes uit Portugal verpot. Ze staan nu in een iets grotere bak. Niet perfect, maar ik heb effe niks anders. Ze doen het super goed en de canariensissen hebben al een flink blad.

Ik had trouwens nog een zak vol met zaadjes over. Deze had ik ergens in een kast gelegd. Tot mijn grote verbazing waren er een hoop zaadjes in de zak gewoon uitgekomen! Deze heb ik nog in de oude bak gedaan. Wie weet groeien ze gewoon door en die niet uitgekomen zijn hoop ik dat ze alsnog uitkomen. Grappig dat "leven" zich toch altijd probeeert voort te zetten. Moet je je voorstellen en zak met weinig tot geen lucht, geen licht en dan toch uitkomen! :D

Als zaden van 2000 jaar oud die bij een opgraving gevonden zijn nog uitkomen, dan zouden de zaden die ik in september uit Portugal heb meegenomen zeker toch nog moeten groeien he :)

Bron palmzaden 2000 jaar oud: http://articles.sfgate.com/2005-06-12/n ... ient-cures

De meeste zaadjes die uitgekomen zijn, zijn waarschijnlijk Humilissen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zie je het grootste blad van de Canariensis. Heel gaaf dat deze uitgekomen zijn.

Afbeelding

Afbeelding
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 jan 2010 18:42

Die canariensis palmen zijn toch heel herkenbaar vind ik. In mijn ervaring komen de kiemende zaadjes (zonder blad) niet meer uit eens ze zijn verpot, maar de zaailingen zullen wel verder groeien hoor ;)

Toon Wellens (lid van forum) heeft op zijn weblog ook een artikel geschreven over het zaadje van 2000 jaar oud ;)

http://palmvrienden.net/toonwellens/palmbomen/palm-van-2000-jaar-met-succes-gezaaid/

Veel succes er verder mee!

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 18 jan 2010 13:34

Dat artikel over die 2000 jaar oude zaden, dat was precies wat ik bedoelde. :)

Mijn vader heeft van de zaadjes die ik heb meegenomen ook nog 100 plantjes :lol: Allemaal Humilissen (denk ik). Het was in ieder geval een lage palm met stekels waar ik mijn tengels flink aan open gehaald heb. Ze gaan allemaal de tuin in van mijn broer in mijn tuin en dan zal 10% toch wel overleven?

Ik ga gewoon 1000 zaailingen uitzetten door heel Lommel heen. Over 10 jaar komt de plant hier dan gewoon in het wild voor. Dat willen we toch! Zou er ook een zaagmans zijn op http://www.tijgervrienden.net/forums die 1000 tijgers in het wild uitzet? Dan komen ze over 10 jaar wel in het wild voor :lol:
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor PaulV op 04 apr 2010 23:28

Hallo palmfriends...
Ik zal me effe voorstellen...
Ben inmiddels 3 jaartjes bezig met de kweek van vanalles en nog wat (palmen).

2 jaar geleden 2 trachys gekocht met stam van 1,7meter. Helaas hebbend deze de strenge winter van 22 grad vorst niet overleeft in de kuip.
Inmiddels ook vele Fortuneis (3-jarig) staan en ook ik neem altijd uit mijn vakantielanden zaden mee.
Zo ben ik begonnen met Egypte...
Zaad van de Canariensis meegenomen en na een jaar te hebben gestaan in een glazen pot
zijn er 3 uitgekomen. Groeit ontzettend snel. Zo zijn er nu 4 bladeren van zo een 35cm lang aan, en dat na dik een jaartje groei.
Daarna in Thailand geweest. En geloof het of niet maar daar uit de wildernis 2 reeds gekiemde kokosnoten met 1 blad aan in de koffer meegenomen in het koffer zonder problemen en/of vragen.
Helaas hebbend deze het wel niet gered. Maar denk dat dat meer lag aan de verzorging mijnerzijds.
Tijdens het inpakken hoorde je het vocht nog in de noot klotsen zo vers waren ze.
Vorig jaar ook zaad meegenomen uit Maleisie en Bali...
Inmiddels ook geplant en nog wachtende of er iest uitkomt.

Zo wil ik maar zeggen dat zaad meenemen neit zo een probleem is. Gewoon in nat wc papier wikkelen en in je koffer stoppen...

Groeten, Paul
PaulV

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 apr 2010 23:45

Hey Paul,

Welkom op het forum! :D

Wel jammer van de grote fortunei's hé :( Zo'n winter zoals de laatste hoeft niet meer voor mij ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 05 apr 2010 07:47

Bedankt voor de leuke reactie Paul. Ik zal deze week nog wel even een update plaatsen met foto. Mijn plantjes zijn inmiddels al flink gegroeid. Vooral de canariensissen groeien als kool.
zaagmans

1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen